Over paar weken naar Berlijn
- Robby101st
- Lid
Over paar weken naar Berlijn
Goedemiddag,
over een tweetal weken gaan we een paar dagen berlijn doen. Wie heeft de leuke 2wo bezienswaardigheden op een rijtje staan. Vanwege de beperkte tijd wil ik al het een en ander voorbereid hebben zodat daar geen tijd aan verloren gaat terwijl ik er ben..
alvast bedankt
over een tweetal weken gaan we een paar dagen berlijn doen. Wie heeft de leuke 2wo bezienswaardigheden op een rijtje staan. Vanwege de beperkte tijd wil ik al het een en ander voorbereid hebben zodat daar geen tijd aan verloren gaat terwijl ik er ben..
alvast bedankt
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
- Dannyfbgt
- Lid
Re: Over paar weken naar Berlijn
ik ben in het voorjaar 3 dagen geweest:
topografie des terrors
brandenburgertor
potsdammer platz
reichstag
gedenkstatte van de holocaust
gedachtnis kirche
alexanderplatz met de fernsehturm
enz enz
dit even wat er uit mn hoofd komt rollen
we hadden het appartement precies langs de plaats (nu parkeerplaats) waar hitler en de zijne zijn verbrand en waar de bunker was.
appartments am brandenburger tor. Ideale ligging in het midden van het centrum
veel plezier, maar dat zal zeker lukken.
topografie des terrors
brandenburgertor
potsdammer platz
reichstag
gedenkstatte van de holocaust
gedachtnis kirche
alexanderplatz met de fernsehturm
enz enz
dit even wat er uit mn hoofd komt rollen
we hadden het appartement precies langs de plaats (nu parkeerplaats) waar hitler en de zijne zijn verbrand en waar de bunker was.
-
- Lid
In de wijk Karlshorst is het "Deutsches-Russisches Museum' waar de capitulatie in de nacht van 8 op 9 Mei 1945 getekend is.
Heel mooi museum! Aanrader.
Heel mooi museum! Aanrader.

Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
- panzer lehr
- Lid
Mischien de prinz albertstraße waar het gestapo hoofdkwartier was als het er nog staat.
- wo2-Martijn
- Lid
- Contacteer:
Kun je hier niks meer van zien? Dat zou echt jammer zijn..Dannyfbgt schreef: we hadden het appartement precies langs de plaats (nu parkeerplaats) waar hitler en de zijne zijn verbrand en waar de bunker was.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
- Dannyfbgt
- Lid
jawel dit zie je nog:
een bord met info en hoe de bunker eruit zag

Hier een foto vanuit mijn kamer, links beneden staat het bord, linksboven is het holocaustmonument

een bord met info en hoe de bunker eruit zag

Hier een foto vanuit mijn kamer, links beneden staat het bord, linksboven is het holocaustmonument

- Robby101st
- Lid
heb die dingen vast genoteerd.. als iemand nog iets te binnen schiet hoor ik het hier wel graag.
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
- Dannyfbgt
- Lid
ik weet niet of je de film der Rosenstrasse kent?
de rosenstrasse is een zijstraat in de buurt van het alexanderplatz. Daar staat ook nog een klein monument.
de rosenstrasse is een zijstraat in de buurt van het alexanderplatz. Daar staat ook nog een klein monument.
- Dannyfbgt
- Lid
oh ja de straat die paralel loopt met de straat op de tweede foto is de wilhelmstrasse waar veel gebouwen staan /hebben gestaan waar hitler en de zijne gehuisvest zaten. Hier een citaat van wikipedia:
Van het midden van de 19e eeuw tot 1945 was de straat het bestuurlijk centrum van Pruisen en vervolgens Duitsland, met onder meer de rijkskanselarij en het ministerie van buitenlandse zaken.
op verschillende plaatsen staan zuilen met foto's en info over hoe het er destijds uitzag.
Van het midden van de 19e eeuw tot 1945 was de straat het bestuurlijk centrum van Pruisen en vervolgens Duitsland, met onder meer de rijkskanselarij en het ministerie van buitenlandse zaken.
op verschillende plaatsen staan zuilen met foto's en info over hoe het er destijds uitzag.
- panzer lehr
- Lid
De niederkirchenstrasse is de moeite waard dat was vroeger de prinz albrechtstrasse de hoofdkwartieren van de gestapo waren er gevestigd en er is nog een stuk van de berlijnse muur te zien.
- Jan Klaassen
- Lid
Je kan op de Bibelplatz een gedenkmonument zien voor de boekenverbranding. Daarnaast is er nog een werkkamp, maar die weet ik even niet meer zo 1-2-3 te vinden.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- Dannyfbgt
- Lid
panzer lehr schreef:De niederkirchenstrasse is de moeite waard dat was vroeger de prinz albrechtstrasse de hoofdkwartieren van de gestapo waren er gevestigd en er is nog een stuk van de berlijnse muur te zien.
klopt, dat is bij de topografie des terrors
dit is het stuk muur wat er nog staat

Laatst gewijzigd door Dannyfbgt op 30 aug 2010, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dannyfbgt
- Lid
dit is het gedenkmonument van de boekenverbrandingJan Klaassen schreef:Je kan op de Bibelplatz een gedenkmonument zien voor de boekenverbranding. Daarnaast is er nog een werkkamp, maar die weet ik even niet meer zo 1-2-3 te vinden.

- Jan Klaassen
- Lid
Was het dat wel? Er zat ook een soort 'gat' in de grond...een soort vitrine, met daarin een soort van lege boekenkasten...ik dacht dat dat het was? Deze klok, dat stond er imo bij, was dacht ik gewoon een klok die daar in de buurt had gehangen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- Dannyfbgt
- Lid
zou kunnen, ik zat op dat moment in de rondritbus en de mevrouw was niet echt goed te verstaan.