De kwaliteit van de Nederlandse (oorlogs)musea
Re: bespreken van onderwerpen
Ik zou niet weten waarop ik moet reageren, excuses.
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
- sobel
- Lid
Ik dacht misschien, omdat Erik wat van jou argumenten weerlegt (of er in iedergeval op reageert) je in een discussie je standpunten verdedigd, maar ik kan opmaken dat je het met hem eens bent 
Ik zou wel graag een reactie willen op een bericht van mij van vorige pagina
ben wel benieuwd naar jou visie daarop, je had een aardige mening dus ben wel benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt.
voornamelijk laatste alinea

Ik zou wel graag een reactie willen op een bericht van mij van vorige pagina

sobel schreef:Meeste van die voertuigen hebben bij overloon niks met wo2 temaken. Het marshall museum lijkt wel enkel naar Overloon te zijn verhuist om daar de boel wat beter te laten draaien.
En niet ieder museum kan het zich natuurlijk permitteren om op een prachtige locatie als bij hoek van holland zich te vestigen. Het is bijzonder spijtig dat dat museum mogelijk moet sluiten! Waarom verhogen ze de entree niet? Je zou denken op een dergelijke locatie en met hetgeen wat ze te bieden hebben zou 5 euro bovenop de prijs helemaal niet zo gek zijn??
Ik ben het niet eens met dat de ''financieel gesteunde'' musea in de praktijk weinig zinvols bevatten. Het doel van een musea is juist de bezoeker te informeren (en amuseren). Je blijft refereren naar het klank en lichtspel in het airborne museum, dat is een bijzaak, de rest van het museum is prachtig (incl de locatie!)
voornamelijk laatste alinea

''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
De locatie, geef ik toe is prachtig, van het Airborne museum. Ook het verhaal erachter is leuk en aardig, maar ik vind het museum niks, persoonlijke mening.
Ze hebben een kleine collectie, maar presenteren het heel groot. De diorama's vind ik ook wat simpel opgezet. De vitrine waarin alle wapens te zien zijn, vind ik overigens wel geweldig en bewonder het dan ook. Ik ben er nu twee keer geweest, maar ik vind het het bezoeken niet meer waard.
Misschien, voor als je in de buurt woont, maar ik vind 100 km rijden, plus de toegangsprijs het absoluut niet waard. Het museum is nogal klein, er is op heel de bovenverdieping eigenlijk, maar twee kleine diorama's te zien, maar toch krijgen ze het zo gepresenteerd dat ze heel de bovenverdieping vullen.
Dan heel die Airborne Experience, is leuk, maar daar blijft het bij, het stelt niks voor. Dan bijv. een museum als het achterhoeksmuseum, heeft mooie diorama's en daar is over nagedacht, de sfeer is gewoon beter en alle items zijn origineel. Wat ik ook stom vind is dat ze veel voorwerpen in laatjes gaan verstoppen in het airborne museum.
Maar dit is mijn persoonlijke mening, iedereen die het museum geweldig vind, ga er gerust heen zou ik zeggen.
Ze hebben een kleine collectie, maar presenteren het heel groot. De diorama's vind ik ook wat simpel opgezet. De vitrine waarin alle wapens te zien zijn, vind ik overigens wel geweldig en bewonder het dan ook. Ik ben er nu twee keer geweest, maar ik vind het het bezoeken niet meer waard.
Misschien, voor als je in de buurt woont, maar ik vind 100 km rijden, plus de toegangsprijs het absoluut niet waard. Het museum is nogal klein, er is op heel de bovenverdieping eigenlijk, maar twee kleine diorama's te zien, maar toch krijgen ze het zo gepresenteerd dat ze heel de bovenverdieping vullen.
Dan heel die Airborne Experience, is leuk, maar daar blijft het bij, het stelt niks voor. Dan bijv. een museum als het achterhoeksmuseum, heeft mooie diorama's en daar is over nagedacht, de sfeer is gewoon beter en alle items zijn origineel. Wat ik ook stom vind is dat ze veel voorwerpen in laatjes gaan verstoppen in het airborne museum.
Maar dit is mijn persoonlijke mening, iedereen die het museum geweldig vind, ga er gerust heen zou ik zeggen.
"Luctor et Emergo"
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Joep, vertel je wel het hele verhaal?Joep schreef:Sobel, het is niet een kwestie van de prijs verhogen, wat ze overigens ook al gedaan hebben.
Ze hebben met een huursverhoging, van 5000 euro, naar 135 000 euro per jaar te maken.
Dat kunnen ze simpelweg niet opbrengen en als het sluit gaat één of andere debiel er een restaurant in maken.
Het museum wist al langere tijd (meer dan een jaar!) dat ze iets met de financiën moesten gaan doen. En de mentaliteit. Er werd voor duizenden euro's stookolie verstookt (in de oude verwarmingen!!) maar dat maakte ze niet uit: "De gemeente betaalt toch!". Bron: de medewerkers zelf.
Daarnaast is een substantieel deel van de verzameling eigendom van het legermuseum.
Het museum heeft alles nagelaten om enigszins voorbereid te zijn op de kostenverhoging. Eens, de prijs met 27-voud verhogen is weinig charmant. Maar de nalatigheid in het voortraject mag ook genoemd worden.
Heb jij de restauranthouder gesproken? Betreft het inderdaad een debiel? Ik denk, zonder dat ik 'm gesproken heb, dat het een ondernemer is met een goed plan om het fort te gebruiken. Beter dan een geldverslindend museum zonder initiatieven.
Hoe jammer het ook is, je moet wel iets doen om museum te blijven! Wees getroost; de museumstukken blijven bewaard!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Ik vertel het verhaal, van wat ik weet.
Ik heb ook de medewerkers zelf gesproken van het museum en er contact mee gehad.
Als de nieuwe verhuurder, de huur gaat verhogen met 5200 % vind ik hem een debiel.
En al helemaal als het ten koste moet gaan van het museum en er een stom restaurant in gaat maken.
Het museum heeft prachtige diorama's, echt een mooi museum is dit! Helaas moeten juist dit soort musea worden aangepakt.
En blijven stompzinnige musea zoals het Airborne museum en Overloon bestaan.
Ik vind het werkelijk nergens op slaan, dat dit moet gebeuren! Ik stond met een vrijwilliger van het fort te praten, over de toekomst van dit fort. Zij legde alles uit en zij stond bijna te huilen terwijl ze het vertelde. Veel prachtige diorama's kunnen niet meer afgemaakt worden vanwege dit gebeuren.
Natuurlijk mogen voortrajecten benoemd worden, maar het is werkelijk te debiel voor woorden om de huur zo gigantisch op te hogen en er vervolgens een restaurant in te maken, als dat werkelijk gaat gebeuren.
Ik dacht dat jij altijd meer om de historische waarde dan om de marktwaarde gaf Erik.
Ik heb ook de medewerkers zelf gesproken van het museum en er contact mee gehad.
Als de nieuwe verhuurder, de huur gaat verhogen met 5200 % vind ik hem een debiel.
En al helemaal als het ten koste moet gaan van het museum en er een stom restaurant in gaat maken.
Het museum heeft prachtige diorama's, echt een mooi museum is dit! Helaas moeten juist dit soort musea worden aangepakt.
Weet jij wel, dat de mensen die daar werken, vrijwilligers zijn! Die daar in de jaren '80 het voor ogen hadden een museum te openen, elke dag werken in het fort om het op te knappen. Grote delen stonden namelijk onder water. Ze hebben het helemaal opgeknapt, 't is hun levenswerk. En dan komt zo'n smerige nieuwe verhuurder debiel daar de huur verhogen en alles verzieken daar. Dit museum zou in handen moeten zijn van de staat en de monumentale waarde zou eens bevat moeten worden.Hoe jammer het ook is, je moet wel iets doen om museum te blijven!
Ik vind het werkelijk nergens op slaan, dat dit moet gebeuren! Ik stond met een vrijwilliger van het fort te praten, over de toekomst van dit fort. Zij legde alles uit en zij stond bijna te huilen terwijl ze het vertelde. Veel prachtige diorama's kunnen niet meer afgemaakt worden vanwege dit gebeuren.
Ja, natuurlijk wisten ze dat. Maar dat is simpel op te lossen, bezuinigen op wat ze te veel uitgaven. Ze konden nooit weten dat ze een huursverhoging van 5200 % stond te wachten. Wat maakt het uit, dat een substantieel deel van de collectie, eigendom van het legermuseum is? Juist toch alleen maar aardig en mooi dat zo'n prachtig museum en fort dat als bruikleen heeft.Het museum wist al langere tijd (meer dan een jaar!) dat ze iets met de financiën moesten gaan doen.
Natuurlijk mogen voortrajecten benoemd worden, maar het is werkelijk te debiel voor woorden om de huur zo gigantisch op te hogen en er vervolgens een restaurant in te maken, als dat werkelijk gaat gebeuren.
Wat een troost, wat hebben we er nou aan als alle items opgeslagen staan in garageboxen of als alles weggaat naar andere musea. De enige troost zou zijn als ze alles weg gaan veilen en ik nog wat kon opkopen, is hypocriet, ja ik weet het, maar als het museum toch naar de mallemiezen gaat, kan je tenminste nog zeggen, kijk ik heb nog een laatste aandenken aan dat museum.Wees getroost; de museumstukken blijven bewaard!
Vind je? Waarom moet altijd alles maar over geld gaan, waarom denken we nou niet aan de historische en monumentale waarde.Beter dan een geldverslindend museum zonder initiatieven.
Ik dacht dat jij altijd meer om de historische waarde dan om de marktwaarde gaf Erik.
Dat is nog zacht uitgesproken.Betreft het inderdaad een debiel?
"Luctor et Emergo"
- Erik
- Beheerder
Joep, rust!Joep schreef:Ik vertel het verhaal, van wat ik weet.
Er is geen nieuwe verhuurder. Het fort is de gemeente Rotterdam o.i.d., dat is de verhuurder. Om het fort te laten bestaan moet-ie de prijzen wel verhogen.
Als 5000 1 procent is, dan is 135000 dus: 27%. Geen 5200 %.
Joep, koop het museum gewoon. Is iedereen uit de brand.Joep schreef:En al helemaal als het ten koste moet gaan van het museum en er een stom restaurant in gaat maken.
Kennelijk ik die schreef:Hoe jammer het ook is, je moet wel iets doen om museum te blijven!
Joep, nogmaals, de verhuurder is niet nieuw. De verhuurder heeft al tijden van tevoren gezegd dat dit eraan zat te komen. De verhuurder is de gemeente.Joep schreef:.... En dan komt zo'n smerige nieuwe verhuurder debiel daar de huur verhogen en alles verzieken daar. Dit museum zou in handen moeten zijn van de staat en de monumentale waarde zou eens bevat moeten worden.
Ik, schreef:Het museum wist al langere tijd (meer dan een jaar!) dat ze iets met de financiën moesten gaan doen.
Joep, de verhuurder gaat daar geen restaurant in bouwen. De verhuurder heeft het verhuurd aan iemand die de huurprijs wel kan opbrengen.Joep schreef:Natuurlijk mogen voortrajecten benoemd worden, maar het is werkelijk te debiel voor woorden om de huur zo gigantisch op te hogen en er vervolgens een restaurant in te maken, als dat werkelijk gaat gebeuren.
Ik schreef:Wees getroost; de museumstukken blijven bewaard!
Dat is inderdaad waar. Ik ben blij dat het fort nu gebruikt kan blijven worden nu er centjes loskomen van de nieuwe huurder. Beter dan het te laten verstoffen en langzaam af te laten brokkelen. De historische stukken maak ik mij niet druk om; die gaan in depot of naar een andere expositie.Joep schreef:Vind je? Waarom moet altijd alles maar over geld gaan, waarom denken we nou niet aan de historische en monumentale waarde.
Ik schreef:Betreft het inderdaad een debiel?
Nee Joep, niet iedereen is zomaar debiel. Het is een ondernemer die een onderkomen zoekt voor zijn onderneming, een restaurant. En die heeft-ie gevonden in het fort. Wat-ie ook kan betalen. Zo werkt dat in Nederland. Kijk maar naar de andere forten, allemaal horeca-ondernemingen.Joep schreef:Dat is nog zacht uitgesproken.
Daar mag je iets van vinden, dat vind ik namelijk ook. Maar alles beter dan versterven.
- D_Dutch
- Lid
Is het niet redelijk hypocriet zoiets te zeggen tegen Joep? Je doet jezelf namelijk ook vaak genoeg voor als zelfbenoemd expert terwijl, als iemand drie keer het tegendeel van je bewering bewijst, je nog niet luistert. Zorg dus ook dat je eigen bronnen kloppen alvorens anderen daarop aan te spreken!Erik schreef: En voordat je iets roept op een forum: zorg dat je bronnen kloppen. Je verzamelt nu anderhalf jaar. Echte verzamelaars die dertig jaar bezig zijn ontdekken wekelijks nog nieuwe zaken aan hun collectie en bronnen!
Erik, 5000 EU is 100%Als 5000 1 procent is, dan is 135000 dus: 27%. Geen 5200 %.

"Luctor et Emergo"
- Erik
- Beheerder
Nee hoor, dat is niet hypocriet, het is een raadgeving die sound is en klopt.D_Dutch schreef:Is het niet redelijk hypocriet zoiets te zeggen tegen Joep? Je doet jezelf namelijk ook vaak genoeg voor als zelfbenoemd expert terwijl, als iemand drie keer het tegendeel van je bewering bewijst, je nog niet luistert. Zorg dus ook dat je eigen bronnen kloppen alvorens anderen daarop aan te spreken!
Ik ben een zelfbenoemd expert? Dank je! Waar heb ik dat beweerd? Ik draag alleen zaken aan die ik weet. Dat mijn bronnen daarbij ook wel eens mis kunnen zijn kan inderdaad, ik ben geen expert. Overigens trek ik mij dat wel degelijk aan.
Kun je me even linken naar een dergelijke situatie? Kan zomaar zo zijn hoor, ben van opvoeding Fries, dus het verbaast me niet.D_Dutch schreef:als iemand drie keer het tegendeel van je bewering bewijst, je nog niet luistert.

- Erik
- Beheerder
Klopt. 5000 is 100% van 50. Wat wil je daarmee zeggen?Joep schreef:Erik, 5000 EU is 100%Als 5000 1 procent is, dan is 135000 dus: 27%. Geen 5200 %.
Maar ik zie al waar ik miszit!
De verhoging is inderdaad geen 27% (dan zou het 5000 + 1350 = 6350 zijn, dat was nog wel op te brengen)
De verhoging is natuurlijk 2700%! (2700 x 50 = 135000)
Terug naar de schoolbanken!

- D_Dutch
- Lid
Het is wel degelijk hypocriet en het klopt van geen kanten. Tevens moet je lezen. Ik heb namelijk niet geschreven dat je het beweerde maar je jezelf zo voordeed.Erik schreef:Nee hoor, dat is niet hypocriet, het is een raadgeving die sound is en klopt.
Ik ben een zelfbenoemd expert? Dank je! Waar heb ik dat beweerd? Ik draag alleen zaken aan die ik weet. Dat mijn bronnen daarbij ook wel eens mis kunnen zijn kan inderdaad, ik ben geen expert. Overigens trek ik mij dat wel degelijk aan.
Zoals je anderen adviseert te Googlen, kan je ook hier van de zoekfunctie gebruik maken. Het blijft grappig dat je, net zoals in een ander topic, overduidelijk mijn reactie negeert als ik je argumenten ontkracht.Erik schreef:Kun je me even linken naar een dergelijke situatie?
- Erik
- Beheerder
Ik laat mij door niemand hypocriet noemen.D_Dutch schreef:Het is wel degelijk hypocriet en het klopt van geen kanten.Erik schreef:Nee hoor, dat is niet hypocriet, het is een raadgeving die sound is en klopt.
PB-tje voor jou.
-
- Lid
@Erik, ik vind het wel apart om te zien dat je met Joep uitgebreid in discussie gaat maar op het feit dat D-Dutch aangeeft dat zijn spullen weleens zijn gerepliceerd tot oplichting ga je verder niet op in. Iets wat toch erg interessant klinkt en wellicht heeft hij tips in hoe te voorkomen.
Overigens ben ik het met D-dutch eens replica makers hebben dan wellicht wel spul bij de hand, maar toch maken ze enorm veel fouten die ze oplossen door bij ervaren verzamelaars in de collecties te kijken.
Ik heb weleens een repro EK1 gekocht, de verkoper vertelde me dat hij paar dagen daarvoor enkele van dezelfde had verkocht aan Polen om na te gaan maken, replica's van replica's, een product vol fouten dus.
Overigens ben ik het met D-dutch eens replica makers hebben dan wellicht wel spul bij de hand, maar toch maken ze enorm veel fouten die ze oplossen door bij ervaren verzamelaars in de collecties te kijken.
Ik heb weleens een repro EK1 gekocht, de verkoper vertelde me dat hij paar dagen daarvoor enkele van dezelfde had verkocht aan Polen om na te gaan maken, replica's van replica's, een product vol fouten dus.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
- Erik
- Beheerder
In welke discussie was dat dan? Misschien ben ik wat expliciet geweest (te stellig) Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat ik daar niet verder op ben ingegaan omdat dit onderwerp mij wel degelijk raakt!coco schreef:@Erik, ik vind het wel apart om te zien dat je met Joep uitgebreid in discussie gaat maar op het feit dat D-Dutch aangeeft dat zijn spullen weleens zijn gerepliceerd tot oplichting ga je verder niet op in. Iets wat toch erg interessant klinkt en wellicht heeft hij tips in hoe te voorkomen.
Zolang de fouten niet meteen opvallen is het prima voor de living history!Coco schreef:Ik heb weleens een repro EK1 gekocht, de verkoper vertelde me dat hij paar dagen daarvoor enkele van dezelfde had verkocht aan Polen om na te gaan maken, replica's van replica's, een product vol fouten dus.
Ik zal je vertellen wat mijn ervaringen zijn! Globaal, want het beslaat een tijdperk vanaf 1998.
Ik heb veel contact met living historymensen uit Duitsland die aan de wieg hebben gestaan van een aantal uitstekende replica's. Van hun weet ik ook dat er niet zozeer wordt gekeken naar de verzamelsites maar meer naar de originelen. Daarnaast wordt er veelvuldig geëvalueerd met gebruikers en verzamelaars of "dit het wel is". Het naspeuren van verzamelaarsfora is niet nodig, ze beschikken over betrouwbare bronnen zat.
Uit bovenstaande groep weet ik ook dat de echt goede replica's worden gemaakt in overleg en samenwerking met historici. Vaak ook van de originele materialen en met de originele werktuigen.
Bij Nederlandse replica (al vanaf 1996) zijn bewust fouten gemaakt die bekend zijn bij verzamelaars. Op die manier krijg je dus een waarmerking. Het betreft de productie uit Litouwen. Behalve de living historyvereniging VHM worden deze replica's ook gebruikt door musea. Bij het nabouwen van de originele stukken is gebruik gemaakt van originelen uit de grotere Nederlandse verzamelingen. De reproducties dreigden te goed te worden!
(Overigens, tip voor de verzamelaartjes NLD: niet alle bloktassen met CM-stempel en jaartal 1939 zijn echt! Test het leer! Eén of andere onverlaat heeft er stempeltjes in gedrukt!)
De grote vervalser van NLD uniformen maakt geen gebruik van verzamelaars maar van gesprekken in musea, tot voor een paar jaar geleden ook van de originele kleermakers en daarnaast van veel originelen. Zijn producten zijn op dit moment nagenoeg niet traceerbaar.
Tips om een originele EK te herkennen vind je op buitenlandse sites, ik wil er wel eens achterheen gaan als je dat aardig vindt. Zelf denk ik dat het productieproces om een origineel te maken niet opweegt tegen de winst die er mee gemaakt moet worden.
Om kort te gaan; ik blijf denken dat je de vervalsers in de kaart speelt door niet aan iedereen bekend te stellen hoe je kunt zien dat het replica's zijn. De kans dat replicateurs hun essentiële info van verzamelaarsfora halen is denk ik (DENK IK!! Voordat ik weer een zelfbenoemd expert wordt genoemd door mensen die niet snaaien wat dat is!) te verwaarlozen.
De kans dat verzamelaars nu fouten maken uit onwetenheid is groter dan wanneer ze zijn gewaarschuwd.
Maar dat is slechts mijn mening voordat er weer iemand over valt. Lange tenen zat op dit forum.
- Jan Klaassen
- Lid
Re: De kwaliteit van de Nederlandse (oorlogs)musea
Topic gesplitst uit "bespreken van onderwerpen" uit de Babbelbox. Heren, scherp uw wapens, de arena is weer voor u.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961