Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door okke »

Leuke serie. De foto's deden me denken aan de gecamoufleerde bunker in Utrecht centrum die enkele jaren geleden ontmanteld werd. Even googlen leert me dat de Duitse bunker aan het Servaasbolwerk lag. Over de bunker is (onder andere) hier te lezen en enkele foto's van de sloop van de bunker zijn (onder andere) hier zien.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Afbeelding

Ik was door de foto's van 2010 aan het bladeren en toen kwam ik deze tegen. Die had ik gemaakt tijdens het lopen van een geocache. Het was een vaag verhaal dat er bij stond, dus ik ging maar verder zoeken...

Op 25 april 1945 werd een goederenopslag in Baarn leeg gehaald door het Duitse leger. De goederenopslag plaats was van de vader van Ernst van Kempen. De vader was een handelaar.

Ernst volgde de wagen naar het hoofdkwartier dat zat aan de Generaal van Heutzlaan. Hij werd betrapt. Ze namen hem mee naar Julianalaan 11, een prachtige villa. En diezelfde avond nog werd hij gefusilleerd in het bos aan de overkant van de weg. Op die plek begroeven de Duitsers hem.

Op 15 juni 1945 vond men de stoffelijke resten van de 22-jarige. Ze hebben het herbegraven op het Rooms-katholieke kerkhog achter de Nicolaaskerk. Op de plek waar hij is terechtgesteld staat het kruis die je op de foto ziet.

Ernst van Kempen was opgegroeid in Baarn. Hij zat nog op de middelbare school toen hij zich aansloot bij de verzetsgroep waar zijn oudere broer ook lid van was. Hij deed koeriersdiensten en observatieklussen.
Без труда́ не вы́тащишь и ры́бку из пруда́.
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Heel erg interessant! Als je nog meer hebt kan je dat gerust posten, lijkt me heel erg leuk!

Jutphaas tijdens De Tweede Wereld Oorlog deel I

Fort Jutphaas)

Fort Jutphaas is te vinden in de ''wijk'' Jutphaas in Nieuwegein. Vanaf het dorp staat het fort al duidelijk aangegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Fort Jutphaas werd in 1820 gebouwd als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

De Duitsers vallen in 1940 Nederland binnen en nemen het fort direct na de meidagen in gebruik. De dikke, zware muren van het fort zijn bestand tegen bommen en geven de Duitsers een gevoel van veiligheid. Het fort ligt bovendien centraal en de Duitsers vestigen er dan ook een zend- en ontvangststation in, welke voor het coördineren van de Duitse vloot (met name de U-boten) wordt gebruikt. Vooral ’s nachts zijn er uitzendingen vanaf het Fort, waarbij men gebruik maakt van een uitschuifbare antennemast. De Duitse Admiraal Dönitz, commandant van de Kriegsmarine, verblijft dan ook regelmatig op het fort om van daaruit de operaties van zijn vloot te leiden. Dönitz voelt zich overigens niet zo op zijn gemak in het Fort. Hij slaapt dan ook meestal ergens anders, al is hij wel tot laat in de avond op het fort aanwezig om zijn vloot via het zend- en ontvangstation te kunnen coördineren. De geallieerden weten de zender te lokaliseren en bombarderen het fort meerdere malen. Gelukkig is de schade relatief beperkt gebleven waardoor het na de 2e wereldoorlog in goede staat is hersteld. Tegenwoordig is het fort eigendom van een Wijnhandelaar, ook zit de scouting in een van de gebouwen van het fort.

Aan de voorkant van het fort is nog één Duitse MG bunker aanwezig, maar deze is momenteel niet heel goed zichtbaar door werkzaamheden aan het fort. RTV Utrecht heeft een speciale pagina over dit fort, neem eens een kijkje!

http://www.rtvutrecht.nl/dossiers/201741
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

okke schreef:Leuke serie. De foto's deden me denken aan de gecamoufleerde bunker in Utrecht centrum die enkele jaren geleden ontmanteld werd. Even googlen leert me dat de Duitse bunker aan het Servaasbolwerk lag. Over de bunker is (onder andere) hier te lezen en enkele foto's van de sloop van de bunker zijn (onder andere) hier zien.
Klopt, ik denk dat 99% van de mensen die langs deze bunker kwamen niet eens konden zien dat het een bunker was. De bunker is alleen een tijd geleden gesloopt. De opdrachtegever heeft hier later wel spijt van gekregen omdat bij de sloop geen explosieven gebruikt mochten worden.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Bericht door asjemenou »

Interessant topic. Vooral omdat je ook de achtergrondinformatie van de gebouwen/objecten erbij vermeld.
Het verhaal van de plofsluis bij het Amsterdam Rijnkanaal was mij wel bekend. Toch leuk dat je het op dit topic vermeld. Veel mensen die er wel eens langskomen weten dit namelijk niet.
Wat de Duitse VF observatie bunker aan de Oudegracht betreft, deze was mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen. :oops:
Ik zal er de volgende keer toch eens op letten. Is het ook bekend waarom die observatiebunker daar werd gebouwd? Wat viel daar voor de Duitsers te observeren dan?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Goede vraag, ik zal mijn best doen om je een goed antwoord te geven...

(Bunker Zandbrug, Utrecht vervolg)

Afbeelding

De gemeente Utrecht heeft in 1945 een kaart gemaakt met alle bunkers die zich in de stad bevonden (kaart is te vinden bij het Utrechts archief). Hierboven zie je het stuk van de kaart waar ook de Zandbrug op staat. De rode stip geeft de plek van de bunker op de Zandbrug aan. De map laat ook zien dat er voor de brug (bij het café) ook nog een bunker heeft gestaan. Tijdens de oorlog heeft in de bunker het hoofdkwartier gezeten van de verdediging van dat stuk van Utrecht. Vanuit de bunker was er een goed zicht op de kruising van de Vecht, de Oudegracht en de Stadsbuitengracht.

Afbeelding

Ook een leuk detail: Omdat er bij de bouw van de bunker in de Zandbrug de weg open gelegd moest worden,zijn hierbij ook Archeologische vondsten gedaan. Hierdoor werd de bouw van de bunker tijdelijk stil gezet zodat de vondsten op de foto konden worden gezet.
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Duitse bunkers in Utrecht deel V

MG bunker Park oog in al (Utrecht)

Langs de vijver in het Oog in al park staat nog een Duitse MG bunker. De bunker staat langs de vijver in het park en is vanaf de vijver niet te zien. Toen ik er voor het eerst ging kijken heb ik hem daarom ook niet kunnen vinden :oops:. Bij de tweede poging én met hulp van andere mensen heb ik toch de bunker weten te vinden.

Afbeelding
Op de foto hierboven kan je zien hoe de bunker er tijdens de oorlog uit zag. Hij was gecamoufleerd als huis zodat hij voor geallieerde verkenningsvliegtuigen niet zou opvallen. De gemeente Utrecht was in die tijd niet blij met de bouw van een bunker in het park omdat zij bang waren dat het mooiste gedeelte van het park niet meer toegankelijk zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vermoedelijke resten van de ''camouflage'' ?
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Interessant! Aan Amersfoort heb ik vorige week ook nog een bezoekje gebracht.

Aan de Birkstraat (vlakbij het dierenpark) staat een Duitse SK608 bunker. Opmerkelijk is dat deze bunker tijdens de oorlog gebouwd is voor Duitse civiele werkzaamheden (Bevollmächtigte für die Bauwirtschaft in die Niederlanden). Na de oorlog is de bunker door gebruikt door de BB (Burger bescherming). Tegenwoordig is de bunker helemaal dicht en is hij nog maar voor een klein deel zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Daat komt de bus langs, maar ik heb nog nooit tijd/puf gevonden om daar foto's van te maken.
Ben je trouwens niet in Kamp Amersfoort geweest? Ik kon toen niet, want ze zijn kennelijk op zaterdag gesloten.
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Mar10e schreef:Daat komt de bus langs, maar ik heb nog nooit tijd/puf gevonden om daar foto's van te maken.
Ben je trouwens niet in Kamp Amersfoort geweest? Ik kon toen niet, want ze zijn kennelijk op zaterdag gesloten.
Ik heb nog geen bezoek gebracht aan kamp Amersfoort, binnenkort ben ik wel weer een keer in die hoek te vinden ;) Heb je nog tips dan? Mag ook via PB...
asjemenou
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Sovjet-Russisch ereveld in Leusden

Bericht door asjemenou »

Goed dat Martine met haar foto's het Sovjet-Russische ereveld in Leusden onder de aandacht brengt in dit topic. Dit ereveld is op zich wel uniek in Nederland. Hoewel de Sovjets geen aandeel hebben gehad in de uiteindelijke bevrijding van Nederland kent ons land wel een ereveld voor omgekomen Sovjet soldaten. Het hoofdstuk van de Georgische opstand op Texel en het daar gelegen ereveld laat ik hierbij even buiten beschouwing.
Op het ereveld in Leusden liggen niet alleen Russische soldaten begraven maar ook soldaten die afkomstig zijn uit de overige Sovjet staten zoals bijvoorbeeld Oezbekistan. Voor wie meer wil weten over het Sovjet-Russische ereveld in Leusden die kan terecht op de deze website; http://www.russisch-ereveld.nl/ .
Op 9 mei herdenken o.a. de Russen de overgave van Duitsland in 1945 en dus het einde van wat zij noemen de Grote Vaderlandse Oorlog.
De Russische gemeenschap in Nederland herdenkt dit op het ereveld in Leusden. Twee jaar geleden heb ik deze plechtigheid vastgelegd op foto, zie; http://picasaweb.google.com/webmaster.m ... bedwebsite# .

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Mar10e
Lid

Re: Sovjet-Russisch ereveld in Leusden

Bericht door Mar10e »

Naamloos schreef:
Mar10e schreef:Daat komt de bus langs, maar ik heb nog nooit tijd/puf gevonden om daar foto's van te maken.
Ik heb nog geen bezoek gebracht aan kamp Amersfoort, binnenkort ben ik wel weer een keer in die hoek te vinden ;) Heb je nog tips dan? Mag ook via PB...

De kans is groot dat ik op 10 april daar naar toe ;)
asjemenou schreef:Goed dat Martine met haar foto's het Sovjet-Russische ereveld in Leusden onder de aandacht brengt in dit topic. Dit ereveld is op zich wel uniek in Nederland. Hoewel de Sovjets geen aandeel hebben gehad in de uiteindelijke bevrijding van Nederland kent ons land wel een ereveld voor omgekomen Sovjet soldaten. Het hoofdstuk van de Georgische opstand op Texel en het daar gelegen ereveld laat ik hierbij even buiten beschouwing.
Op het ereveld in Leusden liggen niet alleen Russische soldaten begraven maar ook soldaten die afkomstig zijn uit de overige Sovjet staten zoals bijvoorbeeld Oezbekistan. Voor wie meer wil weten over het Sovjet-Russische ereveld in Leusden die kan terecht op de deze website; http://www.russisch-ereveld.nl/ .
Op 9 mei herdenken o.a. de Russen de overgave van Duitsland in 1945 en dus het einde van wat zij noemen de Grote Vaderlandse Oorlog.
De Russische gemeenschap in Nederland herdenkt dit op het ereveld in Leusden. Twee jaar geleden heb ik deze plechtigheid vastgelegd op foto, zie; http://picasaweb.google.com/webmaster.m ... bedwebsite# .

Afbeelding
En vandaag hebben we besloten om graf 39 te adopteren :mrgreen:
Naamloos
Lid

Re: Sovjet-Russisch ereveld in Leusden

Bericht door Naamloos »

Mar10e schreef:
Naamloos schreef:
De kans is groot dat ik op 10 april daar naar toe ;)
Hou mij op de hoogte ;)

Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan Bunnik, waar nog grote partijen Nederlandse schuilplaatsen te vinden zijn. Deze bunkers werden tijdens de Eerste Wereld Oorlog gebouwd om het dichtbij gelegen Fort Rijnauwen en Fort Vechten beter te kunnen verdedigen. Rondom de schuilplaatsen werden loopgraven gezet. In tijde van oorlog konden de soldaten zich verschuilen in de schuilplaatsen als de loopgraven niet genoeg dekking konden geven. Een tactiek die nog uit de Eerste Wereld Oorlog stamt.

Bijna alle bunkers in de omgeving van de forten zijn ban dichtbij te bekijken. De 2 weilanden waar een enorm aantal schuilplaatsen liggen zijn 2 jaar geleden omgedoopt tot het ''bunkerpad''. In combinatie met de 2 forten is Bunnik zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Het is een prachtige omgeving, dus ik raad aan om de omgeving lopend te verkennen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mar10e
Lid

Bericht door Mar10e »

Fort Vechten? Daar was ik vandaag de hele dag :lol:
Plaats reactie