Radarmuseum Douvres-la-Délivrande

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Blastmaster1972
Lid

Radarmuseum Douvres-la-Délivrande

Bericht door Blastmaster1972 »

Vorig jaar (2012 dus) heb ik een hele tijd in Normandie gewerkt (Honfleur).

Op de schaarse vrije dagen van de gelegenheid geprofiteerd om "den 2den oorlog" te gaan bezoeken. De komende dagen/weken zal ik hier enkele museums en bezienswaaridgheden bespreken.

Als eerste: het Radarmuseum te Douvres-la-Délivrande.

Hier was tijdens de 2de Wereldoorlog een Duits radarstation, codenaam "Distelfink". Maakte deel uit van de Atlantikwal.

Best een interessant museum, zeker voor de bunkerliefhebber. Grootste deel is openlucht. Twee grote bunkers zijn ook toegankelijk, een infanteriebunker, en de commandobunker. Bepaalde zaken zijn netjes ingericht, en er is een en ander op te steken over de werking van dit soort radarstations. Ergens in een hoekje ligt ook nog wat moderner radarmateriaal tentoongesteld.

Buiten staat een "Wurzberg" radar, waar je in kan. Aan de ingang staat een vuurleidingsradar van de Franse artillerie, maar die is naoorlogs. Plompverloren staat er ook nog een Amerikaanse radar, zonder uitleg, dus welk type moet je maar raden.

Ik zou er geen hoofdbestemming van maken (tenzij je echt in radars geinteresseerd bent, maar als je een uurtje of twee over hebt, en je bent in de buurt, zeker langsgaan.

Enkele fotos:

Bunker:

Afbeelding

De "Wurzberg Riese":

Afbeelding

Commandobunker:

Afbeelding

De Amerikaanse Radar (type mij onbekend):

Afbeelding

Een kaartje, van hoe het Duitse Radarstation in mekaar zat. Bestond uit 2 delen:

Afbeelding

Noordelijkste deel (Niet te bezoeken, ligt op prive eigendom):

Afbeelding

Zuidelijk deel, waar het museum gevestigd is, en dat gedeeltelijk te bezoeken is:

Afbeelding

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
Arie verzamelaar
Lid

Re: Radarmuseum Douvres-la-Délivrande

Bericht door Arie verzamelaar »

lijkt me een interessant museum waar niet veel aandacht aan besteed word :wink: :yes:
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Plaats reactie