Fotoverslag toen-nu Auschwitz Birkenau (Deel 2)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Wijnhoven NL
Lid

Fotoverslag toen-nu Auschwitz Birkenau (Deel 2)

Bericht door Wijnhoven NL »

Effectenlager II (Kanada II) hier werden de geroofde spullen gesorteerd en opgeslagen.
Gevangenen die werkzaam waren in 'Kanada' hadden het net iets beter dan de rest. Ze hadden wat meer te eten, mochten hun haren
houden en meestal burgerkleding dragen. Er werkten hoofdzakelijk vrouwen.
AfbeeldingAfbeelding

Kanada II toen (dankzij de 2 boompjes aan weerszijde en een oude luchtfoto was de exacte locatie tot op de meter te bepalen)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Rioolwaterzuivering 1942 (tussen gaskamer III en Kanada)
Afbeelding
Afbeelding

Drainage greppel ten westen van het kamp (1941)
Afbeelding
Afbeelding

Gevangenen bezig met het dak van de uitkleedruimte van gaskamer III. Dit was de 'werkplek' van de bekende gevangene Shlomo Venezia. Hij beschrijft zijn
gruwelijke werk tot in detail in zijn boek Sonderkommando Auschwitz. Het boek is een indrukwekkende aanrader. Shlomo overleed op 1 oktober 2012.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Gaskamer (Krema III)
Afbeelding

Aankomst bij gaskamer II op de achtergrond het crema gedeelte van gaskamer III
Afbeelding

Het monument.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gevangenen bezig met het dak van de uitkleedruimte van gaskamer II
Afbeelding
Afbeelding

Gaskamer Krema II
Afbeelding

Toen op 7 Sept. 1944 in gaskamer IV de opstand uitbrak kwam ook het Sonderkommando van gaskamer II in opstand waarbij men ook even afrekent met de gehate reichsdeutsche oberkapo. Zwaar gewond maar nog levend wordt hij door de gevangenen in de oven geschoven.
In deze (Zuid-Oost) hoek van het terrein, zie foto, weet men met geïsoleerde tangen het hek door te knippen en via de waterzuivering aan de andere kant van het hek te ontsnappen. Sommigen bronnen hebben het over 40 man die ontkomen andere hebben het dan weer over 12 man. De opstandelingen knippen ook nog het hek van het vrouwenkamp door maar om onbekende redenen ontsnapt hier niemand. Alle ontsnapte gevangenen worden echter weer snel gevonden en geëxecuteerd.
Afbeelding

Rioolwaterzuivering ten zuiden van gaskamer II
Afbeelding
Afbeelding

Op de achtergrond gaskamer/krema II
Afbeelding
Afbeelding

Vrouwenkamp toen-nu
Afbeelding
Afbeelding

Toen-nu
Afbeelding
Afbeelding

De barak van binnen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

In de Zuid-Oost hoek van kamp Birkenau lagen twee 'kartoffelbunker'. Van eentje bestaan de ruines nog en alhoewel het op nog geen 25 meter van het hek ligt is
het dankzij het dichte struikgewas vrijwel onzichtbaar. (opslag aardappelen/groente/fruit)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op zo'n 500 meter van het kamp liggen de 'kartoffellagerhallen' langs het rangeerterrein. (opslag voedsel)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Naast de kartoffellagerhallen ligt het het monument voor de oude 'judenrampe'. Tot Mei 1944 kwamen hier de gedeporteerden aan, later verplaats men de rampe naar het
kamp zelf. Het herdenkingsmonument staat echter niet geheel op de juiste plaats. De echte rampe lag een paar honderd meter verderop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de exacte locatie van de 'Juderampe' op zo'n 200 meter van het monument.
Afbeelding

Duidelijk zichtbaar de rails vanaf het rangeerterrein naar Birkenau.
Afbeelding

Watervoorziening aan de oostkant van het kamp tijdens de bouw in 1941. Het ligt op nog geen 100 meter buiten het hek maar is dankzij de begroeiing amper zichtbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Watervoorziening met op de achtergrond het kamp

Drainage greppel ten westen van het kamp.
Afbeelding
Afbeelding

De kommandantur in de noord-oost hoek net buiten het kamp. Nog voor het gebouw af was stonden de Russen al op de stoep. In de naoorlogse tijd heeft er van
alles in gezeten. In 1982 wordt het een kerk en dat is het nog steeds.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het eerste deel klik HIER
Laatst gewijzigd door Wijnhoven NL op 23 okt 2012, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 97 keer

Re: Fotoverslag toen-nu Auschwitz Birkenau (Deel 2)

Bericht door asjemenou »

Indrukwekkende fotoseries. Menig mens huivert alleen al bij het horen of lezen van de naam Auschwitz.
Het concentratiekamp Auschwitz is heden ten dage een monument en heeft een waarschuwende functie die laat zien waar mensen toe in staat zijn.
Zelf heb ik het concentratiekamp Auschwitz nog nooit bezocht.
De foto's van het kamp zijn bekend maar wat ik mij afvraag is, of hoe je als bezoeker dit kamp ervaart. Uiteraard zal dit voor een ieder verschillend zijn maar hoe gedraagt de gemiddelde bezoeker van dit kamp zich? Ondanks de verschrikkingen die zich er hebben afgespeeld, is het kamp mogelijk vervallen tot een soort van toeristische trekpleister waar elke dag busladingen met mensen naar toe komen of valt dit mee?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

asjemenou schreef:is het kamp mogelijk vervallen tot een soort van toeristische trekpleister waar elke dag busladingen met mensen naar toe komen of valt dit mee?
Ik heb het kamp 2 x bezocht waarvan de laatste keer met de maker van de fotoserie "Wijnhoven" uiteraard ontkomt je in Auchwitz Birkenau niet aan toerisme en zijn er mensen die zich gedragen alsof ze een dagje Zandvoort aan zee doen zoals bijvoorbeeld deze foto
Afbeelding

Verder struikel je over de schoolklassen die in meer of mindere mate van interesse het bezoek afwerken al dan niet met een oog op hun I Phone gericht want tja, je zal eens iets missen op Facebook.

Maar goed, het merendeel van de mensen is wel geïnteresseerd en gedraagt zich zoals je mag verwachten op zo'n gedenkwaardige plaats .
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
platoz
Lid

Bericht door platoz »

Wederom dank voor het plaatsen van je fotoverslag Koos.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
CollectorWo2
Lid
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door CollectorWo2 »

Mooi en interessante indrukwekkende verslag!
patrickh
Lid
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Wederom bedankt, ben er ook eens geweest, en ik moet zeggen dat de meeste mensen zich respectvol gedroegen! Moest wel wennen dat je voor de poort van Auschwitz 1 gewoon chips ed kunt kopen :cry:
wo2-Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door wo2-Martijn »

Super gedaan! Mooie fotos heb je gemaakt.
Toen ik er was zag ik (zoals Koos al zei) ook scholieren lopen die hun telefoon interessanter vonden.
Maar ik heb ook klassen gezien die de hele tijd stil waren en waar geen lachje vanaf kwam. Die waren duidelijk onder de indruk.
Iedereen gaat er op z'n eigen manier mee om. De foto die Koos geplaatst heeft van die man gaat wel te ver om zo te gaan staan, beetje respectloos.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Bericht door Kugelblitz »

Denk dat vrijwel niemand zich kan voorstellen hoe het daar was en dat is misschien maar beter ook...
Ben zelf in Dachau geweest, inderdaad zeer toeristisch van lachende kinderen tot huilende Amerikaanse tieners die kort daarvoor nog lol aan het trappen waren in de bus, maar schijnbaar het gevoel hadden gekregen dat het hier gepast was te huilen. Ook weer overdreven wat mij betreft, als je er geen familie door hebt verloren en er niet bijzonder bij betrokken bent.
Hoe dan ook, ieder moet zoiets op zijn eigen wijze ervaren en als je er weinig bij voelt mag je je gelukkig prijzen dat je geen idee hebt van hoe het ook anders kan. Zorg er in ieder geval voor dat het niet nog eens zo ver komt in Europa (en liefst de hele wereld)...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
asjemenou
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 97 keer

Bericht door asjemenou »

Roger Cremers heeft een fotoserie gemaakt van toeristen en hun bezigheden die het kamp Auschwitz bezochten. Deze serie geeft wel een aardig beeld of hoe de bezoekers met zo'n gedenkwaardige plaats omgaan; http://rogercremers.viewbook.com/auschwitz .

De overige fotoseries van zijn hand zijn ook de moeite waard om te bekijken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie