Mijn favoriete bunker

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
kimji
Lid

Mijn favoriete bunker

Bericht door kimji »

Mijn favoriete bunker, een nederlands groepsonderkomen gebouwd begin 1940. Wat deze voor mij zo bijzonder maakt, is dat de originele bankjes er nog inzitten, het luikje waardoor de ingang onder waarneming gehouden kon worden, en diverse andere authentieke elementen. Ook is deze bunker niet aangetast door vandalen: geen gravitie, geen vervuiling. Hier komt nooit iemand :mrgreen: Houden zo dus.

De bunker, vredig in het groen.
Afbeelding

Close up van de ingang.
Afbeelding

De binnendeur, 3 delig
Afbeelding

Zitbankje binnenin, als deze kon spreken zou hij vast veel interesants te vertellen hebben.
Afbeelding

Interieur met zicht op de deur naar buiten. In het beton is goed de afdrukken van de houten bekisting te zien, gebruikt om het beton te gieten.
Afbeelding

Het ronde luikje dat zicht geeft op de ingang. Wel wat verroest, maar nog prima te verrollen / openen, de vergrendeling werkt ook nog prima.
Afbeelding
david879
Lid

Re: Mijn favoriete bunker

Bericht door david879 »

Indrukwekkend! Zou je misschien wat detailfoto's naar majoorvanhoek@gmail.com willen zenden?
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Je hebt mail :-) Het was wel een avontuur om erin te klimmen trouwens, zoals op de 2e foto te zien is, lag de ingang van de bunker half vol met prikkeldraad, dit heb ik er eerst allemaal uit moeten halen / in stukjes moeten knippen om binnen te komen.
david879
Lid

Bericht door david879 »

Dankje! Het is zeer zeldzaam om kazematten in deze staat tegen te komen! Meestal is de ingang d.m.v. beton gesloten en alle 'inrichting' verloren gegaan!
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Njah, binnenin zijn vrijwel altijd de bekistingen goed te zien. Zelfs in Wo1 bunkers. Maar idd een goed exemplaar!
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Ik ben geen kenner en wist niet dat de houtafdrukken altijd zo goed te zien zijn. Het viel me alleen op bij deze bunker, heb er toch al wel een aantal gezien.

Er liggen er een stuk of 5 bij elkaar, maar bij de meeste ligt de ingang begraven, deze ga ik binnenkort eens vrijgraven, deze is wel iets anders van vorm, iemand een idee wat dit kan zijn:
Afbeelding

Verder nog een grotere betonnen constructie, ik was hier van de week maar had geen laarzen mee, er staat een centimeter of 30 water in, het is een grote ruimte van +/- 15 x 15 meter, opslag of zo denk ik, alleen een paar luchtschachten geen schietgaten:

Afbeelding
david879
Lid

Bericht door david879 »

kimji schreef:4Er liggen er een stuk of 5 bij elkaar, maar bij de meeste ligt de ingang begraven, deze ga ik binnenkort eens vrijgraven, deze is wel iets anders van vorm, iemand een idee wat dit kan zijn:
1 Tip voor het graven! De rechte zijde wijst altijd naar het oosten. De ingang bevind zich altijd aan het noorden. Kleine tip die een groot werk kan schelen.
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Dankjewel! De bunkers lijken een beetje in een cirkel te staan gebouwd op een oud militair complex. Moet alleen even kijken hoe ik het in de werkzaamheden inplan. En ik wil zeker ook de klok leegpompen / scheppen / er met lieslaarzen in / een natte broek halen om het te bekijken van binnen!
david879
Lid

Bericht door david879 »

Emmers? ;)
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Ik schat dat er zo'n 8 kuub water in zit... kom je mee helpen scheppen, het moet ook nog 1,5 meter omhoog...
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Voor alle nieuwsgierigen onder u die zich af vragen waar dit moois te zien is: Op fort Everdingen, eigendom van defensie en verboden toegang voor onbevoegden. Eén maal per jaar geloof ik is het fort open voor rondleidingen onder begeleiding, dat is dus de kans om dit te zien!
david879
Lid

Bericht door david879 »

mooi!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

kimji schreef:Voor alle nieuwsgierigen onder u die zich af vragen waar dit moois te zien is: Op fort Everdingen, eigendom van defensie en verboden toegang voor onbevoegden. Eén maal per jaar geloof ik is het fort open voor rondleidingen onder begeleiding, dat is dus de kans om dit te zien!
Zo, ben jij bevoegd dan? :)
kimji
Lid

Bericht door kimji »

Ja, dat ben ik.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

kimji schreef:Ja, dat ben ik.
Mooi, anders zou je dat hier best niet kunnen zeggen.
Plaats reactie