De kwaliteit van de Nederlandse (oorlogs)musea
De kwaliteit van de Nederlandse (oorlogs)musea
Maar dan moet je al niet naar die officiële lulkoek musea gaan, die staan al vol met replica zooi.
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Re: bespreken van onderwerpen
En jij kan opnoemen/herkennen in welke ''lulkoek musea'' (wat ik trouwens een idiote benaming vind, musea proberen nog steeds gewoon informatief te zijn.) replica staat?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Joep, je moet inderdaad een beetje verstand hebben van musea e.d. Dat krijg je alleen als iedereen open is en informatie laat komen via fora en verzamelaarsdagen en museumdagen. Wordt "vrienden van het museum" van een museum dat veel spullen uit jouw interessesfeer in de collectie heeft, dan kom je meteen achter de originelen en de replica's. Een serieus museum doet daar niet moeilijk over, die vertelt jou precies wat echt is en wat een "plaatsvuller" is! En je hebt wat makkelijker toegang tot de collectie, wat prettig is voor studie!Joep schreef:Maar dan moet je al niet naar die officiële lulkoek musea gaan, die staan al vol met replica zooi.
Wat zijn "officiële lulkoekmusea"? Legermuseum? Marechausseemuseum? Wel met voorbeelden komen, anders is dit een slag in de lucht waar iedereen iets van kan maken!
Zolang we geheimzinnig doen over de verschillen tussen replica's en originelen gaan de vervalsers gewoon hun gang. Die maakt het niet uit als er maar 1 is die weet wat het verschil is! En nogmaals, geloof mij: replica-bouwers zijn veel beter op de hoogte dan jij! Die kennen jouw "trucs" allang.
Goede (museum)truc voor kleding: koop een zwarte infrarood lamp (die ze ook bij bankbiljetten gebruiken) Je kunt dan in het weefsel zien of er nylon is gebruikt, dat licht dan op. Ook het poplaire 70-30 katoen doet dat. Na-oorlogs!
Andere truc (bij documenten): zorg dat je je geschiedenis kent! Laatst nog een mooi voorbeeld gezien van een document dat bij de uitreiking van een ijzeren kruis 1915 zou moeten zijn uitgegeven. De plaats en datum verried het document; de Duitsers waren daar sinds een half jaar niet meer en kunnen daar nooit een uitreiking hebben gehad. De inkt echter was wel oké; ijzerhoudend en daarom rooiig geworden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- D_Dutch
- Lid
Helemaal mee eens, dat is precies de reden dat ik mijn verzameling vrijwel niet meer (uitgebreid) online zet. Ook de vervalsers in documenten worden steeds beter en juist uitgebreid gaan uitleggen waarom een dergelijk document wel of niet origineel is helpt ze alleen maar bij het maken van betere vervalsingen.yente schreef:Ergens ben ik ook een voorstander van bronnen te plaatsen bij je berichten. Maar moet dan iedereen zijn 'trukken' (om origineel van namaak te onderscheiden), op het internet plaatsen? De actieve vervalsers komen ook op deze informatie en passen gelijk wat items aan. Ik ben eerder een voorstander van een kort antwoord in een topic en dan een bondige uitleg via pb naar het forumlid sturen. Desnoods vraagt de rest ook via pb waaraan de persoon kan zien of het namaak/origineel is.
Mvg Yente
Zelfs de grootste experts worden soms opgelicht met replica's dus dat is geen garantie helaas. Het uitwisselen van informatie hoeft niet meteen een zeer uitgebreid pleidooi over waarom iets wel of niet origineel is te betekenen dus om meteen het nut van het verzamelforumonderdeel in twijfel te trekken is dan redelijk dramatisch, evenals "gecodeerde brieven". Tevens kan je, zoals Yente al schreef, mensen ook prima helpen per PB om dingen extra toe te lichten.Erik schreef: Als we dit soort info al niet kunnen uitwisselen, waar dient dan een forum "verzamelen" toe? Dan kunnen we dit forum beter stoppen en elkaar allerlei gecodeerde brieven gaan sturen met geheime info hoe je een leren riempje van een replica kunt onderscheiden. Zinloos. Als iedereen nu gewoon zijn historische werk doet en anderen helpen daarin, krijg je vanzelf de juiste bewapening om de meeste replica's uit de handel te vissen.
- Erik
- Beheerder
Ze worden niet beter omdat jij wat "trucs" vertelt, ze worden beter omdat er een concurrentie bestaat. Ze worden beter vanwege het internet; niet vanwege de trucs, die kennen ze (en meer dan jij), maar omdat het veel makkelijker wordt om aan het juiste papier en de stempels te komen. Omdat liters originele inkt gewoon te koop staat, naast de originele kroontjespennen! Complete drukpersen met clichés worden aangeboden via eBay e.d.D_Dutch schreef:Ook de vervalsers in documenten worden steeds beter en juist uitgebreid gaan uitleggen waarom een dergelijk document wel of niet origineel is helpt ze alleen maar bij het maken van betere vervalsingen.
Denk je nou echt dat ze naar jouw tips kijken? Dit zijn vaklui, die schuimen totaal andere markten af want ze weten éxact hoe het origineel eruit moet zien. Daarvan hebben ze er namelijk velen! Er gaat veel geld in om, dan ga je je niet bemoeien met wat een verzamelaar in Nederland er nou precies van vindt.
De replica's NLD groffe wollen stof zijn nu zo goed dat musea er niet meer uitkomen en alleen nog verwerven als het herkomstverhaal controleerbaar is. Gemaakt van de originele stof met originele draad. Ga er maar aan staan.
Door niet te vertellen waarop je moet letten bij de aankoop van "mogelijke" replica's help je de replicateurs of beter gezegd: de vervalsers. Blijft hun markt lekker groot!
Excuses voor mijn idiote benaming en niet onderbouwde feiten.
Om te beginnen, het museum in Overloon. Veel uniformen daar zijn replica, heb zelfs eens een keer gezien dat het hakenkruis op de borstadelaar in spiegelbeeld stond.
Verder vind ik het Airborne museum in Arnhem ook niks voorstellen, je betaalt 8,50 entree en het enige wat ze hebben is een klank en lichtspel, wat spectaculair is, maar daar kom je niet voor. Alhoewel ik wel gehoord heb dat het vroeger beter was. Het legermuseum (voorheen Delft) vind ik overigens wel een mooi museum!
Overigens vind ik Overloon alsnog wel leuk om heen te gaan hoor, maar je hoeft er niet te komen om de items te bestuderen. Maar je kan daar wel een leuk middagje voldoen!
Een museum als het 'Achterhoeks museum '40'45' vind ik een prachtig museum!
De mooie diorama's die er zijn gemaakt (zoals het café in mobilisatie, het jaren 40 winkeltje' vind ik geniaal gevonden. Daar kun je echt de spullen bestuderen, wat ik daar ook gedaan heb! Overigens, alhoewel ik er zelf nog nooit geweest ben, maar ik ga er deze week heen, lijkt me museum Ossendrecht wel wat.
Heb dat museum als tip gekregen van een mede- verzamelaar en die vond het geweldig. Ook op dit forum heb ik er goede feedbacks van gehoord en de site ziet er goed uit.
Valt dus (denk ik) ook aan te raden, maar mijn definitieve oordeel volgt zodra ik zelf geweest ben.
Ik hou meer van particuliere musea, of grote verzamelaars die het willen publiceren. De meeste grote musea (zoals Airborne museum Arnhem.) zijn puur commercieel en bedoelt om lekker geld binnen te halen.
Erik, dat zijn goede tips, bedankt! Daar heb ik wat aan. Waar kun je die infraroodlampjes krijgen? Het beste is toch wel de geschiedenis kennen. Ik zelf haal de meeste informatie uit documentaires en beelden van het Internet (ben meer een visueel ingesteld persoon). Qua referentie heb ik van mijn verzamelrichtingen een aantal boeken liggen, waar al veel uit te halen valt.
Om te beginnen, het museum in Overloon. Veel uniformen daar zijn replica, heb zelfs eens een keer gezien dat het hakenkruis op de borstadelaar in spiegelbeeld stond.
Verder vind ik het Airborne museum in Arnhem ook niks voorstellen, je betaalt 8,50 entree en het enige wat ze hebben is een klank en lichtspel, wat spectaculair is, maar daar kom je niet voor. Alhoewel ik wel gehoord heb dat het vroeger beter was. Het legermuseum (voorheen Delft) vind ik overigens wel een mooi museum!
Overigens vind ik Overloon alsnog wel leuk om heen te gaan hoor, maar je hoeft er niet te komen om de items te bestuderen. Maar je kan daar wel een leuk middagje voldoen!
Een museum als het 'Achterhoeks museum '40'45' vind ik een prachtig museum!
De mooie diorama's die er zijn gemaakt (zoals het café in mobilisatie, het jaren 40 winkeltje' vind ik geniaal gevonden. Daar kun je echt de spullen bestuderen, wat ik daar ook gedaan heb! Overigens, alhoewel ik er zelf nog nooit geweest ben, maar ik ga er deze week heen, lijkt me museum Ossendrecht wel wat.
Heb dat museum als tip gekregen van een mede- verzamelaar en die vond het geweldig. Ook op dit forum heb ik er goede feedbacks van gehoord en de site ziet er goed uit.
Valt dus (denk ik) ook aan te raden, maar mijn definitieve oordeel volgt zodra ik zelf geweest ben.
Ik hou meer van particuliere musea, of grote verzamelaars die het willen publiceren. De meeste grote musea (zoals Airborne museum Arnhem.) zijn puur commercieel en bedoelt om lekker geld binnen te halen.
Erik, dat zijn goede tips, bedankt! Daar heb ik wat aan. Waar kun je die infraroodlampjes krijgen? Het beste is toch wel de geschiedenis kennen. Ik zelf haal de meeste informatie uit documentaires en beelden van het Internet (ben meer een visueel ingesteld persoon). Qua referentie heb ik van mijn verzamelrichtingen een aantal boeken liggen, waar al veel uit te halen valt.
"Luctor et Emergo"
- D_Dutch
- Lid
Dat mocht ook wel iets bondiger maar goed. De vervalsers worden beter omdat ze meer informatie hebben over hoe ze iets goed moeten namaken, niet omdat ze het benodigde materiaal ervoor hebben want die inkt en kroontjespennen enz. enz. hadden ze jaren geleden ook al.Erik schreef: Ze worden niet beter omdat jij wat "trucs" vertelt, ze worden beter omdat er een concurrentie bestaat. Ze worden beter vanwege het internet; niet vanwege de trucs, die kennen ze (en meer dan jij), maar omdat het veel makkelijker wordt om aan het juiste papier en de stempels te komen. Omdat liters originele inkt gewoon te koop staat, naast de originele kroontjespennen! Complete drukpersen met clichés worden aangeboden via eBay e.d.
Denk je nou echt dat ze naar jouw tips kijken? Dit zijn vaklui, die schuimen totaal andere markten af want ze weten éxact hoe het origineel eruit moet zien. Daarvan hebben ze er namelijk velen! Er gaat veel geld in om, dan ga je je niet bemoeien met wat een verzamelaar in Nederland er nou precies van vindt.
De replica's NLD groffe wollen stof zijn nu zo goed dat musea er niet meer uitkomen en alleen nog verwerven als het herkomstverhaal controleerbaar is. Gemaakt van de originele stof met originele draad. Ga er maar aan staan.
Door niet te vertellen waarop je moet letten bij de aankoop van "mogelijke" replica's help je de replicateurs of beter gezegd: de vervalsers. Blijft hun markt lekker groot!
En ja, ik weet wel zeker dat ze naar mijn tips/verzameling kijken aangezien het mij al eens eerder is overkomen dat ik foto's en documenten die overduidelijk van mijn eigen collectie gerepliceerd waren op onder meer Ebay ben tegen gekomen. Een denigrerende opmerking naar mijn verzameling is nergens voor nodig, dat je dat doet kon je in een ander topic ook wel met een heel drama-verhaal ontkennen maar het wordt mij overduidelijk dat je er niet van houdt als mensen kritiek hebben of je corrigeren.
Zoals al eerder werd geschreven, uitleggen waarop men moet letten kan ook net zo goed via een PB. Dus het niet uitleggen van hoe of wat iets origineel/namaak kan zijn betekent niet dat je daarmee de markt van replica's helpt en groot houdt. Tevens hoop ik toch wel dat jij zelf ook inziet dat er een héél verschil zit tussen de namaak van groffe wollen stof en een Urkunde voor een Ritterkreuz.
Maar dat schrijft dan een simpele verzamelaar uit Nederland.
Ik deel je mening betreft particuliere verzamelaars, deze vind ik kwalitatief vaak ook wel wat beter. Ik deel echter je argument niet dat een museum (zoals het airborne museum in Arnhem) er staat om geld in het laatje te brengen. Buiten het feit dat het runnen van een museum echt geen vetpot is, is o.a. dat museum ook gedeeltelijk afhankelijk van vrijwilligers! Vind ik het belangrijk dat en museum een collectie heeft met enkel origineel spul; ja! Maar belangrijker vind ik nog dat een museum voldoet aan de taak om te informeren over een gebeurtenis of situatie die bijvoorbeeld in de betreffende omgeving heeft afgespeeld. Vergeet niet dat 95% van de oorlogsmusea bezoekers leek zijn op het gebied van militaria en enkel komen om een indruk te krijgen van een gebeurtenis.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
- Erik
- Beheerder
Het ABM heeft wel degelijk mooie spullen die een A-collectie rechtvaardigen! Ze staan boven. Het klank- en lichtspel (de "Airborne experience") is gewoon kermis.Joep schreef:Verder vind ik het Airborne museum in Arnhem ook niks voorstellen, je betaalt 8,50 entree en het enige wat ze hebben is een klank en lichtspel, wat spectaculair is, maar daar kom je niet voor.
Wachten maar tot 2014, dan wordt-ie heropend in Soesterberg!Joep schreef:Het legermuseum (voorheen Delft) vind ik overigens wel een mooi museum!
Daar is het leuk voor. Veel kermis. Daarnaast: als je een nog complete asperge uit de meidagen hebt liggen, leg je die toch binnen neer in plaats van buiten in de regen? Over tien jaar bestaat-ie niet meer! Fijn collectiebeheer!Joep schreef:Overigens vind ik Overloon alsnog wel leuk om heen te gaan hoor, maar je hoeft er niet te komen om de items te bestuderen. Maar je kan daar wel een leuk middagje voldoen!
Eens! Gedreven personeel! Dat toont en loont!Joep schreef:Een museum als het 'Achterhoeks museum '40'45' vind ik een prachtig museum!
Tja, personeel en ruimte (licht, verwarming, huur) moet betaald worden!Joep schreef:De meeste grote musea (zoals Airborne museum Arnhem.) zijn puur commercieel en bedoelt om lekker geld binnen te halen.
Doe 's googlen?Joep schreef:Waar kun je die infraroodlampjes krijgen?
Ga musea bezoeken. Ga boeken lezen. Docu's zijn net grote musea: het moet verkopen. Ik heb docu's gezien over het begin van WO1 waarin tanks en Stahlhelmen te zien waren. Flauwekul. Beeldbevrediging.Joep schreef:Het beste is toch wel de geschiedenis kennen. Ik zelf haal de meeste informatie uit documentaires en beelden van het Internet (ben meer een visueel ingesteld persoon)
En voordat je iets roept op een forum: zorg dat je bronnen kloppen. Je verzamelt nu anderhalf jaar. Echte verzamelaars die dertig jaar bezig zijn ontdekken wekelijks nog nieuwe zaken aan hun collectie en bronnen!
Da's waar sobel, maar ik vind het zonde dat soort en dan noem ik ze 'officieel', omdat ze financieel gesteund worden, musea blijven bestaan en in de praktijk weinig zinvols bevatten buiten de onwetende bezoeker een spectaculaire klank en lichtspel te tonen.Ik deel je mening betreft particuliere verzamelaars, deze vind ik kwalitatief vaak ook wel wat beter. Ik deel echter je argument niet dat een museum (zoals het airborne museum in Arnhem) er staat om geld in het laatje te brengen. Buiten het feit dat het runnen van een museum echt geen vetpot is, is o.a. dat museum ook gedeeltelijk afhankelijk van vrijwilligers! Vind ik het belangrijk dat en museum een collectie heeft met enkel origineel spul; ja! Maar belangrijker vind ik nog dat een museum voldoet aan de taak om te informeren over een gebeurtenis of situatie die bijvoorbeeld in de betreffende omgeving heeft afgespeeld. Vergeet niet dat 95% van de oorlogsmusea bezoekers leek zijn op het gebied van militaria en enkel komen om een indruk te krijgen van een gebeurtenis.
Veel particuliere verzamelaars en musea hebben mijn voorkeur, die hebben bij elk voorwerp een verhaal en zo is het ook leuker om de verhalen en informatie die je komt opzoeken op te slaan, je staat direct in contact met de tijd die je interesseert. Dat is ook een reden, waarom ik zelf verzamel.
En ik ben nu al een aantal keer tegengekomen, dat juist dit soort musea worden gedreigd met sluiten.
Om een aantal concrete voorbeelden te geven; Fort Hoek van Holland, een prachtig museum bomvol informatie en originele items die de geschiedenis vertellen van het Nederlandse fort. Prachtig kustartillerie monument, met een leuk museum. Zijn vrijwilligers die dat doen daar, entree is heel goedkoop en je bent wel minimaal 2 uur aan 't lopen door het fort.
Het Achterhoeks museum '40-'45 wordt ook niet financieel gesteund en heeft nog weinig erkenning als museum, volgens de eigenaar moet het museum ook waarschijnlijk gaan verhuizen en als dat niet mogelijk is, sluiten. Dat vind ik nou zonde.
Zelf vind ik het mooiste, als zo'n mooi museum, gevestigd is vlakbij of bij een historisch verleden. Bijv. het kustartilleriefort in Hoek van Holland, je loopt door een museum, maar tegelijkertijd door een mooi historisch monument. Overloon, vind ik ondanks de replica's ook een leuk museum om een dagje heen te gaan, ook omdat er daar nog een aantal kazematten staan en in dat bos is een flinke strijd geleverd. En ook, als je 300 voertuigen hebt staan, ben ik al binnen.
Ik ook hoor, ben er wel dagelijks mee bezigEchte verzamelaars die dertig jaar bezig zijn ontdekken wekelijks nog nieuwe zaken aan hun collectie en bronnen!
"Luctor et Emergo"
Meeste van die voertuigen hebben bij overloon niks met wo2 temaken. Het marshall museum lijkt wel enkel naar Overloon te zijn verhuist om daar de boel wat beter te laten draaien.
En niet ieder museum kan het zich natuurlijk permitteren om op een prachtige locatie als bij hoek van holland zich te vestigen. Het is bijzonder spijtig dat dat museum mogelijk moet sluiten! Waarom verhogen ze de entree niet? Je zou denken op een dergelijke locatie en met hetgeen wat ze te bieden hebben zou 5 euro bovenop de prijs helemaal niet zo gek zijn??
Ik ben het niet eens met dat de ''financieel gesteunde'' musea in de praktijk weinig zinvols bevatten. Het doel van een musea is juist de bezoeker te informeren (en amuseren). Je blijft refereren naar het klank en lichtspel in het airborne museum, dat is een bijzaak, de rest van het museum is prachtig (incl de locatie!)
En niet ieder museum kan het zich natuurlijk permitteren om op een prachtige locatie als bij hoek van holland zich te vestigen. Het is bijzonder spijtig dat dat museum mogelijk moet sluiten! Waarom verhogen ze de entree niet? Je zou denken op een dergelijke locatie en met hetgeen wat ze te bieden hebben zou 5 euro bovenop de prijs helemaal niet zo gek zijn??
Ik ben het niet eens met dat de ''financieel gesteunde'' musea in de praktijk weinig zinvols bevatten. Het doel van een musea is juist de bezoeker te informeren (en amuseren). Je blijft refereren naar het klank en lichtspel in het airborne museum, dat is een bijzaak, de rest van het museum is prachtig (incl de locatie!)
Sobel, het is niet een kwestie van de prijs verhogen, wat ze overigens ook al gedaan hebben.
Ze hebben met een huursverhoging, van 5000 euro, naar 135 000 euro per jaar te maken.
Dat kunnen ze simpelweg niet opbrengen en als het sluit gaat één of andere debiel er een restaurant in maken.
Ze hebben met een huursverhoging, van 5000 euro, naar 135 000 euro per jaar te maken.
Dat kunnen ze simpelweg niet opbrengen en als het sluit gaat één of andere debiel er een restaurant in maken.
"Luctor et Emergo"
Dat is zonde
Ik heb de hele zaak overigens uitgebreid hier behandeld: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=33288
Er loopt nog een rechtzaak tegen, maar er is weinig hoop.
Er loopt nog een rechtzaak tegen, maar er is weinig hoop.
"Luctor et Emergo"
Had het gelezen ja. Vind het wel jammer dat je niet reageert op de argumenten van bijvoorbeeld Erik