Een serie gebouwen gebouwd en/of gebruikt tijdens de periode 1933-1945
Vliegveld München-Riem was onderdeel van de serie luchthavens die in de periode 1933-1945 in gebruik werden genomen.
De bouw begon op aangeven van Hermann Göring (ministerie van luchtvaart) in 1936 en het vliegveld was in gebruik van 1939 tot 1992
De gebouwen staan onder bescherming van de Duitse monumentenzorg maar zijn onderdeel van een kantorencomplex dus niet te bezoeken.
Het koste me een half uur onderhandelen voor ik een paar foto's van het gebouw mocht maken.


Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het vliegveld voor 70% verwoest door luchtaanvallen en was in 1945 de
thuisbasis van Adolf Galland die er met een eenheid Me 262 straaljagers gestationeerd was.
Wrakken van Duitse vliegtuigen gefotografeerd in mei 1945 op München Riem / 2e foto de heropening in 1951


Dit huizenblok was experimenteel, een combinatie van appartementen en luchtbeschermingsbunkers
die op de uiteinden gebouwd zijn.


In München zijn nog op diverse plaatsen luchtbeschermingsbunkers te vinden.


En beschadigingen van de 70 luchtaanvallen.



Op sommige plaatsen nog typische staaltjes nationaal socialistische kunst.


Een van de grootste staaltjes nationaal socialistische architectuur, het Haus der Kunst staat er nog
onveranderd bij, alsof de tijd heeft stilgestaan.



Het gebouw in de jaren '30

De tentoonstelling
In dezelfde bouwstijl werd tussen 1935 en 1938 een van de grootste opslagplaatsen van het 3e rijk gebouwd.
Na de oorlog, tot in de jaren '90 was de Reichszeugmeisterei in gebruik bij het Amerikaanse leger nu
heeft de Duitse politie er zijn intrek genomen.

Jaren '30
In dit gebouw werden de motoren gemaakt voor o.a. de legendarische Stuka
Het gebouw is niet veel veranderd in de loop der jaren.

De Stuka
In dit gebouw zat bouwbedrijf Sager & Woerner, in de jaren '20 was Fritz Todt in dienst bij dit bedrijf en toen hij in de jaren '30 in opdracht
van de NSDAP begon met het aanleggen van snelwegen "gunde" hij zijn voormalige werkgever de opdrachten.
Later was was het bedrijf nog betrokken bij het aanleggen van de Atlantikwall, familiebedrijf Sager & Woerner "overleefde" de oorlog en werd in 1980 verkocht aan
een bouwgigant. Het gebouw is nog in gebruik al werd me niet helemaal duidelijk waarvoor.

In 1933 werd deze fabriek Krauss-Maffei geopend en speelde een actieve rol in de Duitse productie van
gepantserde voertuigen tijdens de oorlog.
Na de oorlog produceerde deze fabriek de Leopard 1, Leopard 2 en de Puma, de fabriek is nog volop in bedrijf.

Dit was een van de door Krauss-Maffei geproduceerde halftracks.
Door de 70 geallieerde luchtaanvallen veranderde 45% van de stad in puin.
Na de oorlog werd dit puin naar een plaatst buiten de stad gebracht en later beplant met gras en bomen, de heuvel is indrukwekkend, op de top
staat een klein monument ter herdenking aan de slachtoffers van de bombardementen.

