In 1933 telde de Joodse gemeenschap in München 19000 leden daarvan waren er in 1944 nog 84 over.
Er is nog een en ander terug te vinden in de straten van München en er is onlangs een Joods Museum München geopend.
Op deze plaats stond de Alte Hauptsynagoge in juni 1938 werd hij, vermoedelijk op direct bevel van Hitler afgebroken om plaats te maken voor een parkeerplaats.
Een steen, geplaatst in 1969 herinnert aan deze geschiedenis.
De "Alte Hauptsynagoge" op een oude foto uit 1889
Uiteraard deed het de anti Joodse krant "Der Stürmer verslag.
Tijdens de Kristallnacht waren de overige synagogen het slachtoffer.
Op deze plaats stond de Synagoge an der Reichenbachstraße München die na de sloop van de oude synagoge als hoofdsynagoge in gebruik was genomen.
Het gebouw, nummer 27 ziet er modern uit want het originele gebouw is in de periode 1938-1945 bijna compleet gesloopt en in 1947 in deze vorm herbouwd.
Van de buitenkant heb ik geen foto's kunnen vinden uit de periode voor 1947 de synagoge is van 1947 tot 2006 weer in gebruik geweest.
De synagoge na de Kristallnacht
Ook vernield en tijdens de Kristallnacht was een van Münchens grootse warenhuizen, het Kaufhaus Uhlfelder genoemd naar de Joodse zakenman Heinrich Uhlfelder
Na de oorlog is deze betonkolos er voor in de plaats gekomen.
Na de Kristallnacht maakte een journalist deze foto's (binnen en buiten)
In 1933 was de dagelijkse leiding van het warenhuis in handen van zoon Max Uhlfelder
Al in 1933 werden de ingangen van de winkel geblokkeerd door de SA en werden ruiten ingegooid.
De Joodse advocaat van Kaufhaus Heinrich Uhlfehlder GmbH, Michael_Siegel ging op verzoek van Uhlfelder
aangifte doen van vernielingen aan het warenhuis.
Op het hoofdbureau van politie aangekomen werd Siegel opgewacht door de SA, in elkaar geslagen en met een bord om zijn nek door
de binnenstad van München gejaagd (datum 10 maart 1933)
De tekst op het bord: „Ich werde mich nie mehr bei der Polizei beschweren“
Uhlfelder en Siegel ontvluchten Duitsland en overleven de oorlog.
Na de oorlog procedeert Max Uhlfehlder tegen de gemeente München en krijgt zijn bezit terug plus een schadevergoeding, later verkoopt hij zijn bezittingen in München.
Als herinnering aan de bewogen geschiedenis van het "Kaufhaus" zit er een gedenksteen aan de muur van het nieuwe gebouw.
Over de hele zijkant staat de naam in neonlicht (Kaufhaus Uhlfelder)
In dit gebouw zat de Arisierungsstelle tussen 1938 en 1943 werd
vanuit hier het Joodse bezit geconfisqueerd.
Vanaf 1939 werden de Joodse inwoners systematisch van hun huizen en bedrijven berooft en ondergebracht in interneringskampen die buiten de stad lagen.
Deze foto is gemaakt in Munchen alleen zijn datum en locatie onbekend.
Een groot interneringskamp stond hier aan de Knorrstraße de Duitsers noemden het Judenlager Milbertshofen waaraan dit monument herinnert.
Het eerste "dodentransport" (996 personen) vertrok vanaf hier op 20 november 1941 naar Litouwen
Volgens het stadsarchief van de gemeente München is deze foto op het station gemaakt.
De trein voerde de Joden naar de plaats Kaunas (Litouwen) om daar direct door Einsatzgruppe A vermoord te worden, in Kaunas staat een monument ter herinnering aan de slachtoffers van de Einsatzgruppe.
Tijdens de Olympische Zomerspelen 1972 waren Joden in München wederom slachtoffer van geweld tijdens de gijzeling van de Israëlische ploeg door de Palestijnse terreurbeweging Zwarte September uiteindelijk vonden elf de Israëliërs en een Duitse politieman de dood.
Een van de gijzelnemers kijkt vanaf het balkon naar beneden, in de flat achter hem zit de Israëlische ploeg gegijzeld.
De flat, Connollystraße 31 anno 2012
Via een bus in de parkeergarage onder de flat werden de sporters vervoerd naar vliegveld
Fürstenfeldbruck om te vertrekken met helikopters, tijdens een mislukte bevrijdingsactie door
de Duitse politie vonden alle 11 Israëliërs een Duitse politieman en 5 van de acht terroristen de dood.
De parkeergarage is ook onveranderd.
Er staat een monument voor de flat.
In 2005 maakte Steven Spielberg de film Munich over deze gijzeling.
Voor een bescheiden overzicht (10 minuten)
De Joodse gemeenschap in München na 1933 (fotoserie)
- koos24
- Lid
De Joodse gemeenschap in München na 1933 (fotoserie)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- laurens jan
- Lid
- Gegeven: 21 keer
- Ontvangen: 6 keer
Re: De Joodse gemeenschap in München na 1933 (fotoserie)
Koos, het ziet er weer geweldig uit! Grote klasse
- koos24
- Lid
De trailer van Spielbergs Munich
(De bierreclame even doorspoelen)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- yente
- Lid
Wederom bedankt voor dit mooie werkje!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver