Op 28 juli 2011 nam ik samen met een vriendin de trein van Praag naar Karlstejn. Terwijl we naar het kasteel liepen, liepen we langs een zaakje waar ze Russische spullen buiten hadden staan. Het was allemaal na de Tweede Wereldoorlog, dus ik ging naar binnen in de hoop Russische spullen uit de Tweede Wereldoorlog te vinden. Ik herkende een schuitje van de Panzer SS. Grappig, want mijn vriend is bezig met een Panzer SS-uniform, want hij vindt dat gewoon een mooi uniform. (En verder zitten er geen andere rare ideeën achter, zoals sommige kennelijk meteen willen beweren dat dat soort mensen de ideologieën van de SS wel aanhangen...) Ondanks dat het schuitje origineel was, volgens de verkoper, en maar (?) €80,- kostte, liet ik hem toch maar liggen. De verkoper liet mij nog een SS-helm zien voor maar (?) €230,- en nog meer SS-spullen. Ook van de Werhmacht liet hij originele (?) spullen zien.
Uiteindelijk ben ik vertrokken met een SS-dassenspeld voor als een nieuwe aanwinst voor het uniform van vriendlief. De verkoper, die amper Engels sprak, wist mij te vertellen dat dat wel kon in Nederland. Het mag alleen niet publiekte gedragen worden en het mag alleen dienen als verzamelobject. Nou, geen punt, want het zal toch voor niks anders gebruikt worden.
In alle spullen die de verkoper liet zien stonden stempels in, maar ik ben geen verzamelaar en ik heb er ook geen verstand van. Misschien is een goede tip, maar misschien ook niet. Het is het in elk geval wel waard om te gaan kijken en als je er niet slaagt, dan kan je nog altijd genieten van het schitterende kasteel