S - Begrippenlijst: Patton (klaar)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

S - Begrippenlijst: Patton (klaar)

Bericht door Arjen »

Ik ga het een en ander over Patton opzoeken en dat in een verhaal vorm gooien om de boel voor de begrippenlijst te organiseren.
Oh ja...maakt het uit hoe lang het wordt enne...zal ik ook veldslagen noemen of locaties of operaties of alleen over de man zelf?

______________________________[Wo2-Forum]
Deze thread is bestemd voor de ontwikkeling van
het onderwerp "Patton" voor de Wo2.nl-Begrippenlijst.
Dit onderwerp werd geinitieerd door Benmaf
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8134
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

Lengte is opzich geen beperking, zolang er maar structuur inzit. Zodat bijvoorbeeld bij het klikken Patton je eerst een overzicht krijgt met informatie voor kinderen en algemene informatie voor volwassenen.

Dan daaronder alle extra stuff: details, foto's. Alles wat je kwijt wil zeg maar. Ik denk dat we verder de info over de veldslagen los onderbrengen en dan een overzichtje met links ernaartoe (dus gerelateerde begrippen zeg maar).

Ben benieuwd Benmaf!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

Ff vlug iets in elkaar gezet om als algemene informatie te dienen.
Laat weten wat je ervan vindt en laat ook ff iets horen over de lengte want ik kan hele boekwerken vollullen over Georgie.

Van 1942 tot 1945 heeft Generaal George S. Patton verschillende veldslagen geleverd en er niet een verloren.Hij heeft zichzelf niet drukgemaakt over het vasthouden van gebied maar dit aan
de Duitsers overgelaten en heeft daarom zelf alleen maar gebied veroverd. Zijn enige zwakte was zijn grote mond en die heeft hem er dan ook van weerhouden operatie Overlord te leiden.
Wat uiteindelijk wel goed uitkwam want daardoor kon hij met zijn geliefde tank divisie naar Berlijn Oprukken.Alhoewel niet zonder tegenslagen, zoals een vechtend front 180 graden om draaien om een eind te maken aan het Duitse Ardennen offensief, is hem dit prima gelukt.

George S. Patton was een soldaat met een romantische kijk op oorlog.
Ook wist hij al vroeg van het bestaan van kampen en zag zijn taak om de Duitsers te verslaan als bijna heilig.




Zo..laat het maar kritiek regenen. :wink:
Laatst gewijzigd door Arjen op 31 jan 2003, 01:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hallo,

Als groot Patton liefhebber vind ik het leuk als mensen intresse hebben in Patton maar jij gaat erg kort door de bocht, een kleine terugtocht door de Ardennen?
Hij heeft een vechtend front 180 graden omgedraaid en in recordtijd de reis naar Bastogne gemaakt in de sneeuw dwars door de Ardennen.

Doorgereden naar Berlijn?
Vergeet je niet een paar slordigheidjes zoals de Siegfiedlinie en de Rijn om maar wat te noemen?

Je zou 's moeten beginnen met het boek te lezen van Omar Bradley en de Wardiaries van de US 4th armoured (deels on line op hun site)

Maar het allerbelangrijkste wat je moet begrijpen is dat Patton een echte soldaat was met een romantische hang naar oorlog, voor hem was de oorlog het ultieme man zijn en daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn maar je moet dat wel begrijpen en aanvoelen, ik heb jarenlang met zijn zoon gecorrenspondeerd en een ding weet ik zeker, hij wist al vroeg van het bestaan van kampen en zag zijn taak om de Duitsers te verslaan als bijna heilig.

Mocht ik je ergens mee kunnen helpen laat het maar weten, ik help je graag, maar laat je niet verleiden om Patton af te doen als alleen maar iemand met een grote bek, daar doe je hem echt te kort mee.
Hij heeft fouten gemaakt en is daar buitensporig voor gestraft om de vrede in de Allies te bewaren.

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

He Rick.
Thnx vor ze critic.
Maar het was ook bedoeld als kort door de bocht om in eerste instantie een indruk te krijgen van wie hij is geweest.
Ook ik ben een fan overigens en het idee was om wanneer je zeg maar dit stukje gelezen hebt je op een link als : ik wil meer info kunt klikken om een heel verhaal te kunnen lezen over hoe George Monty voor is in Mecina en hoe die Fransen in Marocco zich overgaven welhaast onmiddelijk toen hij aan land ging.
Overigens zal ik gelijk de eerste aanpassingg doorvoeren.
Lees het stukje nog eens met deze extra info en laat alsjeblieft nog wat horen want...hoe meer dingetjes jij ziet hoe beter het uiteindelijk zal worden.
Thnx

ps : Als ik vragen mag: waar ken je zijn zoon van en heeft hij hetzelfde inzicht in situaties als zijn vader?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

hi Dude,

Was niet als kritiek bedoeld maar het zou zonde zijn als je zo'n markant persoon te kort zou doen, al was het alleen maar omdat bij de geaillieerden hij een van de weinige sterrendragers was die aan het front kwam.

Ik ben sinds mijn jeugd bezig met de 2de WO,(ben 38) en door naar herdenkingen te gaan in Europa leer je mensen kennen, met sommige zoals George jr. blijft er dan een contact bestaan.
Hij was wel een beroepsmilitair, maar totaal anders als zijn vader, en hij kon zijn vader net als wij, van kranteknipsels en newsreels.

Wat misschien Patton nog het meest kenmerkt was zijn a-politieke houding, in tegenstelling tot operette generaal Montgomery was hij niet geintresseerd in een na-oorlogse politieke carriere, hij was niet goed in sociale contacten en netwerken.

Het is wel zo dat hij ook een slachtoffer van zijn tijd was, nadat Eisenhower de leiding van SHAEF kreeg waren de Amerikanen buitengewoon voorzichtig geworden met het toewijzen van functies aan US generals, om geen kwaad bloed te zetten bij de Engelsen.
Zijn allergrootste bijdrage vind ik persoonlijk de ontwikkeling van de mobiele oorlog, samen met iemand als Guderian van de Duitsers hebben ze het beste uit het gebruik van Tanks gehaald.

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

No worries mate, I love some good criticism from an educated man...or woman for that matter.
Daar kan het alleen maar beter van worden volgens mij.
Ik moet overigens zeggen dat een van de dingen die ik het meest bewonder in George sr zijn apolitieke houding is.
Lijkt wel wat op de mijne overigens.
Ik wrijf de haren wel eens de verkeerde richting in zoals sommige leden en moderaters van dit forum wellicht zullen weten.
Het mooie aan die attitude is namelijk dat je wel altijd oprecht bent en dat vind ik erg belangrijk.
Ik vind overigens zijn grootste bijdrage niet de ontwikkeling van de mobiele oorlogvoering maar zijn inzichten in oorlogen en strategie in het algemeen.
Oh ja..hoe vind je het stukje nu geworden overigens want ik hoopte nog een paar pointers te ontvangen.
Ook eventuele anderen die iets missen aan eerste info ofzo moeten dit natuurlijk gewoon vermelden.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Da's een goede instelling!
De eerste norm moet je altijd zelf zijn en altijd een open oog voor de nuance, het is bijna nooit zwart/wit maar honderden soorten grijs.

Over Patton, ziet er al aardig uit, misschien dit nog, in zijn opmars door duitsland is Patton twee keer afgeremd, een keer omdat de aanvoer hem niet bijhield en een keer omdat Montgomery voorrang kreeg, na de oorlog hebben militaire analisten berekend dat als dit niet gebeurd was de oorlog weken en misschien maanden korter geduurd had.

En waar hij heel bekend om werd: Tijdens zijn race van Luxemburg naar Bastogne om het 101ste te ontzetten was het zeer slecht weer, dit in voordeel van de Duitsers die constant de konvooien konden aanvallen in de mist en sneeuw, er was goed weer nodig om steun uit de lucht te krijgen, Patton besloot een gebed te schrijven voor mooi weer, en ondanks alle slechte voorspellingen werd het mooi weer.

Tenslotte dit, Patton ligt begraven in Hamm net buiten Luxemburg, aan het hoofd van de gevallenen van zijn Derde Leger, het bezoeken meer dan waard, je krijgt gelijk een goed beeld van de hele slag om de Ardennen en de Duitse grensstreek, zeer indrukwekkend.


Nog even over Patton's inzichten, die lopen parralel aan de Tanks, dit was de oorlog waar de strategie ontwikkeld werd, de theorie van Liddel-Hart en Guderian kon zich ontwikkelen, Patton was een Tank generaal en zijn grootste overwinningen draaide om de tank en zijn creatief gebruik ervan.
Hij zag dit zelf ook zo, behalve het insigne van het derde leger droeg hij ook vaak het divisiesymbool van de 4th armored, de tankdivisie die hem het naast aan het hart lag.

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

Ja..dat gebed heb ik ook altijd strak gevonden.

http://www.employees.org/~ferguson/prayer.jpg

Ik vind overigens ook dat de dingen die je noemt vermeld moeten worden, maar vind je niet dat dit meer is voor de mensen die iets verder willen kijken dan hun neus lang is?
Ik had dus zelf het idee dit stukje te plaatsen met een link naar gedetailleerde informatie en vanaf daar links naar bijv. dit gebed en zijn toespraak op 31 mei 1944.
En dan weer andere links naar bijv veldslagen of andere Generaals.
Snap je?
Vanuit dat oogpunt vind ik dat dit misschien wat te ver gaat in eerste instantie.
Maar ik ben nog eerst het een en ander aan informatie aan het verzamelen en zal vervolgens wel de uitgebreide info gaan posten.
Maar wat vinden jullie van deze ideeën?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Helemaal goed, begreep de bedoeling in eerste instantie niet, een beperkte uitleg voor scholieren, dat wil je?

In dat geval heb je genoeg, mocht je werk willen maken van meer gespecifieerde info, lamaar weteu.......

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

edited!
Laatst gewijzigd door Arjen op 03 feb 2003, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

edited!
Laatst gewijzigd door Arjen op 03 feb 2003, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hi Arjen,

Ziet er goed uit, misschien ken je het verhaal dat hij een luitenant van Pancho Villa die bekend stond als een goed zwaardvechter uitdaagde zodat hun het hele gedoe konden beslissen, leuk verhaal en nog waar ook, zegt veel over de man.

Maar het ziet er goed uit!!

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

Ja! Hij wilde Rommel ook uitdagen voor een 1 op 1 gevecht; allebei in een tank en wie won had de oorlog gewonnen. :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

Dit had iknog niet eerder gezien trouwens :
&8217;
what the fuck.
dat zal ik er 's ff uit editen.

Het blijkt een apostrophe te betekenen.
Dat moet jij maar regelen Proos.

en dan zal ik er gelijk 's ff wat in editen.
Bij dat stukje over Villa staat 't.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten