zondag 11/09 Open Monumentendag

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
jurgen
Lid

zondag 11/09 Open Monumentendag

Bericht door jurgen »

Komende zondag is het Open Monumentendag, en dit jaar is het thema "conflicten", van oorlogen tot familietwisten.
Zo is er bv. in Turnhout een wandeling over de 'Tweede wereldoorlog in Turnhout', naar aanleiding daarvan heeft men ook getuigenissen over wo2 op beeld vastgelegd (volledige artikel staat in de GVA, p.21).

Echter zijn er ook in andere Kempense gemeenten ook wandelingen en fietstochten, met als voornaamste ook Geel. Ik ben blij dat men daar ook eindelijk wat doet met zijn geschiedenis.

-Wandeling 'Geel in WOII', Toerismehuis De Waag, Markt 1, om 13u en 15u
-Fietstoch Geel centrum tijdens WOII, Toerismehuis De Waag, Markt 1
-Fietstocht 'Geel-Stelen tijdens WOII', Sint-Apolloniakerk, Stelen
-Fietstoch 'Geel-Ten Aard tijdens WOII', Sint-Hubertuskerk, Vaartstraat

Jammer genoeg kan ik zelf niet gaan omdat ik dan niet thuis ben. Maar als anderen één van de tochten zouden meedoen zou ik graag vernemen hoe en wat er exact te zien en te horen was. :)
JimK
Lid
Contacteer:

Re: zondag 11/09 Open Monumentendag

Bericht door JimK »

Zaterdag is er bij ons in Hengelo dan van alles te doen:
Achterhoeks Museum 40-45 viert open monumentendag

Op zaterdag 10 september viert het Achterhoeks Museum 1940-1945 in Hengelo Gld. haar 10 jarig bestaan. Het is dan de landelijke open monumentendag en ook de buren van de Remigiuskerk vieren feest ter gelegenheid van de heropening van de geheel verbouwde kerk. Er worden allerlei activiteiten gehouden rondom het de kerk en het museum, zo is er bij het museum een grote boekenmarkt met allerlei aan de tweede wereldoorlog gerelateerde boeken voor echte vriendenprijsjes.

Onze Meesterbakker Aloys Lurvink uit Doetinchem bakt weer zijn overheerlijke oliebollen.
Afbeelding
Ook is de boven verwachting succesvolle expositie “Onze jongens in Indië” is natuurlijk te bezichtigen. Daarnaast word er rondom de Remigiuskerk ook van alles georganiseerd een pleinmarkt en je mag zelfs bovenin de kerk kijken.

Voor de kinderen zijn er gratis speurtochten in het museum. Je kunt Toeren met Tommie in een militaire zijspan of militair voertuig.
Afbeelding
Verder hebben we een mooie open monumentenroute voor fiets, auto en motor van ca 40 km. Het routeboekje, koffie met gebak en museumentree voor € 7.50 per persoon. Open monumentendag 2011 vier je bij het Achterhoeks Museum 1940-1945.

Zaterdag 10 september van 10 -17 uur
Marktstraat 6
centrum Hengelo Gld.
Plaats reactie