Concentratiekamp Vught.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Lars van Lier
Lid

Concentratiekamp Vught.

Bericht door Lars van Lier »

Dit Nationaal Monument Kamp Vught is het bezoeken meer dan waard.
Er is een goede tentoonstelling, gidsen geven rondleidingen over het voormalig kampterrein.
Er is een barak gerestaureerd, de snijtafel en de verbrandingsovens zijn nog te zien.
Aan de rechter buitenkant is nog een stuk omheining met wachttorens in oorspronkelijke staat terug gebracht.
Regelmatig lezingen en ontmoetingen met holocaust overlevenden.

Neem vooraf een kijkje op de nieuwste weblog update :

http://lars-van-lier.blogspot.com/2010/ ... lands.html
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Re: Concentratiekamp Vught.

Bericht door wo2-Martijn »

En u werkt daar? :mrgreen:
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Lars van Lier
Lid

Ik heb naast mijn full time baan en gezin nog 5 nevenfuncties, daarbij ben ik lid van de vriendenkring van kamp Vught en van het Auschwitsz comite.
De overige nevenfuncties zijn :
PR Stafmedewerker Stichting Informatie Wereld Oorlog Twee (STIWOT) tevens gastspreker scholen over D-Day.
Gastspreker Veteraneninstituut Doorn (Project jonge veteranen voor de klas).
Contactpersoon Logistiek Voor de Identiteitsgroep Steenrode Baretten (ISB). Tevens ondersteuning PR.
Redacteur van het magazine Wapenbroeders.

De veelheid aan netwerken en contacten zullen steeds duidelijker worden op mijn weblog.

Ik hoop daarmee een leuke mix samen te kunnen stellen die voor een brede groep mensen leuk is om regelmatig te volgen.
Van de advertenties (als iemand er op klikt) ga ik in de toekomst het scholenproject financieren.
Ik denk hierbij aan het bouwen van een manquette en nieuwe aankopen zoals helmen en uniformen, om die in de klas te laten zien.

Ik zal zeker een kijkje nemen bij je fotoreportages.

Met vriendelijke groet,

Lars van Lier.
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Dat klinkt allemaal erg goed Lars, u doet goed werk!
In Vught ben ik nog niet geweest, zo te zien aan de foto's via uw link is het de moeite waard.
Ik ben met mijn tour begonnen in Normandy, daarna Polen in het begin van 2010. Allemaal erg indrukwekkend.
Ik ga eerst nog naar de kust van Nord pas du Calais rond Oktober, en volgend jaar plan ik de bezichtigingen in Nederland.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Lars van Lier
Lid

Bedankt, is weer een stimulans om verder door te gaan en nieuwe ideeen verder uit te werken.
Kamp Vught heeft op 3 okt weer iets speciaals op het programma met Jules Schelvis (Holocaust overlevende).
Zie hiervoor : http://www.nmkampvught.nl
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Gister ben ik in Kamp Vught geweest. Ik vond het zeer interessant en het was allemaal zo eh... Nou ja, ik kan gewoon echt niet geloven wat daar allemaal gebeurd is :o Dan las je iets over iemand die daar gezeten heeft en dan hoop je dat hij/zij het heeft overleeft, staat er in het laatste zinnetje dat hij/zij daar of in een amper kamp uiteindelijk is vermoord. Of wat dacht je van dat "geintje" in de bunker? Hoe konden ze dat ooit verzinnen!? Dat is toch niet menselijk!?

Maar ja, hier een paar plaatjes die ik geschoten heb:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wandeling naar de fusilladeplaats is trouwens echt de moeite waard. Het is een prachtig wandelgebied.
Afbeelding

Afbeelding
Без труда́ не вы́тащишь и ры́бку из пруда́.
Lars van Lier
Lid

Indrukwekkende foto's !
Ik was vandaag in Vught ivm de opening van een expositie en boekpresentatie mbt de genocide in Rwanda en het seksueel geweld tegen vrouwen daar. Indrukwekkende getuigenissen, foto's en filmateriaal.
Hiermee willen ze de lijn doortrekken na 1945 en ons wijzen op onze verantwoordelijkheid, wij leven in vrijheid en riepen in 1945 : dit mag nooit meer gebeuren. Maar in feite gaat het gewoon door en vaak in een gruwelijke vorm die het voorstellingsvermogen te boven gaat.
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Dat heb ik gister ook allemaal zien staan en we bleven ook nog bij één of andere film hangen. Alleen van die film snapte ik niet echt veel.
Lars van Lier
Lid

Zonder het verhaal is dat inderdaad een beetje vaag. Ik had al wat voorwerk achter de rug. Ik heb de lezing van Generaal Majoor der Mariniers Patrick Cammaert op de KMA al bijgewoond over de problematiek van VN operaties in midden Afrika waarbij hij de meest heftige foto's al weg liet. Vervolgens heb ik als redacteur van het Magazine Wapenbroeders al een interview afgenomen met een Luchtmacht veteraan die in Goma 1994 medische hulp heeft geboden. Het zijn niet de meest leuke onderwerpen maar het geeft nog maar eens aan hoe goed wij het hier hebben en hoe kwetsbaar vrijheid is . Een les die straks door WO2 veteranen gezien hun leeftijd niet meer doorverteld kan worden. Veteranen van latere missies kunnen een deel van dat verhaal meenemen in hun verhalen van missies over de gehele wereld waar vrijheid niet vanzelfsprekend is.
patrickh
Lid
Gegeven: 91 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Bedoel je dit met het "geintje"in de bunker?:

BunkerdramaAls vergeldingsmaatregel tegen een protest van een aantal vrouwen werden in opdracht van kampcommandant SS-Hauptsturmführer Adam Grünewald zaterdagavond 15 januari 1944 zoveel mogelijk vrouwen in één cel opgesloten. Deze vergeldingsmaatregel ging de boeken in als het "bunkerdrama".[4] In totaal werden vierenzeventig vrouwen in cel honderdvijftien samengeperst, op een oppervlakte van negen vierkante meter, zonder ventilatie. Na veertien uur werd de cel weer opengemaakt, en bleken tien vrouwen te zijn overleden. Toen dit drama via de verzetspers in de openbaarheid kwam, werd Grünewald gedegradeerd tot gewoon soldaat. Hij sneuvelde aan het Russische front.

Te gruwelijk voor woorden!

Lars,goed bezig! Is er nu ook al genoeg geld om de originele gebouwen te kunnen blijven bewaren/restaureren?
Laatst gewijzigd door patrickh op 07 feb 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Dat "geintje" bedoelde ik inderdaad. Ik weet niet of je de ruimte gezien hebt, maar daar passen echt geen 74 mensen in.
Lars van Lier
Lid

Met de financien rondom Nationaal Monument kamp Vught zit het wel goed.
Vroeger was men afhankelijk van giften en ondersteuning uit de vriendengroep, waar ik ook deel van uit maak.
Tegenwoordig zijn daar de weldoeners en substantiele susidies bijgekomen. Volkomen terecht gezien het enorme succes van het project Kamp Vught in de klas en de grote aantallen bezoekers in Vught zelf. Bij herdenkingen is het soms zo druk dat er amper voldoende plaats is. Een groot compliment voor de dagelijkse leiding van NMKV . Dit is tevens een van de weinige plaatsen waar je in direct contact kunt komen met de laatste overlevenden van de Holocaust. IK heb hier indrukwekkende voordrachten, gesprekken en ontmoetingen meegemaakt die een waardevolle aanvulling vormen op hetgeen uit de boeken en dvd's naar boven komt. Toch vreemd dat de tijd nabij is dat ook de laatste ooggetuigen dit straks niet meer zelf kunnen vertellen, geeft extra diepgang aan elke minuut met hen.
Von Smallhausen
Lid

Bericht door Von Smallhausen »

Hallo Lars,
Ben medailleverzamelaar en in mijn verzameling heb ik volgende medaille:
Afbeelding

Ik denk dat de foto voor zich spreekt. Langs achter staat:1940-1945 Anniversaire Verjaardag 35.
Kun je iets meer vertellen over deze medaille aub. Werden deze uitgereikt aan oud-gevangenen.... alle info is heel welkom.
Met Vlaamse groeten en dank,
Jef
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Mar10e schreef:Of wat dacht je van dat "geintje" in de bunker? Hoe konden ze dat ooit verzinnen!? Dat is toch niet menselijk!?
Wat was er dan gebeurd? :oops:
patrickh
Lid
Gegeven: 91 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Stefan,

Zie mijn post hierboven,daar staat wat er gebeurd was.

gr.Patrick
Plaats reactie