4 en 5 mei: reportages

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

4 en 5 mei: reportages

Bericht door Ajacied8989 »

Dit jaar ben ik met 4 mei (Dodenherdenking) op de Dam in Amsterdam geweest en op 5 mei (Bevrijdingsdag) naar het bevrijdingsdefilé en bevrijdingsfestival in Wageningen. Over beide dingen heb ik een verslag geschreven voor STIWOT (Stichting Informatie WereldOorlog Twee). Voor degene die geïnteresseerd zijn:

4 mei: http://www.stiwotreizen.nl/rep_4mei2010.asp
5 mei: http://www.stiwotreizen.nl/rep_5mei2010.asp

Meer foto's op Flickr:
http://www.flickr.com/photos/sebastiaan ... 000207826/

;)
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
KNIL.
Lid

Re: 4 en 5 mei: reportages

Bericht door KNIL. »

Ajacied8989 schreef:Dit jaar ben ik met 4 mei (Dodenherdenking) op de Dam in Amsterdam geweest en op 5 mei (Bevrijdingsdag) naar het bevrijdingsdefilé en bevrijdingsfestival in Wageningen. Over beide dingen heb ik een verslag geschreven voor STIWOT (Stichting Informatie WereldOorlog Twee). Voor degene die geïnteresseerd zijn:

4 mei: http://www.stiwotreizen.nl/rep_4mei2010.asp
5 mei: http://www.stiwotreizen.nl/rep_5mei2010.asp

Meer foto's op Flickr:
http://www.flickr.com/photos/sebastiaan ... 000207826/

;)
Mooi samengevat! :lol: Met die plaatjes ook.
Raakte je erg in paniek ofniet toen het incident begon?
Toen ik het op tv zag dat de koninklijke familie in veiligheid werd gebracht blokkeerden een jongen van rond de 13 hun weg en de beveiliging is zo ruw hij flikkerde bijna hard op de grond!!!! (ze liepen gewoon recht door!)

P.s een oud klasgenoot van mijn moeder is beveiliger van het koninklijk huis. (ik zie hem altijd lopen op tv,ook dit keer!)

Het was zo'n bruine man met lange jas.
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Heel mooi verslag :)
LordChaos
Lid

Bericht door LordChaos »

@KNIL, dat van die jongen zag ik ook.. Hij lag bijna op de grond zodat Maxima sneller weg kon :zapped:

On-topic: Mooi verslag, foto's zijn al even prachtig :) .
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

Thanks all!
KNIL. schreef:Mooi samengevat! :lol: Met die plaatjes ook.
Toen ik het op tv zag dat de koninklijke familie in veiligheid werd gebracht blokkeerden een jongen van rond de 13 hun weg en de beveiliging is zo ruw hij flikkerde bijna hard op de grond!!!! (ze liepen gewoon recht door!)

P.s een oud klasgenoot van mijn moeder is beveiliger van het koninklijk huis. (ik zie hem altijd lopen op tv,ook dit keer!)

Het eerste wat je doet als je een grote menigte op je af ziet komen is zelf ook wegrennen, je gaat er toch wel vanuit dat er iets aan de hand was. Dat gevoel werd bij mij versterkt door dat ik klappen hoorde die ik niet thuis kon brengen. Dit bleken achteraf de dranghekken te zijn die omvielen. Op dat moment heb je totaal geen overzicht van wat er gebeurt of gebeurd is en ik ging er toen ook echt vanuit dat er zoals op Koninginnedag 2009 een auto door het publiek was gekomen, ik was overigens niet de enige had ik het idee. Ik koppelde de rennende menigte niet aan het geschreeuw van die vent. De eerste minuten probeer je erachter te komen (belt naar huis) maar eigenlijk niemand had een idee wat er aan de hand was. Op dit schermen kon ik niet goed zijn of er nou iemand daadwerkelijk het publiek was ingereden. Het eerste wat we hoorden was van de ceremoniemeester die zei dat iemand onwel was geworden, wat dus niet klopte maar goed. Ben me wel rot geschrokken...
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
KNIL.
Lid

Bericht door KNIL. »

Ajacied8989 schreef:Thanks all!
KNIL. schreef:Mooi samengevat! :lol: Met die plaatjes ook.

Het eerste wat je doet als je een grote menigte op je af ziet komen is zelf ook wegrennen, je gaat er toch wel vanuit dat er iets aan de hand was. Dat gevoel werd bij mij versterkt door dat ik klappen hoorde die ik niet thuis kon brengen. Dit bleken achteraf de dranghekken te zijn die omvielen. Op dat moment heb je totaal geen overzicht van wat er gebeurt of gebeurd is en ik ging er toen ook echt vanuit dat er zoals op Koninginnedag 2009 een auto door het publiek was gekomen, ik was overigens niet de enige had ik het idee. Ik koppelde de rennende menigte niet aan het geschreeuw van die vent. De eerste minuten probeer je erachter te komen (belt naar huis) maar eigenlijk niemand had een idee wat er aan de hand was. Op dit schermen kon ik niet goed zijn of er nou iemand daadwerkelijk het publiek was ingereden. Het eerste wat we hoorden was van de ceremoniemeester die zei dat iemand onwel was geworden, wat dus niet klopte maar goed. Ben me wel rot geschrokken...
Ja, 100% van die menigte het beeld van koninginnedag 2009 in z'n hoofd. (had ik ook)
Ik dacht eerst dat die vallende hekken schoten waren.
De menigte die op je af komt rennen heeft wel veel gewonden gebracht. (in de gemeentegidsen van Nederland staat een 'doldraaiende' menigte ook in de rampenwijzer,als ramp.)
Iedereen wil zichzelf natuurlijk zo snelmogelijk in veiligheid brengen en let niet om omstanders.
KNIL.
Lid

Bericht door KNIL. »

LordChaos schreef:@KNIL, dat van die jongen zag ik ook.. Hij lag bijna op de grond zodat Maxima sneller weg kon :zapped:

On-topic: Mooi verslag, foto's zijn al even prachtig :) .
Ja,zo hard is de beveiliging... :zapped:

Trouwens ajacied8989 mooie foto's. (echt een goede kwaliteit.)
Ajacied8989
Lid
Contacteer:

KNIL. schreef: Ja, 100% van die menigte het beeld van koninginnedag 2009 in z'n hoofd. (had ik ook)
Ik dacht eerst dat die vallende hekken schoten waren.
De menigte die op je af komt rennen heeft wel veel gewonden gebracht. (in de gemeentegidsen van Nederland staat een 'doldraaiende' menigte ook in de rampenwijzer,als ramp.)
Iedereen wil zichzelf natuurlijk zo snelmogelijk in veiligheid brengen en let niet om omstanders.
100% zeker niet. De mensen die in de buurt van de man stonden raakten in paniek omdat men veronderstelde dat hij een bom bij zich had. Dit werd ook gegild en men is daarop in paniek geraakt. Dit geldt echter alleen voor de mensen die in de buurt van de man stonden. Op andere deel van de Dam was "bom, bom, bom" zeker niet te horen. Die mensen zijn om andere redenen paniek geraakt met in de gedachten Koninginnedag en anderen zullen vermoedelijk ook gedacht hebben dat er geschoten werd.

Ik kan niet zeggen hoe mensen reageerden die het op de TV zagen, maar van de paar mensen die ik erover heb gesproken heb ik wel begrepen dat ze geschrokken waren, zoals de meeste vermoed ik.
Plaats reactie