direct langs het trottoir aan de Zutphensestraatweg in Ellecom.
2 weken geleden stopte ik, las het bijbehorende informatiebord en besloot me er eens in te verdiepen, hier volgt het verslag.
Het monument aan de Zutphensestraatweg

Het monument is een bronzen tafel met daarin 3 namen gekrast.
Dit zijn de namen van de 3 Joodse mannen die stierven door de erbarmelijke omstandigheden waarin ze moesten werken aan het nabijgelegen
SS opleidingscentrum Avegoor
Samen met 139 Joodse mannen werden ze op 3 september 1942 vanuit kamp Westerbork overgeplaatst naar
deze villa in Ellecom

De villa, gelegen aan de Zutphensestraatweg, heette Irene maar werd door de Duitsers 'Kamp Palestina' genoemd.
De omstandigheden waren zo hard dat de meeste gevangenen binnen enkele weken zwaar onder hun gewicht waren, 3 zouden het niet overleven
en liggen begraven op de nabij gelegen begraafplaats waar in 1946 een monument werd opgericht.

Hun namen waren Meier de Groot, Jacob de Lion en Alfred Tuvij
Alleen van Alfred Tuvij heb ik een foto kunnen vinden.

De werkzaamheden van de gevangen bestonden uit het bouwen van een sportcomplex ten behoeve van de SS opleidingsschool die aan de overzijde van
de villa zat en nog steeds zit al is het landgoed Avegoor nu in gebruik als luxe hotel.
Hier 2 toen & nu foto's uit de tijd dat het nog een opleidingsschool was

De hoofdwerkzaamheden was het aanleggen van een sportcomplex die door Himmler en Mussert bezocht werd in november 1942

Van dit bezoek vond ik nog archiefbeelden op You Tube
Het sportveld is er nog

Net als de sporthal

Hier van binnen

De sporthal is officieel een rijksmonument

En is gedeeltelijk bewoond

Verder verkeerd het pand in een slechte staat van onderhoud

Deze 2 krantenartikelen stammen uit 1998 over de oprichting van het monument

Mocht je meer toen en nu foto's willen zien zoek me even op op Facebook
onder toen-nu koos en meld je aan als vriend.
meld je hier aan