Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mar10e
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 okt 2010, 19:43
Locatie: Ergens in NL...

Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door Mar10e »

Mocht je toevallig Duitse wo2 spullen verzamelen en een keer (met je vriendin of zo) naar Praag op vakantie gaan, dan raad ik je aan om ook een dagje naar het kasteel in Karlstejn te gaan. Niet alleen omdat het een prachtig kasteel is, maar ook vanwege een winkeltje aan het begin van het winkelstraatje.
Het kasteel.
Het kasteel.
Op 28 juli 2011 nam ik samen met een vriendin de trein van Praag naar Karlstejn. Terwijl we naar het kasteel liepen, liepen we langs een zaakje waar ze Russische spullen buiten hadden staan. Het was allemaal na de Tweede Wereldoorlog, dus ik ging naar binnen in de hoop Russische spullen uit de Tweede Wereldoorlog te vinden. Ik herkende een schuitje van de Panzer SS. Grappig, want mijn vriend is bezig met een Panzer SS-uniform, want hij vindt dat gewoon een mooi uniform. (En verder zitten er geen andere rare ideeën achter, zoals sommige kennelijk meteen willen beweren dat dat soort mensen de ideologieën van de SS wel aanhangen...) Ondanks dat het schuitje origineel was, volgens de verkoper, en maar (?) €80,- kostte, liet ik hem toch maar liggen. De verkoper liet mij nog een SS-helm zien voor maar (?) €230,- en nog meer SS-spullen. Ook van de Werhmacht liet hij originele (?) spullen zien.
Het winkeltje.
Het winkeltje.
Uiteindelijk ben ik vertrokken met een SS-dassenspeld voor als een nieuwe aanwinst voor het uniform van vriendlief. De verkoper, die amper Engels sprak, wist mij te vertellen dat dat wel kon in Nederland. Het mag alleen niet publiekte gedragen worden en het mag alleen dienen als verzamelobject. Nou, geen punt, want het zal toch voor niks anders gebruikt worden.
De SS-dassenspeld.
De SS-dassenspeld.
In alle spullen die de verkoper liet zien stonden stempels in, maar ik ben geen verzamelaar en ik heb er ook geen verstand van. Misschien is een goede tip, maar misschien ook niet. Het is het in elk geval wel waard om te gaan kijken en als je er niet slaagt, dan kan je nog altijd genieten van het schitterende kasteel ;)
Без труда́ не вы́тащишь и ры́бку из пруда́.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door rene1945 »

leuk
dat onthoud ik voor als ik er een keertje ben:)
daisycutter
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:42

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door daisycutter »

Hmmm, voor een volgende vakantiebestemming..........
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door utmi »

Mar10e schreef:Ondanks dat het schuitje origineel was, volgens de verkoper, en maar (?) €80,- kostte, liet ik hem toch maar liggen. De verkoper liet mij nog een SS-helm zien voor maar (?) €230,- en nog meer SS-spullen. Ook van de Werhmacht liet hij originele (?) spullen zien.
Je vraagtekens zeggen genoeg... :frownno: goed gedaan dat je het hebt laten liggen! :wink:
Mar10e schreef:In alle spullen die de verkoper liet zien stonden stempels in, maar ik ben geen verzamelaar en ik heb er ook geen verstand van.
stempels! :zapped:
Mar10e schreef:Misschien is een goede tip, maar misschien ook niet. Het is het in elk geval wel waard om te gaan kijken en als je er niet slaagt, dan kan je nog altijd genieten van het schitterende kasteel ;)
Zou dat laatste maar doen! :wink:

iig bedankt voor de "tip". Kasteel ziet er goed uit!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door Trappmeister »

Mijn ervaring met militaria kopen in Tsjechië zijn niet goed. Veel imitaie (hele goede exemplaren) op de markt. Daarbij komt ook nog eens dat ze oppeens geen engels meer verstaan als je vragen gaat stellen over de herkomst of orginailteit. Dan kan je het beter in Oost Duitsland of in Polen zoeken op rommelmarkten etc.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door coco »

Dan kan je toch niet goed kijken, ik ben er meerdere malen geweest voor militaria en heb pas 1 keer iets fakes gekocht, achteraf dom maar gelukkig kon dat nog terug naar de verkoper!
Karlsteijn is een leuk kasteel de militaria er omheen is MEUK!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door Stafford »

Dat winkeltje was als je een stenen brug over liep gelijk aan de rechterkant als ik het goed heb ?? ik ben er ook geweest en viel me inderdaad op dat er veel russisch en nazi spullen te koop aangeboden werden ... heb het toen niet gedaan maar inderdaad een leuk winkeltje en zeker de moeite waard eens te kijken !!
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door coco »

Zeker de moeite waard om te kijken hoe repro eruit ziet ja :), ik zeg nogmaals hier pas erg op daar het meerendeel (90%) is nep en de rest is veelste duur.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
ben bijker
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2011, 21:47

Re: Duitse wo2 spullen in Karlstejn (Tsjechië)

Bericht door ben bijker »

Net als in het grootste deel van het land kun je Duitse militaria tegenkomen, maar meer dan 90 5 is nep.
Gewoon vragen of het origineel is, ze zijn gewoon zo eerlijk (grotendeels) dat ze je ook een eerlijk antwoord geven.

Ik ben ook in deze shop geweest, wat origineel is, is erg duur....
Leuk, maar er is meer van dat spul te koop, en voor betere prijzen.
Plaats reactie