Winterverslagen

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Naamloos
Lid

Winterverslagen

Bericht door Naamloos »

Het is inmiddels september en we zijn langzaam ons zelf aan het voorbereiden op de winter! Voor vele betekend dat de komende maanden lekker warm met de kachel aan binnen zitten, ik heb dit weekend de fiets weer uit de schuur gehaald! Komende tijd ga ik weer op pad! De winter en herfst is naar mijn mening de mooiste tijd van het jaar om bezienswaardigheden over de Tweede Wereld Oorlog te bezoeken. De winter is grauw, donker en zo nu en dan een zonneschijn... naar mijn mening de perfecte sfeer voor een WO2 gerelateerde bezoekjes. Aangezien ik alleen over een fiets (niet gek met brandstof prijzen richting de 2.00 euro per liter) en OV beschik hoeven jullie geen buitenlandse verslagen te verwachten, in ieder geval niet dit jaar :mrgreen: Dat neemt niet weg dat er dicht bij huis niks te zien is...

Vanmiddag heb ik mijn eerste rondje weer gemaakt, al had het verslag voor dit weekend net zo goed een zomerverslag kunnen wezen :)

Afbeelding
Foto's van dit weekend kunnen jullie komende week verwachten!

Houd ook mijn Ardennen vakantie van vorig jaar in de gaten, ik update deze zo nu en dan... de volgende zomer duurt immers nog even!
Memory
Lid

Re: Winterverslagen

Bericht door Memory »

Waar is dit, als ik vragen mag?

Zie uit naar je verslag!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Hoi Memory,

Op de foto is een Nederlandse groepsschuilplaats te zien! Excuses voor de late reactie, ik was er even een paar weekjes tussen uit :wink:
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Net buiten Utrecht licht fort Ruigenhoek. Het fort is aan het einde van de 19e eeuw gebouwd te westen van Groenekan en maakt deel uit van de Nieuwe Hollandse waterlinie. Tijdens de Eerste en Tweede Wereld Oorlog werdt het fort gebruikt als infanteriesteunpunt. Speciaal hiervoor werden er enkele aanpassingen op en rond om het fort gedaan zoals loopgraven, schuilplaatsen, waarnemingsposten en mitrailleuropstellingen.

Buiten het fort, bij 1 van de schuilplaatsen is een permanente loopgraaf nagebouwd. Alhoewel de loopgraven schitterend zijn nagebouwd, missen ze wel wat onderhoud. Vooral in de zomermaanden zijn de loopgraven helemaal begroeit en is het bijna onmogelijk om er door heen te lopen. Heel erg jammer, wand dit had een schitterend monument kunnen zijn. De schuilplaats is net zoals alle andere schuilplaatsen in de omgeving (helaas!) dicht gemaakt om overlast van lokale jeugd te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
patrickh
Lid
Gegeven: 110 keer
Ontvangen: 84 keer

Bericht door patrickh »

Prachtig gefotografeerd!
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Bedankt Patrick! Ik neem altijd even wat extra tijd voor foto's, dan hebben we altijd wat om naar terug te kijken;)
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Wellicht dat jullie deze 2 werken weleens in een ander topic hebben gezien, maar ik wou jullie de foto's niet onthouden ;) Aangezien ik vanochtend toch eens een keer vroeg de stad in moest, heb ik maar meteen de camera meegenomen.

We beginnen met de Duitse VF observatie bunker die zich in de Zandbrug bevind, Een uniek exemplaar!

Afbeelding

Het Wilhelminapark ligt op ongeveer 10 minuten fietsen van het centrum, na een lekker bakje koffie bij de Starbucks ben daar meteen naar toe gereden. Aan de Westzijde van het park ligt de '' Kleinstunterstand fur 6 Mann '' bunker, die tijdens de oorlog als hoofdkwartier werd gebruikt. Rondom de bunker groeien overal paddenstoelen, tijd voor het eerste echte herfst plaatje!

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie