Reisverslag Ardennen 2011

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Ik ben vorig jaar zomer met mijn vader 4 dagen naar de Ardennen geweest, in dit topic zal ik een uitgebreid reisverslag plaatsen.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Aangezien we naast WO2 gerelateerde zaken ook nog andere dingen hebben gedaan, heb ik het reisverslag wel even ingekort ;)

Donderdag 01-09-2012 (1e dag)

Op een donderdag morgen zijn we extra vroeg vertrokken voor een lang weekend in de Ardennen! Het weer zat eens een keer mee... weken lang hebben we slecht weer gehad, maar nu mocht het dan toch een weekendje droog zijn! De heen reis verliep bijzonder soepel, de 1e koffie pauze hadden we in Midden Limburg en vanaf daar hebben we (natuurlijk) bij Maastricht nog even in de file gestaan! Omdat onze 1e bestemming Neupré was, zijn we via de buitenwijken van Luik binnen door gegaan. Na een aantal typisch Belgische omleidingen zijn we uiteindelijk bij onze eerste bestemming aan gekomen: De Amerikaanse begraafplaats in Neupré. Voor dat je de begraafplaats op loopt kom je langs een een enorm gedenkteken. Aan de binnenkant van dit gebouw zijn diverse grote kaarten te zien, die aangeven hoe de geallieerden aan het einde van de oorlog naar Duitsland oprukte. Aan de buitenkant van het gebouw staan de namen van 462 vermisten Amerikaanse militairen. De begraafplaats zelf is, zoals alle andere militaire begraafplaatsen heel erg indrukwekkend. Als je langs het gedenk teken loopt kijk je uit over de eindeloze rijen witte kruizen, Neupré is misschien niet de grootste begraafplaats maar naar mijn mening is ieder kruis er één te veel...

Nadat we een rondje hadden gemaakt over de begraafplaats, heb ik nog even het gastenboek ondertekent en zijn we richting onze 2e bestemming gegaan.

Afbeelding
De ingang van de begraafplaats met het enorme gedenkteken op de achtergrond.

Afbeelding
Aan de binnenkant van het gebouw zijn verschillende kaarten te zien.

Afbeelding

Afbeelding
De eindeloze rijen witte kruizen...

Afbeelding
Dit zette mij wel aan het denken, dat in de schaduw van ieder kruis een militair begraven ligt.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Wat later in de middag kwamen we aan bij de Britse begraafplaats in Hotton. Vergeleken met de Amerikaanse begraafplaats waar we vandaan kwamen was deze veel kleiner. Toch liggen hier 666 militairen... 525 britten, 88 Canadezen, 41 Australiërs, 10 Nieuw Zeelanders, 1 Pool en één Belg... Robert Nott die bij het Welsh regiment vocht en op 18 jarige leeftijd sneuvelde.Persoonlijk vindt ik de Britse begraafplaatsen altijd veel persoonlijker, kijk bijvoorbeeld naar de persoonlijke teksten op sommige grafstenen... dit zet je wel aan het denken.

Opmerkelijk is trouwens het aantal militairen wat er begraven ligt, 666... De Openbaring van Johannes noemt de nummers 666 als het getal van het beest, wat op de Antichrist zou duiden. Pure toeval, maar ik weet zeker dat de gelovige nabestaande hier geen goed gevoel over hebben.

Afbeelding
De Britse begraafplaats bij Hotton, die niet zo makkelijk te vinden is!

Afbeelding
Een heel ander soort begraafplaats dan de Amerikaanse waar we een paar uur eerder waren.

Afbeelding
Teksten waar je toch wel stil van wordt...

Na een bezoek aan de begraafplaats besloten we in Hotton een korte pauze in te lassen om op een terrasje even te genieten van een lekker koud biertje... Tegen over het Café stond een Sherman koepel als monument opgesteld, iets wat je vaker ziet in de Ardennen. Ik heb geen idee of deze koepels origineel uit de oorlog komen of dat ze van het Belgische leger afkomstig zijn. Wellicht dat iemand het hier op het forum weet? De koepel was er pas in 2000 geplaatst als eerbetoon aan de militairen van de 53e Welsh Division die in het begin van 1945 opereerde in het gebied.
Vanaf Hotton zijn we door gereden naar Vielsalm, binnendoor kwamen we vanzelf de Sherman tank tegen die daar langs de weg staat. De M4A1 is daar achter gelaten door de Amerikanen en is nu een monument voor de 7th Armored Division. Vanaf Vielsalm zijn we schuin naar boven gereden naar Malmedy, waar we onze tenten gingen op zetten. Voor de volgende dag stond onder andere Luxemburg op de planning...

Afbeelding
De koepel met het café op de achtergrond.

Afbeelding
De Sherman tank in Vielsalm.
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Spitfire »

Doe maar verder hoor, :)

Mooi verslag, mijn aandacht heb je.

Grtz.

Luc 8)
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Bedankt! Morgen plaats ik het 1e deel van de tweede dag...
Gebruikersavatar
mexpyne
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 10 mar 2011, 17:59
Locatie: heerlen (welten)

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door mexpyne »

leuk verslag! more!

greetz Max.
If I die, I go to heaven because I've already been through hell
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door S1991 »

Bekende plaatsen! Ben er ook pas paar weken geleden geweest.
Echt prachtig die omgeving.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Mooie verslag al. Ben beniewd naar de rest :)

ps: of er zit een fout in je titel of in het verslag maar ik neem aan dat de titel verandert moet worden naar 2012 :P

Groeten
Gebruikersavatar
mexpyne
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 10 mar 2011, 17:59
Locatie: heerlen (welten)

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door mexpyne »

Hilmer97 schreef:Mooie verslag al. Ben beniewd naar de rest :)

ps: of er zit een fout in je titel of in het verslag maar ik neem aan dat de titel verandert moet worden naar 2012 :P

Groeten

''Ik ben vorig jaar zomer met mijn vader 4 dagen naar de Ardennen geweest''
If I die, I go to heaven because I've already been through hell
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Deel 2 komt iets later dan ik eigenlijk had beloofd... zodra ik morgen thuis ben dan zet ik de foto's online :)
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Dag 2, beter laat dan nooit ;)

Afbeelding
Mooier kan je haast niet wakker worden,toch?

Vrijdag 02-09-2011 (dag 2)

De wekker ging vroeg af, we gingen vandaag richting Luxemburg! Rond 7.00 natuurlijk even wakker worden met een vers kopje koffie en daarna even een pitstop in Malmedy voor een paar boterhammen. Vanaf Malmedy zijn we rustig aan richting Diekirch gegaan, voor een bezoek aan het National Museum of Military History. Rond 11.00 kwamen we aan in Diekrich, we hebben eerst even in Diekirch zelf gekeken, wat trouwens een hele leuke stad is! Rond de middag zijn we het museum in gegaan. Een bezoekje aan het museum in Diekrich is een absolute aanrader! Naar mijn mening één van de betere musea in de omgeving!

Afbeelding

Afbeelding
De ingang van het museum beloofde al heel wat.

Het museum is heel erg makkelijk te vinden aangezien er een Sherman tank met drakentanden voor de ingang langs de weg staat. Vanaf de buitenkant ziet het museum er heel erg klein uit, maar dit is gezichtsbedrog! Het museum is enorm, levensechte diorama’s, grote vitrinekasten en rijen met voertuigen maken het een zeer indrukwekkende collectie. Wel merken we dat het museum eigenlijk net iets te klein is voor zijn grote collectie, al heeft zo’n overvol museum ook wel wat! Het is museum is trouwens wel creatief geweest met hun ruimtegebrek door buiten het museum een groot diorama in een showroom achter glas te zetten. Het grootste gedeelte van de collectie gaat over het Ardennenoffensief, maar er is ook een aparte (grote) hal voor de geschiedenis van het Luxemburgse leger, van De Eerste Wereld Oorlog tot en met de huidige militaire missies!
Na een geslaagde middag in het museum zijn we terug naar België gereden, en hebben we bij de grens natuurlijk nog even een volle tank gehaald! Op de weg terug naar de camping zijn we nog even in Büllingen gestopt. Hier staat het monument voor de 1st Infantry Division. Op het puntvormige monument staan de namen van de Amerikaanse soldaten die tijdens het Ardennenoffensief zijn gesneuveld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Perfecte diorama's en goed gevulde vitrinekasten!

Afbeelding
Één hal is geheel gewijd aan de geschiedenis van de Luxemburgse krijgsmacht.

Afbeelding
Aan de zijkant van het museum is een apart diorama opgesteld.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door S1991 »

Jammer dat de foto's redelijk vervormd zijn. Diekirch is zeker een van de musea in de Ardennen die het waard zijn om te bezoeken.
Voor mij zijn Baugnez '44, Diekirch, Bérisménil en La Roche-en-Ardenne toch wel een van de musea die de moeite waard zijn.
Poteau '44 eenmaal bezocht en ook gelijk de laatste keer...
Op die foto met de 28th Division marked helm zie je goed dat het om een na-oorlogse gaat. Enige minpuntje van Diekirch.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Groothoek, love it or hate it ;) Een dag later hebben we ook een bezoekje aan Poteau gebracht. Ik was er in 2003 of 2004 voor het laatst geweest, toen de tijd een heel erg leuk museum. Vorig jaar viel hij zwaar tegen...
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 21 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door laurens jan »

Geweldig! Is er nog meer?
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Reisverslag Ardennen 2011

Bericht door Naamloos »

Nog 2,5 dag ;)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten