S - Begrippenlijst: Patton (klaar)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ook weg!
Laatst gewijzigd door Arjen op 03 feb 2003, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

benmaf schreef:Zo! Het eerste stuk is klaar!
Ik wilde hierna nog 2 stukken toevoegen : Wapenfeiten uit WO2 en een stuk over zijn strategieen.

anyway...without further adoo..
In tegenstelling tot de meeste oorlogshelden besloot George S. Patton al toen hij nog jong was dat hij een held wilde worden. Dit nobele doel was geïnspireerd door te luisteren naar de verhalen die zijn vader vaak urenlang voorlas over heldendaden in het oude Griekenland.
Homerus’ Ilias en Odyssee waren George’s favorieten, waaruit hij al lang voor hij een zwaard kon tillen passages citeerde. Deze klassiekers werden aangevuld door de oorlogs verhalen van John Singleton ''Ranger'' Mosby, wie regelmatig over de burgeroorlog kwam vertellen. Dankzij dit koningklijke dieet was Georgie ervan overtuigd dat het leger zijn roeping was.

Kleine George wilde niet zomaar een soldaat worden; hij wilde een generaal ter velde worden.
Hij had overigens wel een obstacel om te nemen : hij leerde pas op zijn 12e lezen, wat niet door gebrek aan intelligentie kwam. Hij kon tenslotte al op zijn 7e stafkaarten lezen! Terwijl hij lessen volgde in Stephen Cutter Clark's Classical School begonnen zijn plannen om zijn generaals-sterren te bemachtigen zich te focussen.
Hij besloot dat West-Point de volgend grote stap zou worden.

Toen hij slaagde voor zijn school was er helaas geen plek vij op West-Point en dus schreef hij zich in bij zijn vaders alma-mater : Virginia Military Institute.
Het volgende jaar ( 1904 ) kwam er een plaats vrij op West-Point en ondanks zijn lees en schrijf problemen kreeg George de plaats toegewezen.
Door achterblijvende wiskundige vaardigheden moest hij echter nog een jaar langer op West-Point blijven, wat geen gevolgen had voor zijn uitmuntende militaire vaardigheden, die hem de rang kadet-adjudant schonken in zijn laatste jaar.
In 1909 slaagde hij als 46ste van de 103, wat precies goed was voor iemand met een liefde voor heroïsme. Luitenant Patton koos de cavalarie; zonder twijfel zichzelf al door de hel heen zien chargerend. Hij trouwde met Bee Ayer, wie hij op West-Point had ontmoet.

In 1912 Representeerde Patton de USA op de Olympische spelen in Stockholm met het onderdeel “moderne Pentathlon, die de onderdelen schieten, schermen, zwemmen, rijden en rennen bevatte.
Patton deed het behoorlijk goed alhoewel hij punten verloor op zijn beste onderdeel : schieten.
Iedereen mocht namelijk zijn eigen wapen kiezen en alhoewel de meesten .22 revolvers gebruikten vond Paton het nodig om een echt militair wapen te gebruiken; namelijk de .38.
Patton heeft 1 schot gemist, alhoewel door zijn .38 zulke grote gaten in het doelwit maakten dat het ook mogelijk is dat de kogel gewoon geen sporen heeft nagelaten omdat ie door een eerder gemaakt gat is gevlogen. Patton werd 5e.

Na de spelen is Patton Bij de Franse cavalerie de zwaard-dicipline gaan observeren en werd hierdoor Master of the Sword in het Amerikaanse leger toen hij zijn mede officieren dit moest gaan leren.
Ook heeft hij het nieuwe cavalarie-zwaard ontworpen : M1913.
Hierbij heeft hij ook een nieuw lesboek uitgegeven, waaruit hij het alle ontwijkingsmaneuvres heeft verwijderd gezien hij vond dat je je daardoor te kwetsbaar opstelde voor aanvallen; zoals zijn latere roem zou bewijzen bleek hier al dat hij de nadruk op het aanvallen legde.

Dit was allemaal goed leuk en aardig maar Patton wilde oorlog voeren, dus toen in 1914 WO1 uitbrak vroeg hij om overgeplaatst te worden naar de Franse cavalerie, maar hij werd afgewezen.
In 1915 werd Patton overgeplaatst naar fort Bliss langs de Mexicaanse grens waar hij patrouilles leidde totdat hij in 1916 Generaal Pershing vergezelde op een strafexpeditie tegen Pancho Villa.
Patton schoot Generaal Cardenas, het hoofd van Villa’s lijfwacht, en een andere sympathisant neer met zijn in maart 1915 aangeschafte Colt.
Hierdoor werd hij gepromoveerd tot luitenant 1e klas en kon hij 2 kerven op zijn kolf zetten welke hij later weer aan de koning en koningin van Engeland heeft laten zien tijdens WO2 terwijl hij verhaalde over zijn avonturen als jonge officier. Patton's roem begon toen hij onderofficieren uit Pancho's leger uitdaagde tot een duel om zo de uitkomst van de gevechten te bepalen.Zijn romantische aard bleek hier zoals ook in WO2 toen hij Rommel wilde uitdagen voor een duel; ieder in zijn eigen tank om zo de oorlog te beslechten.
"I am nothing but a romantic old fool for whom there is no place in this world."

Patton en zijn cavalaristen waren de eerste buitenlandse troepen die ooit gelegerd zijn in de Tower of London, omdat gen. Pershing, die Patton tot kapitein bevorderd had, hier zijn hoofdkwartier had. Dit was overigens van korte duur omdat George naar het front wilde en hij werd zo de eerst amerikaan in het nieuwe U.S. Tank Corps.
Met zijn normale Daadkracht walste Patton samen met de Engelse tanks naar de overwinning in Cambrai, ’s werelds eerste grote tankgevecht. Gelijk hierna volgde hij de Franse tank cursus. Gewapend met zijn nieuwe kennis organiseerde Patton Amerika’s tank-school in Langres, Frankrijk alwaar hij de eerst 500 amerikaanse tankers trainde.
De daarop volgende 2 maanden ontving George 2 promoties en werd Luitenant-Kolonel.
Tijdens het gevecht om st. Mihiel voorschaduwde hij zijn latere gepantserde aanvallen en drong diep door in vijandelijk gebied, ver voor de infanterie uit, met zijn primitieve Renault tanks. Hiervoor ontving hij een Silver Star.

Tijdens het Meusse-Argonne offensief raakte Patton gewond toen hij een manier zocht om een aantal in de modder vastgelopen tanks te helpen. Voor deze operatie ontving hij een Purple Heart, Distinguished service Cross en een promotie tot Colonel.
Terwijl hij revalideerde werd er vrede gesloten en een paar maanden later nam hij het bevel van de U.S. Tank Corps in Amerika op zich.

Alhoewel Patton erachter kwam dat het congres geen geld beschikbaar wilde stellen voor een grote tank macht heeft Patton toch onderzoek gedaan naar hoe het radioverkeer tussen tanks verbeterd kon worden en heeft hij geholpen met het uitvinden van de co-axiaal voor canonnen en machine geweren.
Ondanks al zijn moeite keerde Patton in 1920 naar zijn oude rang van Kapitein terug en tegelijkertijd werd het tank corps opgeheven en vervielen de tanks aan de infanterie.
George werd toen hij weer bij de cavalarie zat onmiddelijk bevorderd tot Majoor.

Gezien hij weinig te doen had in het begin van de 20er jaren besloot George om nog iets nuttigs te leren : vliegen.
Tijdens deze jaren heeft hij meerdere malen zijn heldhaftigheid bewezen.
Zoals toen hij 3 mannen een vrouw zag ontvoeren.
Alhoewel hij onderweg was naar een formeel dineer en een smoking aan had sprong Patton uit de auto en wist met getrokken pistool de vrouw te redden.
In Salem Harbor wist hij 3 jongens uit een omgeslagen boot te redden en hiermee verdiende George de Congressional Life Saving Medal, Second Class.

Tegen 1925 diende Patton in Hawaii om de dertiger jaren op een post in Wahington in te gaan. Daar bleef hij vragen om meer tanks om de paarden te flankeren of andersom; al naar gelang van het terrein. In 1935 was Patton weer Luitenant-Kolonel en terug op zijn post in Hawaii, waar hij al waarschuwde voor Japanse spionnen tussen de burgers.

Terwijl hij gestationeerd was in Fort Clark, Texas, trainde Patton zijn mannen zwaar omdat hij ervan overtuigd was dat Amerika over niet al te lange tijd betrokken zou raken bij een oorlog. Toen de Duitse Blitzkrieg door Europa raasde kon Patton eindelijk het congres ervan overtuigen dat er meer pantservoertuigen nodig waren en kreeg hij eindelijk zijn 4e ster.
Gepromoveerd tot brigadier generaal en in het commando van de nieuwe Armoured Brigade begon hij met de training van zijn mannen in verouderde tanks.

Terwijl zijn divisie groeide werd het de 2nd Armoured Division en Werd Patton bevorderd tot Major General. Patton’s beroemde “Blood and Guts” preken vinden zijn origine in het amphitheater dat hij speciaal gebouwd had om de hele divisie toe te kunnen spreken.
Patton’s vermogen om onverwacht overal op te kunnen duiken werd legendarisch, zoals het later in the 3rd army ook zou zijn. Door middel van zijn Stimson Voyager ( licht vliegtuigje )
Kon hij zijn troepen van bovenaf observeren en veel van de toegeschreven eer voor lichte spionage vliegtuigjes kan toegeschreven worden aan deze trainings methode.
Hij wist de 2nd Armoured Division al snel om te toveren in een Formidabel leger; die hij op een gegeven moment niet minder dan 17 weken in het veld heeft gehouden.
Ze droegen ook het stempel van hoog moreel en wil waarvoor Patton’s troepen beroemd zouden worden. Patton’s vrouw Bee heeft toen de March Song of the Armoured Force for the unit geschreven.

Nou...laat maar weten wat jullie ervan vinden people.
Oh ja..ik zal je de bijbetreffende shit ff mailen Proos.
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 15 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Is die laatste gequote de "final"-release?

Want dan ga ik die verwerken!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ho ff; want mijn broer zei dat ik grammaticale fouten heb gemaakt, of je moet ze zelf willen gaan zoeken...ik wacht ff op bericht van mijn broer want ik kan ze niet vinden.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ah, kheb al nakijkwerk genoeg. Dus ik wacht wel effe tot je broer 't nader bekeken heeft. Is toch makkelijker denk ik. Ik merk dat je nu dus de hele familie ingeschakeld hebt? }>
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

you don't know the half of it...
:)
nee joh..hij vond 't leuk om te lezen enne..hij is en blijft mijn GROTE broer dus weet ie het natuurlik beter he. :)
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zo...2e stukkie is ter dan: wapenfeiten.Toen Generaal Patton het commando kreeg over de 1st U.S. Armoured Division was er sprake van Operation Torch, begin 1942, en dus trainde hij zijn mannen in het zuidwesten van Amerika. Hij trainde ze hard en zwaar; soms hield hij ze 36 uur aan de slag, maar ze leerden hun vak. Ze zouden de eerste tegenaanval tegen de Duitsers gaan plegen.

In november 1942 waren Patton en zijn manschappen onderdeel van de invasie in noord Afrika ( Operation Torch ). De Fransen in Marokko gaven zich over voor er echt gevochten was en alhoewel Patton van oorlogvoeren hield was hij toch blij dat hij niet tegen zijn oude vrienden hoefde te vechten. Patton wist al snel zowel de Fransen als de Sultan van Marokko voor zich te winnen na de bezetting, omdat ze onder de indruk waren, en daarom verliep de samenwerking voorspoedig.

Na de desastreuze Amerikaanse nederlaag in Kasserine Pass had Eisenhower besloten dat er een harde voor nodig was om de troepen weer leven in te blazen en dus werd George S. Patton bevorderd tot luitenant-generaal en gaf hem het bevel over de 2nd Corps, welke nederlaag had geleden. Patton’s eerste taak was om het moreel van de manschappen aan te pakken en hij deed dit door onderaan te beginnen en strikt de reglementaire kleding en hygiëne te handhaven. Ook beval hij de officieren voortaan door voorbeeld te leiden in plaats van, wat gewoonlijk was, vanuit de achterhoede.

Volgens Patton zat het namelijk zo: A man of different manner will never inspire confidence, wat zoveel betekend als : Zonder dat te doen wat je van je troepen vraagt zul je nooit tot zelfvertrouwen kunnen inspireren. Vandaar ook dat Patton generaal ter velde was.
Patton’s harde discipline en flamboyance slaagden erin de troepen wakker te schudden en hun respect af te dwingen. Hij droeg altijd zijn revolvers met ivoren kolven en medailles, deels omdat hij ervan hield, maar voornamelijk zodat zijn mannen de vereisten van de rang zagen en beseften dat ze onder het bevel van een generaal ter velde stonden. Patton wist dat loyaliteit nar een leider de mannen inspireert tot het nemen van doelen die onmogelijk lijken.
Zijn troepen bewezen keer op keer weer dat hij gelijk had. Binnen een paar maanden na het overnemen van de 2nd Corps had Patton zijn troepen zo geïnspireerd en in maart 1943 dreven ze de Duitsers steeds verder terug terwijl Patton’s aardsrivaal Montgomery ze in de flank aanviel.

In erkenning voor zijn daden kreeg Patton het bevel over het nieuwe 7th army in april 1943.
Hij stortte zichzelf per direct op het trainen van zijn nieuwe leger voor de amfibische aanval op Sicilië. Patton’s 7th kreeg als missie het westelijke gedeelte van het eiland te veroveren en Montgomery’s 8th het Oosten. Toen een Duits tegenoffensief de aanval vertraagde ging Patton aan zelf aan land en nam de controle over het strand over. Zo ver mogelijk naar voren rijdend als mogelijk was voegde hij zich bij een groep rangers om het vuur te openen op de aanvallende Duitsers. Met Patton voorop brak de 7th army vroegtijdig los van het strand en veroverde Palermo om vervolgens door te stoten naar Messina en ook dit in te nemen.
Aangezien het Montgomery’s eer was om Messina te bevrijden heeft generaal Patton zijn troepen in ere opgesteld en zijn orkest een ere-melodie laten spelen voor de bevrijdende troepen van Montgomery.

Ondanks zijn overwinning kwam Patton in de problemen met de militaire leiding omdat hij een soldaat een klap gaf. De desbetreffende soldaat zat namelijk met oorlogsmoeheid in de ziekenboeg wat volgens de generaal een heilige plaats, een ereplaats, was. En daar is geen plaats voor lafaards . Patton kon alleen zijn baan behouden wanneer zich publiekelijk zou verontschuldigen, en dus deed hij dat. Ook moest een brief schrijven naar de ouders waarin hij zich moest verontschuldigen en dat deed hij; hij verontschuldigde zich voor het feit dat hun zoon een lafaard was! En dat hij als zijn bevelhebbend officier gefaald had.

Terwijl de meeste van zijn troepen overgeplaatst werden naar de 5th army voor de aanval op Italië bleef Patton nuttig; gezien de Duitsers hem vreesden geloofden ze namelijk dat hij het volgende offensief zou leiden. Dus toen Patton gezonden werd dachten ze dat hij een aanval op zuid-Frankrijk zou leiden en toen hij in Caïro was vreesden ze een aanval via Oost-Europa.
Hierdoor waren er altijd wel Duitse troepen op de verkeerde laats.

In Januari 1944 begon Patton met het vormen van de 3rd American Army. Dankzij zijn ervaring in het trainen van troepen maakt hij van dit leger 1 van de best getrainde ooit.
Patton’s leger werd niet gebruikt bij de invasie van Frankrijk ( Operation Overlord ), maar toch droeg hij zijn steentje bij. Gezien de Duitse staf niet kon geloven dat een ander dan Patton de aanval zou leiden geloofden ze niet dat de invasie in Normandië plaats zou vinden.
Omdat de Duitse staf niet geloofde in een aanval in Normandië hielden ze kritieke pantzer-divisies achter, die waarschijnlijk de invasie een halt toe hadden kunnen roepen. De eer van die aanval leiden viel generaal Bradley te beurt; Patton’s rechterhand in Operation Torch. Dit was overigens niet in de laatste plaats omdat Patton de Russische bondgenoten beledigde bij een officiële opening; maar ook omdat Eisenhower Patton’s kracht van het uitbuiten van zwakheden van de vijand maar al te goed kende : hij had een ouwe cavalarist nodig om los te breken uit Normandië.

Patton had al cruciale breekpunten in het franse landschap in kaart gebracht toen hij in WO1 in Frankrijk was, dus kende hij het terrein maar al te goed. Uiteindelijk op 28 juli, na een van zijn befaamde “Blood and Guts” speeches mochten hij en zijn befaamde 3rd Army eindelijk meedoen aan het strijdgewoel. Patton keerde de befaamde Blitzkrieg tegen de Duitsers en legde in de eerst 2 weken 600 mijl af; bijgestaan door de 4th Armoured Division.
De eerste 4 weken was Patton overal aan het front en de 3rd Army trok zo snel op dat zeoms hele legereenheden voorbijreed, om uiteindelijk door andere legereenheden opgerold te worden.

Een voorbeeld van Patton’s persoonlijke heldhaftigheid: door een granaat was een soldaat uit een tank geduwd; en Patton hield druk op een ader tot het rode kruis er was en heeft zo het leven van die soldaat gered. Een andere keer heeft hij persoonlijk 2 Fransen uit een instortent gebouw gered.

Uiteindelijk toen de 3rd Army de gefortificeerde stad Metz kwam liep het offensief op tijdelijk vast; want de munitie en benzine waren bijna op. Uiteindelijk is Metz toch gevallen, voor het eerst in de moderne geschiedenis, en Patton stootte door tot in het Saar bassin.
Toen het Duitse Ardennen Offensief de Amerikaanse opmars dreigde in 2 delen te snijden, Was het Patton die op een naargeestige vergadering die Eisenhower belegd had zag dat dit in een overwinning voor Amerika kon eindigen door de duitsers in de rug aan te vallen.

Een beroep doende op de ijzeren wil en discipline die hij zijn troepen had aangeleerd, trok hij delen van de 3rd Army terug uit de strijd; en trok richting de Ardennen, dwars door de zwaarste winter die Europa sinds jaren gekend had. Het plan was om de Duitsers in de flank aan te vallen en Bastogne te ontzetten. Niemand, behalve de 3rd Army zelf, dacht dat het zou lukken; maar hier bleek dat het leger bereid was het onmogelijke te presteren voor zijn leider.
5 Februari 1945 was het leger weer terug in de Saar en Patton zette koers voor Duitsland.
Patton’s plan “Grab ‘em by the nose and kick ‘em in the ass” was in volle gang.
Zijn tactiek was namelijk om de voorlinies van de vijand aan te vallen en vervolgens met zijn tanks vlug naar de flanken en achterhoede te rijden. Op deze manier hebben Patton’s manschappen hele divisies afgesneden en honderdduizenden manschappen gevangen genomen.

Toen de 3rd Army Buchenwald concentratiekamp bevrijdde vertraagde het zijn pas.
Hij stelde de politiek in om Duitse burgers een rondleiding te geven door de concentratie kampen.Toen de wapenstilstand verklaard werd had de 3rd Army 81,552 vierkante mijl veroverd en 1,443,888 slachtoffers gemaakt aan Duitse zijde.

Patton was er echter nog niet klaar voor om op zijn lauweren te rusten. Hij vroeg daarom om overplaatsing naar de Atlantische oceaan om de Japanners te bevechten. Hij werd, natuurlijk, afgewezen. Patton en MacArthur die samen moesten werken;’t had een rare situatie geworden. Iemand uit het congres heeft voorgesteld Patton als Minister van oorlog aan te stellen, maar gezien zijn ontbrekende diplomatieke kwaliteiten is dit nooit serieus genomen.
Tijdens het bezetten van de streek Bavaria kwam Patton in de problemen wegens het aanstellen van ex-nazi’s in hoge ambtelijke functies. En voorts vond hij het nodig om te vermelden dat volgens hem de Duitsers overnieuw bewapend moesten worden om samen met de Engelsen en Amerikanen tegen de Russen ten strijde te trekken; ze waren nu tenslotte toch al halverwege Moskou.

Het resultaat van deze “onofficiële” opmerking was dat Patton ontheven werd uit zijn functie.
In Amerika werd hij overigens wel als held onthaald. In Washington waren er discussies over wat nu te doen met Patton; want in oorlogstijd is hij onontbeerlijk, maar in vredestijd was zijn temperament niet altijd even wenselijk. In veel opzichten was het toepasselijk geweest voor Patton de soldaat om op het slagveld te sterven, maar hij stierf 21 december 1945 aan de verwondingen van een auto-ongeluk. Hij is begraven in België; een land dat hem nog steeds eert als zijn bevrijder.
“I am too old for going back to normal life, if I die in the last
battle by the last bullet I would be truely blessed.”

Tot vandaag toe wordt George S. Patton geprezen zijn manschappen en zijn ze er trots op onder hem gediend te hebben. Patton’s ambitie was om een generaal, een held en een soldaat te zijn. De geschiedenis bewijst dat hij wonderwel is geslaagd in alle drie.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ehm Benmaf,

Wil je je naam erbij hebben staan, en zo ja, is dat je schuilnaam of Arjen of met voor én achternaam?

Laat maar even horen!

Groetjes,
Proos
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik ben een beetje op de zaak vooruit gelopen en de eerste twee stukjes tekst geplaatst. Check effe op http://www.wo2.nl of er iets aangepast moet worden.

Er komt nog een stukje in een andere kleur boven, speciaal voor kinderen en een overzicht van de hoofdstukken met links daarnaartoe.

Proos
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Als eerste ff een paar opmerkingen :
de 2e foto had ik zo bedacht dat de quote die er vlakbij staat :
I am nothing but a romantic old fool for whom there is no place in this world als onderschrift erbij hoorde.
En ik had zelf die blood and guts speech bij de andere keer dat die term genoemd wordt bedacht...vlak boven het kaartje van de super blitz

enne..ik ere moet nemen voor dit stukje, rick heeft bv ook veel geholpen, en ik heb hele stukken vrij letterlijk vertaald; maar als je dat dan toch doet, noem me dan Arjen.
Dat vindt ik in dit geval relaxter
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Bij deze een aantal wijzigingen gedaan.

Afwijking van je advies:
Ik heb de twee vermeldingen van de speech gelinked naar de tekst ervan.

Vergeet niet te vernieuwen (f5) wanneer 't er verdacht hetzelfde uit blijft zien :)

Prooske
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Okidoki.
Ik ga volgende week nog een stuk schrijven over strategiën van Patton; maar dat wordt een stuk moeilijker denk ik...is minder info over.
Anyway...vooralsnog is het bijna weekend.
Have fun people!
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Het begrip Patton staat inmiddels op de site.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Volgens mij wil ie nog iets toevoegen over strategiën, of kan ie op slot Benmaf?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

een kleine opmerking, als je op arjan klikt onder het stuk van patton dan word zijn profiel geopend in het frame, misschien is het mooier als dat in een nieuw scherm gebeurd?
Plaats reactie