wings and wheels

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
rammsander
Lid
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

wings and wheels

Bericht door rammsander »

7 & 8 augustus is het wings and wheels in Ursel.
het is een mooi evenement! mooie shows, militaire voertuigen en militaria! echt de moeite waard!!
http://www.wingsandwheels.be/

hier wat foto's van vorig jaar:'
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wie gaan er allemaal?

mvg Rammsander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stevo
Lid
Contacteer:

Re: wings and wheels

Bericht door Stevo »

rammsander schreef:wie gaan er allemaal
Ik alvast wel de nachtwacht gaan aflossen :yes:

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
rammsander
Lid
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Bericht door rammsander »

misschien nog een mooi filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=t2QpR74H ... r_embedded
staat ook op de site zelf maar ik dacht zet hem hier ook maar op =D
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Ik zal ook aanwezig zijn! Maar welke dag weet ik nog niet.
Stevo
Lid
Contacteer:

Bericht door Stevo »

Nog 14 dagen mensen :)

Misschien via het forum afspreken om de zaterdag of zondag een drankje te nuttigen in de tent. Kwestie van elkaar eens persoonlijk te ontmoeten. Het is maar een idee.

Ik hoor het wel.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Nick.Dracu
Lid

Bericht door Nick.Dracu »

Hallo,
Ik ben van plan om de zaterdag te gaan. Voornamelijk om de beurs.
wat doen jullie?
nick.
Opgeheven account 4914

Ik ben van plan om zondag te gaan, maar ben ik nog niet zeker van.
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

ik ben ook van plan zondag te gaan..
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Opgeheven account 4914

KNESSELARE - Met meer dan 400 standhouders en een uitgebreid animatieaanbod beloofd de negende editie van Wings&Wheels er eentje te worden om van te smullen. 'We zijn een begrip geworden', zeggen.
Liefhebbers van militaria weten dit weekend weer naar toe. Dan worden de deuren van het militair domein in het Urselse Drongengoed weer opengezet voor de negende editie van Wings&Wheels, het grootste militaria-event in België en ver daar buiten. Vorig jaar mocht de organisatie 12.000 bezoekers ontvangen.

'Wings&Wheels wordt stilaan een begrip en een traditie in augustus', zegt coördinator Pascal Ginneberge die samen met Freddy Jones het gebeuren in goede banen leidt. 'Mensen komen van ver om er de unieke sfeer op te snuiven. Wings and Wheels is dan ook uniek in België. Te midden van veel groen zal iedereen verrast worden door de vele gerestaureerde militaire voertuigen, de nog grotere openlucht militariabeurs, de talrijke kampementen met re-enactment en het sterke animatieaanbod op zondag.'

Kenteken tot wiel

Prominent aanwezig op het Urselse vliegveld in het weekend is natuurlijk de militariabeurs. 'Onmiddellijk bij het binnenkomen, wachten meer dan 400 standhouders op geïnteresseerden in militaria', legt Pascal uit.' Een ontbrekend stuk uniform, een speciaal kenteken, een wiel of een ander onderdeel van een militair voertuig. Met een beetje geluk ligt het tussen de vele, door kenners begeerde, items.'

Een sterke focus ligt dit jaar op re-enactment. 'De static show van diverse legertuigen zal zoals de vorige jaren indrukwekkend zijn en de vele figuranten in originele klederdracht zullen het leven te velde levensecht vertolken', aldus Pascal. 'De re-enactmentgroepen brengen niet alleen de sfeer van de Tweede Wereldoorlog tijdelijk tot leven, maar ook Viëtnam en zelfs de Eerste Wereldoorlog worden niet vergeten door deze liefhebbers.'

Het luik 'Wheels' belooft eveneens indrukwekkend te worden. 'Wij kunnen dit jaar rekenen op de altijd opvallende deelname van het Koninklijk Legermuseum. We mikken dit jaar op nog meer diversiteit. We willen de bezoekers immers elk jaar verrassen met nooit gezien materiaal', klinkt het. 'Het aspect Wings zal zich beperken tot een Slepcev Storch replica van de alombekende Fieseler Storch uit WO2 en een static show van enkele vliegtuigen van de plaatselijke vliegclubs. Defensie en de federale politie zullen eventueel met hun toestellen deze static aanvullen. Een Augusta A109 helikopter zal zeker te bewonderen zijn.'
Bron: hetnieuwsblad.be
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Is er een programma bekend gemaakt, met de tijden erbij?
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Opgeheven account 4914

Vrijdag 6 augustus
08.00 uur Groepsfoto medewerkers (Podium - allen in polo 2010)
09.00 uur Aankomst deelnemers beurs – wheels – re-enactment
19.30 uur Opstijgen warme luchtballon (Taptoeplein)
19.30 uur Meet and greet party met DJ (Tent)
20.30 uur Optreden coverband BACK TO MEMPHIS (Podium)
02.00 uur Sluiten bar
02.30 uur Nachtrust

Zaterdag 7 augustus
06.00 uur Ontbijt (Terras tent)
09.00 uur Open voor het publiek
09.00 uur KIDZ-club open
10.00 uur Jurering beurs – wheels – re-enactment
10.00 uur Start helikopterluchtdopen
11.00 uur Demo SRD salient remembrance detachment
13.00 uur Demo Leopard tank / Mistral post
14.00 uur Demo The Victors Formation Team
15.00 uur Demo Leopard tank / Mistral post
16.00 uur Demo The Argyll and Sutherland Highlanders
17.30 uur Sluiten van KIDZ-club
18.00 uur BBQ (Tent)
19.00 uur Soldiers ball met DJ (deelname in aangepaste kledij) (Tent)
19.30 uur Opstijgen warme luchtballon (Taptoeplein)
20.00 uur Einde BBQ
20.30 uur Optreden coverband MISSING LINKS (Podium)
02.00 uur Sluiten bar
02.30 uur Nachtrust

Zondag 8 augustus
06.00 uur Ontbijt (Terras tent)
09.00 uur Open voor het publiek
09.00 uur KIDZ-club open
10.00 uur Demo Leopard tank / Mistral post
10.00 uur Start helikopterluchtdopen
10.30 uur Optreden RED LION PIPE BAND 20’ (einde wheelszone)
10.45 uur Optreden coverband DÉJÀ FOU (Podium)
11.00 uur Demo SRD salient remembrance detachment
12.00 uur Start Jeep Control Experience
12.00 uur Marsoptreden RED LION PIPE BAND 15’ (Beurszone)
12.30 uur Optreden GHENT DISTRICT HIGHLANDERS 25’ (Taptoeplein)
13.00 uur Demo The Victors Formation Team
13.30 uur Optreden PASSCHENDAELE 1917 PIPES & DRUMS 20’ (midden wheelszone)
14.00 uur Optreden LISA DEL BO 40’ (Podium)
14.30 uur Demo The Argyll and Sutherland Highlanders
14.30 uur Marsoptreden PASSCHENDAELE 1917 PIPES & DRUMS 15’ (Beurszone)
14.45 uur Prijsuitreiking Ursel Military History Show – Wings and Wheels 2010 (Podium)
15.15 uur Optreden LASGO (Podium)
16.15 uur TAPTOE met als afsluiter massed band(Taptoeplein)
17.00 uur Sluiten van KIDZ-club
17.00 uur Afsluiten Ursel Military History Show - Wings and Wheels 2010
Nick.Dracu
Lid

Héhé terug van wings and wheels,
Om eerlijk te zijn ben ik iets wat teleurgesteld in de beurs, niet om te zeggen dat het niets was hoor, maar het grootste deel bestond eigenlijk uit Amerikaanse spullen,
Waaronder het meeste nog eens van de airborne divisions waren. Ongetwijfeld weet iedereen al welke je het meest zag liggen :wink: .
Voor de meer duitse verzamelaars vond ik het echter maar pover. veel heer en luftwaffe helmen, k98 bajonetten en iron crosses dat was het meeste dat je eigenlijk zag.
Toch stonden er ook voor hen enkele interessante standen uit. zo stond er een handelaar met een groot duits sheepscompas en een mooi authentiek ss uniform.
Maar wat het voor mij toch het meeste opviel waren de vele replica's?.
Maar van de wheels kun je alvast niet klagen, er stonden redelijk wat willy's die elk prachtig gerestaureerd waren.
Ook trokken de enkel Zündapp's bij mij wel de aandacht. Ik heb er met plezier rondgelopen en geluisterd naar de eigenaars die in geuren en kleuren de geschiedenis
vertelde achter hun specifieke voertuig. ook heb ik een uur staan luisteren naar iemand die me de kleine details vertelde van de klederdracht
van de Wehrmacht en luftwaffe.
Kortom ik vond het een geslaagde dag. sorry dat ik geen foto's kan plaatsen maar ik was mijn fototoestel vergeten,
Gebeurt nog op belangrijke evenementen :( .
Laat het me zeker weten hoe men het morgen heeft gesteld.
nick
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Welke kleine details van Luftwaffe- en Heer kleding heeft de man je verteld?
Bepaalde rangen en emblemen, of specifieke dingen?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Nick.Dracu
Lid

Kugelblitz schreef:Welke kleine details van Luftwaffe- en Heer kleding heeft de man je verteld?
Bepaalde rangen en emblemen, of specifieke dingen?
Goh, verschillende dingen eigenlijk.
Bevoorbeeld de geschiedenis achter verschillende onderscheidingen, de scherpschutters medaile of het ijzeren kruis.
Of de geschiedenis achter het edelweiss bloempje. die soort dingen
Maar ook wat tips en informatie over hoe je best achter zulke dingen zoekt,
Hij vertelde mij, om altijd ( ik weet niet in hoevere jullie dat doen) maar om altijd naar een militaria beurs te gaan met een magneetje in je zakken. Het is meestal de gemakelijkste en snelste manier om een replica te onderscheiden van een echte.
Maar ook andere dingen zoals de bepaalde naai "richting" en manier bepaalde stukken op een uniform zijn genaaid.
En een beetje tips over hoe je best je verzameling opbouwt, zo vertelde hij me om nooit rond te lopen, of nooit meer, rond te lopen met het idee in je hooft van: "ik wil dit, en dat en dat moet er ook nog bij." hij zeg nooit meer doen, want wat is het resultaat ervan, het resultaat is gewoon dat je 's avonds thuis gaat komen met lege handen, ik heb dit eigenlijk vandaag mogen ondervinden.
Hij vertelde me als je naar een beurs gaat, zit dan enkele dagen voordien een uurtje te kijken naar je verzameling, gewoon kijken en bekijkt het geheel en de setjes. en zeg dan pas achter dat uurtje 2 dingen dat je nu echt vind dat hoort er nu zeker bij, maar kies het niet te groot, bouw alles rustig op. op de beurs zet je zinnen dan op 1 van die dingen en pas als je het hebt gevonden en gekocht kies dan pas het andere.
Nog iets dat hij me vertelde was om te proberen nooit alleen te gaan naar een beurs, of altans niet in het begin van je verzameling. probeer altijd met 1 medeverzamelaar mee te gaan. en probeer dan nog eens iemand te hebben die al meer ervaring heeft dan jij. want vandaag de dag zou je alles kunnen kopen dat echt lijkt, dat stukken van mensen kost en thuis achteraf zien dat je een waardeloos stuk stof of metaal hebt gekocht.
Toen begon hij wat te vertellen , zoals hij het noemt, over de glorie dagen van de militaria beurzen. in de jaren 70 -80 toen alles nog origineel was en geen tot bijna geen namaak te zien was.
Om nog vlug even terug te komen op de klederdracht, hij heeft nog lange tijd zitten vertellen over de laarzen en dan de marcheerlaarzen van het duitse rijk. Zo vertelde hij me, met een beetje een humoristisch gevoel dat gewoon de laarzen een hele stad kan platleggen van schrik. Alles draaide om het "imago" om de schijn van het bombastisch leger te voorstellen. door dat die "kistjes" zo gemaakt waren dacht iedereen dat een leger van tienduizend man doortrok. dit zorgde ervoor dat iedereen die anti-duits was zich wegstak van schrik.en op dat idee aazde de duitsers.
Nu ja hij heeft me nog wel dingen proberen uit te leggen over bepaalde schouder en kraag emblymen, maar ik heb ze nog nooit echt gezien dus ik verstond er niet zo veel van.
Mocht je nog gaan de man stond op de voertuigenstrook helemaal op het einde bij de Zündapp's :wink: .
Ik vond het toch gezellig naar hem te luisteren en ben weer een heel eind opweg gezet in de hobby :) .
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Dank voor je reactie!
Zulke tips zijn inderdaad nooit weg, leer je allemaal met de jaren...
Met een magneet ga ik zelf niet op pad, dat heb ik niet nodig om iets op originaliteit te beoordelen. Ik ga bovendien wél altijd met een bepaald doel naar een beurs, vind ik het niet, jammer dan. Ik ga niet om iets te kopen, ik ga omdat ik bepaalde dingen zoek en voor de gezelligheid.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie