Heeresgeschichtliche Museum in Wenen

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
koos24
Lid

Heeresgeschichtliche Museum in Wenen

Bericht door koos24 »

Het Heeresgeschichtliche Museum in Wenen
is alleen al voor de entourage een bezoek waard.

Afbeelding
Afbeelding

De nadruk ligt duidelijk niet op de tweede wereldoorlog maar op de eerste wereldoorlog waar Oosterijks
rol, toen nog als Oostenrijk-Hongarije groter was dan in de periode 1939-1945

Een zaal is ingeruimd voor de laatste wereldoorlog met als belangrijkste bezienswaardigheid de bank
waarop Engelbert Dollfuss overleed nadat hij tijdens een, mislukte, staatsgreep door de de nazi's was neergeschoten.

Afbeelding

De bank is in de naoorlogse jaren opnieuw bekleed maar staat nu in het museum.

Afbeelding

Verder wat aandacht voor "landgenoot" Adolf Hilter.

Afbeelding

Voertuigen

Afbeelding
Afbeelding

Waaronder deze bodemvondst, een Duitse transportrupsvoetuig.

Afbeelding

Een fez gedragen door de troepen van de Handschar divisie.

Afbeelding

Aandacht voor het Rode leger dat Wenen in april 1945 bezette of bevrijde.

Afbeelding

Wel een leuk museumstuk vond ik dit jurkje gemaakt van camouflagestof tijdens de schaarste na de oorlog.

Afbeelding

Maar zoals ik al schreef is het museum vooral interessant voor liefhebbers van WO 1 omdat onder andere
de auto waarin aartshertog Frans Ferdinand in Sarajevo werd vermoord er staat.
Deze moord was letterlijk het startschot voor de eerste wereldoorlog.

Afbeelding

Deze foto's heb ik geplaatst bij onze vrienden van het Forum Eerste Wereldoorlog

Midden in Wenen staat een heel groot monument voor de soldaten van het Rode leger die vielen bij de
bezetting/bevrijding van Wenen door de grote aantallen verkrachtingen en plunderingen werd het monument
in de volksmond al gauw Denkmal des unbekannten Plünderers genoemd.

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 52 keer
Ontvangen: 95 keer

Sovjetleger in Oostenrijk

Bericht door asjemenou »

Wederom een interessante fotoreportage. Goed dat je aandacht schenkt aan het Sovjet leger welke Wenen in april 1945 veroverde. Misschien een wat minder bekend hoofdstuk van WOII maar in april 1945 werd Wenen dus veroverd door soldaten van het 2e en 3e Oekraïense Front. Voor dit wapenfeit werd in juni 1945 door de Sovjets een medaille uitgegeven; De medaille voor de inname van Wenen. Deze medaille werd aan ongeveer 270 000 militairen verleend.

Afbeelding

Foto van een groep Sovjet medailles verleend aan een officier van het 2e Oekraïense Front.
V.l.n.r.; Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, Medaille voor de inname van Boedapest, Medaille voor de inname van Wenen, Medaille voor de overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-45, Medaille voor de overwinning op Japan, Medaille 50 jaar overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-45 en Medaille 70 jaar strijdkrachten der USSR.
De medailles voor de inname van Boedapest en Wenen zijn z.g. variatie 3 "Goldwash" versies die pas laat na de oorlog aan de militair zijn verleend. De reden waarom hem deze 2 medailles zo laat zijn verleend is niet bekend.

Net als Duitsland werd Oostenrijk na de oorlog verdeeld in bezettingszones. De oostelijke bezettingszone, waar de hoofdstad Wenen onder viel, stond onder controle van de Sovjets.
Al in 1943 waren de Grote vier overeengekomen dat Oostenrijk net als Duitsland na de oorlog een bezettingsmacht zou krijgen. Deze zou van een kortere periode zijn dan van Duitsland. Door het ontstaan van de Koude oorlog duurde deze bezetting langer dan gepland. Pas na de dood van Stalin in 1953 werd de Oostenrijkse kwestie weer bespreekbaar.
In mei 1955 werd overeengekomen dat de bezetting van Oostenrijk zou worden opgeheven. De Sovjets gingen echter alleen akkoord als Oostenrijk tot geen enkel militair bondgenootschap (zoals bijvoorbeeld de NAVO) zou toetreden en ze een soort van herstelbetaling van 150 miljoen US Dollar zouden doen aan de Sovjet-Unie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
koos24
Lid

Re: Heeresgeschichtliche Museum in Wenen

Bericht door koos24 »

Dank je voor je toelichting.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
asjemenou
Gegeven: 52 keer
Ontvangen: 95 keer

Heldendenkmal der Roten Armee

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan.

Over het Heldendenkmal der Roten Armee in Wenen valt ook nog wel het één en ander te vermelden maar daarvoor heb je al een weblink gegeven. Mensen die geïnteresseerd zijn moeten deze dan maar eens bekijken.
Het oorlogsmonument is daar geplaatst ten tijde van de Sovjet bezettingsmacht. Een voorwaarde voor het vertrek van de Sovjets in 1955 uit Oostenrijk was ook dat de Oostenrijkers zorg zouden dragen voor dit Sovjet oorlogsmonument. Waarschijnlijk hadden de Sovjets toen al een vooruitziende blik. Hadden zij deze voorwaarde niet gesteld dan was er naar mijn mening een goede kans geweest dat dit Sovjet oorlogsmonument allang geruimd was geweest. Een lot wat vele Sovjet monumenten overigens na de omwenteling in Oost-Europa wel moesten ondergaan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie