Een wandeling door Munchen (fotoverslag)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
koos24
Lid

Een wandeling door Munchen (fotoverslag)

Bericht door koos24 »

De Munich walk tours geven dagelijks rondleidingen door München.
Omdat het mijn eerste bezoek aan München was sloot ik me aan.

Afbeelding

De eerste stop is bij het Hofbräuhaus op 24 februari maakte Hitler tijdens een toespraak voor 2000 personen de 25 programma punten van de NSDAP bekend de bierhal speelde een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van de NSDAP

De hal februari 2012
Afbeelding

De hal in 1945 in gebruik genomen door de Amerikanen
Afbeelding

In deze zaal en volgens de gids voor dit raam hield Hitler zijn toespraak in 1920
Afbeelding
Afbeelding

Het Hofbräuhaus in 1937 tijdens een vieren van de machtsovername
Afbeelding

We wandelen verder door Munchen en komen op de Odeonplatz een plein bol van herinneringen aan Hitler en de NSDAP

Volgens de gids een originele foto van Hitler tijdens de mobilisatie van 1914 andere bronnen spreken van een vervalsing.

2012 en 1914
Afbeelding
Afbeelding

In de nacht van 8 op 9 november 1923 vond de zogenaamde Bierkellerputsch of Hitlerputsch plaats in München.
Met een mars door München waaraan zo'n 2000 man deelnamen waaronder Hitler probeerde de NSDAP steun te krijgen onder de bevolking en uiteindelijk de Weimar republiek omver te werpen, zover zou het niet komen.
Politie en leger wierpen barricades op waarvan er 2 doorbroken werden, toen de menigte de Odeonplatz bereikte liep het mis voor de NSDAP in een vuurgevecht waarin onder andere de lijfwacht van Hitler gewond raakte en 16 opstandelingen gedood eindigde de poging om de macht over te nemen.

Op deze plaats stopte leger en politie de coupplegers
Afbeelding

Na de machtsovername in 1933 werd er een groot monument geplaatst voor de 16 gesneuvelden
Afbeelding

Dezelfde plaats 2012
Afbeelding

Het monument is in 1945 weggehaald, aan de muur er tegenover hangt nog een kleine herinnering aan de 4 gesneuvelde politieagenten
Afbeelding

De Odeonplatz en München bleven tot het uitbreken van de oorlog een belangrijke rol spelen in de NSDAP Hitler gaf de stad in 1935 de eretitel Hauptstadt der Bewegung

De Odeonplatz anno nu
Afbeelding

Het plein in de jaren '30
Afbeelding
Afbeelding

Na de machtsovername werd er een monument geplaatst voor de 16 gesneuvelden van de bierhalputsch voorbijgangers werden gedwongen de "Hitlergroet" te brengen
bij het passeren van dit monument, volgens de gids waren er geen echte consequenties verbonden aan het niet brengen van de groet maar de politie kon je naam noteren
en daar hadden veel mensen geen zin in.

Afbeelding

Mensen die de groet weigerde te brengen kozen voor een eenvoudige omweg om de Odeonplatz te bereiken, een koperen strook in het plaveisel herinnert aan deze
stille vorm van verzet.
Afbeelding
Afbeelding

Na de machtsovername van 1933 werden de 16 gesneuvelden met veel eervertoon herbegraven in 2 mausoleums aan de Königsplatz een 2 kilometer verderop
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag de dag zijn alleen nog de fundamenten van deze "tempels" te vinden de rest werd in 1945 door de Amerikanen opgeblazen
Afbeelding

De rest van het plein is nog redelijk in tact zoals te zien is op deze vergelijkingsfoto's
Afbeelding
Afbeelding

Aan het plein vinden we ook de Führerbau, Hitlers hoofdkwartier in München hier op een foto uit 1938
Afbeelding

Vandaag de dag ziet het gebouw er zo uit
Afbeelding

Hitlers werkkamer zat achter dit balkon
Afbeelding

En zo zag er binnen uit tijdens de onderhandelingen en uiteindelijk het ondertekenen van het Verdrag van München
Afbeelding

Het gebouw is nu een conservatorium en niet toegankelijk voor toeristen uitgezonderd hele brutale dus ik nam binnen deze foto's
Volgens ingewijden is er sinds de jaren '30 weinig veranderd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto van Hitler en Mussolini is goed te zien hoe weinig er veranderd is in het gebouw
Afbeelding

Op de begraafplaatsen in en om München liggen veel "topstukken" van het Derde Rijk

Waaronder Ernst Röhm vermoord in 1934 tijdens de nacht van de lange messen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op dezelfde begraafplaats ligt Hans Baur Hitlers piloot
Hier op de foto met Hitler
Afbeelding
Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
patrickh
Lid
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Een wandeling door Munchen (fotoverslag)

Bericht door patrickh »

Zeer mooi verslag met mooie foto's!
yente
Lid

Bericht door yente »

Zeer mooi gedaan!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
daisycutter
Lid

Bericht door daisycutter »

Bedankt voor het delen!
Patrick.S
Lid
Contacteer:

Bericht door Patrick.S »

Schitterend verslag met mooie uitleg en foto's bedankt voor het delen.
Verzamelinteresse:
Brits:43rd Wessex Infantry Division en Guards Armoured division.
Canadees:4th Canadian Armoured Division
US:Armored en Tank Destroyer eenheden en 79th en 90th Infantry Division.
veritas
Lid

Bericht door veritas »

Inderdaad heel interessant.
Ook heel mooi dat u foto's van het verleden erbij hebt geplaatst.

De foto waar Hitler tussen de massa staat is volgens mij gewoon een propaganda truc.
Ik weet niet meer of het bij deze foto was (ik geloof het wel), maar ze hebben ook weleens bij zo'n foto er gewoon heel veel mensen bijgeplakt.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
jeppiemans
Lid

Bericht door jeppiemans »

heb er van genoten,

danke
Vix ulla tam iniqua pax, quin bello vel aequissimo sit potior : Er is bijna geen enkele vrede, zo onrechtvaardig dat deze niet beter is dan de eerlijkste oorlog Erasmus
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Ik heb afgelopen mei een Derde Rijk-tour gedaan, van Oostenrijk naar Duitsland, ook door Munchen heen.
Alles heb ik op m'n site vastgelegd.

In Munchen is nog het een en ander te zien uit het derde rijk, erg interessant.
Klik op de link hieronder, dan krijg ik tenminste nog bezoekers :P
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
coco
Lid

Bericht door coco »

Late reactie maar top verslag!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
KNIL.
Lid

Bericht door KNIL. »

Ik ben in oktober in München geweest, zeer gezellige stad moet ik zeggen kunnen Nederlandse steden nog wat van leren _/-\o_
Ik was daar op werkweek met school en we bezochten ook concentratiekamp Dachau. Maar omdat we daarna München zouden bezoeken, waren we er maar een uurtje :frownno: We hadden alleen maar de tijd om het hoofdkamp te bekijken, en daar nog niet eens alles. En die klap kwam natuurlijk voor mij als verzamelaar 10x zo hard aan. :P

Zo'n stad als München was voor mij een nieuwe (erg leuke) ervaring omdat mijn ouders alleen van zon, zee, en strand vakanties houden, en niet echt naar Duitsland ofzo zouden gaan op vakantie om München en Dachau te bezoeken. (trouwens ook niet naar Normandië ofzo)
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

KNIL. schreef:Ik ben in oktober in München geweest, zeer gezellige stad moet ik zeggen kunnen Nederlandse steden nog wat van leren _/-\o_
Ik was daar op werkweek met school en we bezochten ook concentratiekamp Dachau. Maar omdat we daarna München zouden bezoeken, waren we er maar een uurtje :frownno: We hadden alleen maar de tijd om het hoofdkamp te bekijken, en daar nog niet eens alles. En die klap kwam natuurlijk voor mij als verzamelaar 10x zo hard aan. :P

Zo'n stad als München was voor mij een nieuwe (erg leuke) ervaring omdat mijn ouders alleen van zon, zee, en strand vakanties houden, en niet echt naar Duitsland ofzo zouden gaan op vakantie om München en Dachau te bezoeken. (trouwens ook niet naar Normandië ofzo)
Wacht maar tot je een auto hebt, dan kun je je eigen routes plannen!
Ben met een kameraad nu 4 jaar bezig, en we hebben al 5 landen bezocht. Bevalt erg goed.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

wo2-Martijn schreef:
KNIL. schreef:
Ben met een kameraad nu 4 jaar bezig, en we hebben al 5 landen bezocht. Bevalt erg goed.
En ik neem voor Duitse steden altijd de trein.

Neem Berlijn een uurtje of 5 met de trein €99,- voor een retour, geen files, geen parkeerproblemen.
Ga over 1.5 week weer richting München ook met de trein.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

wo2-Martijn schreef:Ik heb afgelopen mei een Derde Rijk-tour gedaan, van Oostenrijk naar Duitsland, ook door Munchen heen.
Alles heb ik op m'n site vastgelegd.

In Munchen is nog het een en ander te zien uit het derde rijk, erg interessant.
Klik op de link hieronder, dan krijg ik tenminste nog bezoekers :P
Leuke site Martijn, goed bezig.
Heb een indrukwekkend fotoarchief, mocht je voor je site een foto zoeken PM me even, kan altijd kijken of ik hem heb.
KNIL.
Lid

Bericht door KNIL. »

wo2-Martijn schreef:
KNIL. schreef:Ik ben in oktober in München geweest, zeer gezellige stad moet ik zeggen kunnen Nederlandse steden nog wat van leren _/-\o_

Is dat niet vermoeiend zo ver rijden met de auto? Ben van plan binnen een jaar m'n rijbewijs te halen, maar ik zie mezelf niet uren rijden naar bijv. München. :P Ik ga dan liever met het vlieguig of met de trein. Verschilt dan trouwens veel in prijs met de auto (benzine) gaan of met vliegtuig/trein?, (aangezien je anno 2012 voor een habbekrats een vlucht of treinrit hebt binnen Europa.) En rijden jullie samen met één auto daarnaartoe en wisselen jullie dan onderweg af met rijden?

Btw, toen-nu foto's interesseren mij ten zeerste, aangezien de nostalgie die erachter zit mij zeer aantrekt. Good Job! _/-\o_
Laatst gewijzigd door KNIL. op 01 jul 2012, 14:03, 3 keer totaal gewijzigd.
KNIL.
Lid

Bericht door KNIL. »

koos24 schreef:
wo2-Martijn schreef:
KNIL. schreef:
En ik neem voor Duitse steden altijd de trein.

Neem Berlijn een uurtje of 5 met de trein €99,- voor een retour, geen files, geen parkeerproblemen.
Ga over 1.5 week weer richting München ook met de trein.
Weet je trouwens of met de trein naar München veel in prijs verschilt in vergelijking met het vliegtuig? Zo ja wat zijn dan kosten van zowel met de trein als met het vliegtuig naar München?
Plaats reactie