Paniek onder de Franse troepen: Bulson 13 mei'40 (fotoserie)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
koos24
Lid

Paniek onder de Franse troepen: Bulson 13 mei'40 (fotoserie)

Bericht door koos24 »

Afbeelding
Lafontaine
Henri-Jean, Brigadier-General (1882 – 1966)
1940 General Officer Commanding 55th Division

Op 13 mei 1940 staken de Duitse troepen bij Sedan de Maas over en doorbraken de verdedingslinie op de zuidelijke oever.
De Fransen hadden rond Sedan eenheden paraat om met een tegenaanval de Duitsers terug te drijven over de Maas maar zoals ik al eerder schreef ontbrak het in de Franse bevelsketen aan initiatief en daadkracht.

Verder hadden de Fransen verzuimd een slagvaardige pantsereenheid achter het front paraat te houden die ze bij een doorbraak direct de tegenaanval hadden kunnen inzetten.

Verder nog als een complicerende factor dat de rond Sedan gelegerde 55ste infanterie divsie olv generaal Lafontaine in totale paniek oploste waardoor een gat in de Franse defensie ontstond.

De 55ste infanterie divisie was een zogeheten B divisie bestaande uit opgeroepen reservisten maar was wel voorzien van artillerie en bescheiden anti tank geschut (klein kaliber) Toch had een vastberaden
standhouden de Fransen de kans kunnen geven troepen vrij te maken voor een tegenaanval op het moment dat de Duitsers nog geen tanks over de Maas hadden gezet.

De 55ste infanterie divisie was een zogeheten B divisie bestaande uit opgeroepen reservisten maar
was wel voorzien van artillerie en bescheiden anti tank geschut (klein kaliber) toch had een vastberaden
standhouden de Fransen de kans kunnen geven troepen vrij te maken voor een tegenaanval op het moment dat de Duitsers nog geen tanks over de Maas hadden gezet.

Hoe anders liep het, op 13 mei 1940 rond 19.00 gaf een officier van een artillerie eenheid in de buurt
van het plaatsje Bulson de melding door dat er Duitse tanks in aantocht waren, het nieuws verspreidde
zich als een lopend vuurtje onder de troepen waaronder paniek uitbrak.
Dit werd nog eens versterkt door kolonel Poncelet die onbedoeld de paniek versterkte door zijn artillerie het bevel tot terugtocht te geven.

De uitkomst was een ongekende paniek waarin de volledige 55ste en delen van de 71ste oploste.
Achteraf is gebleken dat er nog geen enkele Duitse tank over de Maas was op die 13e mei laat staan
dat ze in Bulson waren.

Afbeelding
Langs deze straat kwamen ze aangerend, het werd de straat van de paniek genoemd,
Generaal Lafontaine, die zijn commandopost langs deze straat had, liet vrachtwagens over de
weg plaatsen en officieren met getrokken pistool probeerden de mensenmassa te stoppen, het
mocht niet baten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij is er nog steeds, zonder bordjes, overgroeid met onkruit en niet
eenvoudig te vinden maar hij is er.
De commando post van generaal Lafontaine vanwaar hij moest toezien
hoe zijn complete divisie oploste.

Afbeelding
Afbeelding
Rondom de commandopost nog steeds sporen van de stellingen die er omheen lagen.

Afbeelding
Uiteindelijk verplaatste Lafontaine zijn commandopost naar het plaatsje Chémery dat
uiteindelijk op 14 mei in Duitse handen valt, deze halftrack met 88 mm geschut wordt
per ongeluk door een Duitse Stuka uitgeschakeld.

Afbeelding
Dezelfde locatie mei 2011

Met Kolonel Poncelet liep het slecht af, hij besefte dat hij, onbedoeld, de veroorzaker was van
de uitgebroken paniek en pleegde enige dagen later zelfmoord.

We verlaten de de wegen en bossen rond Sedan voor een museum.

Afbeelding
We bezoeken een alleraardigst museum op de zolder bij een boer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buiten in de schuur heeft de eigenaar nog genoeg spullen voor een tweede museum.
Alles is gevonden in de bossen rond Sedan en afkomstig uit boerderijen uit de omgeving.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door koos24 op 23 mei 2011, 23:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 63 keer
Ontvangen: 107 keer

Re: Paniek onder de Franse troepen Bulson 13 mei '40 (fotose

Bericht door asjemenou »

Wederom een interessant (foto) verhaal. Mooi dat deze Franse boer de geschiedenis nog levend houdt. Ik heb wel begrepen dat de Fransman over het algemeen niet zo herinnert wil worden aan deze zwarte bladzijde in de zijn vaderlandse geschiedenis. Sedan 1940 is immers niet een goed voorbeeld van de Franse oorlogsvoering.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

En nog steeds een punt van diskussie met oudere Fransen.

Ze schrijven hun nederlaag graag toe aan de Nederlanders en de Belgen.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

LEO schreef:En nog steeds een punt van diskussie met oudere Fransen.

Ze schrijven hun nederlaag graag toe aan de Nederlanders en de Belgen.
Inderdaad, aan iedereen behalve zichzelf :wink:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie