De kwaliteit van de Nederlandse (oorlogs)musea
Re: De kwaliteit van de Nederlandse (oorlogs)musea
Morituri te salutant
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
- Charly1975
- Lid
Ik ben vorig jaar naar 4 musea geweest:
"Overloon"
"Arnhems oorlogsmuseum 40-45"
"Airborne museum Hartenstein"
"Bevrijdingsmuseum Zeeland"
Oveloon: overweldigend groot, ik wil mezelf absoluut geen expert noemen maar ik vond het ten toongestelde wel mooi. Wel erg veel. Bij het Marshall museum was het zelfs voor mij wel duidelijk dat niet alles WO II is. Maar vond het wel netjes onderhouden.
Arnhem 40-45: ronduit slechte ervaring. Ontvangst was al niet hartelijk, de man dacht dat ik iets kwam kopen en joeg me bijna weer weg tot ie merkte dat ik voor het "museum" kwam. Het is een poging tot museum, ze hebben een hoop maar je ziet nog niets.
Airborne: beetje dubbel, had er meer van verwacht. Wel duidelijk en overzichtelijk. Miste een beetje het gevoel het was er erg klinisch en strak.
Zeeland: absoluut geen woorden voor! Op de schaal van 10 krijgen zij een 11!! In alle rust kun je rondleiding krijgen (heb ik niet gedaan, kijk liever zelf en krijg zo mijn emoties door) alles netjes onderhouden. Ik begreep toen dat het de bedoeling is dat er een uitbreiding komt met het tentoonstellen van rollend materieel...ben benieuwd. Absoluut aanrader wat mij betreft, een goed museum over een regio waar de meeste mensen nog nooit van hebben gehoord wat er daar allemaal gebeurd is en hoe vreselijk daar gevochten is.
"Overloon"
"Arnhems oorlogsmuseum 40-45"
"Airborne museum Hartenstein"
"Bevrijdingsmuseum Zeeland"
Oveloon: overweldigend groot, ik wil mezelf absoluut geen expert noemen maar ik vond het ten toongestelde wel mooi. Wel erg veel. Bij het Marshall museum was het zelfs voor mij wel duidelijk dat niet alles WO II is. Maar vond het wel netjes onderhouden.
Arnhem 40-45: ronduit slechte ervaring. Ontvangst was al niet hartelijk, de man dacht dat ik iets kwam kopen en joeg me bijna weer weg tot ie merkte dat ik voor het "museum" kwam. Het is een poging tot museum, ze hebben een hoop maar je ziet nog niets.
Airborne: beetje dubbel, had er meer van verwacht. Wel duidelijk en overzichtelijk. Miste een beetje het gevoel het was er erg klinisch en strak.
Zeeland: absoluut geen woorden voor! Op de schaal van 10 krijgen zij een 11!! In alle rust kun je rondleiding krijgen (heb ik niet gedaan, kijk liever zelf en krijg zo mijn emoties door) alles netjes onderhouden. Ik begreep toen dat het de bedoeling is dat er een uitbreiding komt met het tentoonstellen van rollend materieel...ben benieuwd. Absoluut aanrader wat mij betreft, een goed museum over een regio waar de meeste mensen nog nooit van hebben gehoord wat er daar allemaal gebeurd is en hoe vreselijk daar gevochten is.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
Dacht de man dat je iets uit de collectie van het museum wilde kopen dan?
Of gewoon iets van het museumwinkeltje?
Ik deel je mening van het Airborne museum, je mist een 'ziel' in het museum. Dat hebben de meeste particuliere musea wel.
Of gewoon iets van het museumwinkeltje?
Ik deel je mening van het Airborne museum, je mist een 'ziel' in het museum. Dat hebben de meeste particuliere musea wel.
"Luctor et Emergo"
- Charly1975
- Lid
Hij dacht dat ik iets kwam kopen. Iets voor mij waren net twee jongemannen weggegaan die belangstelling schijnbaar hadden om iets te handelen. Dus toen ik bij het raampje stond kreeg ik iets in de trend van " hebben we niet, doen we niet...dag hoor" nog voor ik iets gezegd had. Pas toen ik vroeg of het dan geen museum was had ie door dat ik daarvoor kwam. Nee geen aanrader.
Met Hartenstein heb je gelijk, op dat woord kwam ik net niet: de ziel!
Je hebt inderdaad niet de indruk dat daar zo enorm is gevochten.
Met Hartenstein heb je gelijk, op dat woord kwam ik net niet: de ziel!
Je hebt inderdaad niet de indruk dat daar zo enorm is gevochten.
We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms
- Jan Klaassen
- Lid
Het Bevrijdingsmuseum hier is een echte aanrader inderdaad - zoals Charly zegt is het sowieso voor iedere niet-Zeeuw aan te raden een keer de Randstad-geschiedenis van 10-15 mei 1940 aan de kant te schuiven en even verder te kijken dan de eigen provinciegrenzen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- Naamloos
- Lid
Re: bespreken van onderwerpen
Internet is leuk, maar bedenk wel dat het internet VOL met verkeerde informatie staat. Hetzelfde geld voor docu's... Goede boeken zijn goud waard, daar kan het internet niet tegen opJoep schreef:Het beste is toch wel de geschiedenis kennen. Ik zelf haal de meeste informatie uit documentaires en beelden van het Internet (ben meer een visueel ingesteld persoon)

Re: bespreken van onderwerpen
Er zijn net zo goed een grote hoeveelheid sh*t boeken gepubliceerd waarvan waarvan beter wc papier van gemaakt had kunnen worden. Er zijn zeer goede websites te vinden met 1e klas info. Zoals ook zeer goede documentaires.Naamloos schreef:Internet is leuk, maar bedenk wel dat het internet VOL met verkeerde informatie staat. Hetzelfde geld voor docu's... Goede boeken zijn goud waard, daar kan het internet niet tegen op
Voordeel van een goede website is die wordt steeds aangepast aan nieuwe bevestigde informatie. Daar kan geen (goed) boek tegenop.
En om een boek door te komen moet je ook visueel ingesteld zijn?Joep schreef:Het beste is toch wel de geschiedenis kennen. Ik zelf haal de meeste informatie uit documentaires en beelden van het Internet (ben meer een visueel ingesteld persoon)

Maar er is niet voor niets het gezegde een foto zegt meer als 1000 woorden. Maar zonder extra info zegt een plaatje ook niet altijd wat.
Een museum waar ik vrij weinig over hoor is het museum in Groesbeek.
Ik kwam daar toen het nog een klein museum was en zag de info verbeteren. Er is helaas de nodige repro te vinden. Maar bulk van de bezoekers weet het niet en zal het ook niet echt boeien. (Dat is echt iets voor ons verzamelaars.)
Een museum gerund door een verzamelaar is ook geen garantie voor kwaliteit. Het materiaal zal dan grotendeels orgineel zijn. Maar de display is vaak genoeg minder. Maar mensen hier vergeten vaak dat de profesionele musea voor het grotendeel gerund wordt door vrijwilligers. De 1 of 2 profesionals moeten daar leiding aan zien te geven.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Iwan
- Lid
Je hoort inderdaad weinig over Groesbeek maar ik heb er ook weinig over te zeggen, heb het museum meermaals bezocht omdat ik er niet ver vanaf woon. Het museum ligt natuurlijk op de perfecte locatie (DZ van de 82nd Airborne) maar heeft eigenlijk vrij weinig te bieden, er staat een mooi diorama over de waaloversteek maar je zou zeker als je ziet wat er in de regio gebeurt is meer mogen verwachten. Ik zou er in elk geval geen uren voor in de auto gaan zitten maar als je toch in de buurt bent kan een bezoekje natuurlijk geen kwaad..
Helaas dat de manschappen in de waaloversteek diorama verkeerde model uniformen dragen. De 504 PIR droeg op dat moment nog standaard de oorspronkelijke jumpsuit. Wel leuk is dat op de helm het doodshoofd embleempje staat afgebeeld. Het bootje is schijnbaar een van de props gebruikt in de film Een brug te ver.
Het museum is grote stappen vooruit gegaan sinds ik daar voor het eerst kwam. Ben er echter al lange tijd niet meer geweest.
De lijst van oorlogs musea in Nederland is een behoorlijk lange. Ik zie ik maar een paar namen hier.Ik heb ergens een boekje samengesteld door een militair tijdschrift als extra jubileum bijlage. Dit was inclusief de traditiekamers op verschillende kazernes. In elke provincie bevinden zich er wel een aantal. Sommigen in particuliere handen.
Hier een lijstje. Niet alles klopt. Tijde en geld hebben grote veranderingen gezorgt. Musea en collecties zijn opgeheven /verdwenen /verplaatst/ samengevoegd/ nieuw ontstaan.
http://inspiratie-musea.militaire-modelbouw.klup.nl/
Het museum is grote stappen vooruit gegaan sinds ik daar voor het eerst kwam. Ben er echter al lange tijd niet meer geweest.
De lijst van oorlogs musea in Nederland is een behoorlijk lange. Ik zie ik maar een paar namen hier.Ik heb ergens een boekje samengesteld door een militair tijdschrift als extra jubileum bijlage. Dit was inclusief de traditiekamers op verschillende kazernes. In elke provincie bevinden zich er wel een aantal. Sommigen in particuliere handen.
Hier een lijstje. Niet alles klopt. Tijde en geld hebben grote veranderingen gezorgt. Musea en collecties zijn opgeheven /verdwenen /verplaatst/ samengevoegd/ nieuw ontstaan.
http://inspiratie-musea.militaire-modelbouw.klup.nl/
- Iwan
- Lid
Jim dit gaf je toch al aan in je vorige post, t is natuurlijk wel zo dat er musea zijn die met kop en schouders boven alles uitsteken en na het zien van deze valt de rest al gauw tegen..
Jim schreef:Een museum waar ik vrij weinig over hoor is het museum in Groesbeek.
Ik kwam daar toen het nog een klein museum was en zag de info verbeteren. Er is helaas de nodige repro te vinden. Maar bulk van de bezoekers weet het niet en zal het ook niet echt boeien. (Dat is echt iets voor ons verzamelaars.)
- Charly1975
- Lid
Vandaag in Groesbeek geweest. Veel materiaal, weinig materieel. Overzichtelijk en rustig. Zeker het bezoeken waard geweest.
We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms
Charly1975 schreef:in Groesbeek geweest. Veel materiaal, weinig materieel.

- Charly1975
- Lid
In Groesbeek geweest: Naar het Nationaal bevrijdingsmuseum 1944-1945.Jim schreef:Charly1975 schreef:in Groesbeek geweest. Veel materiaal, weinig materieel.Even uitleggen graag!
Materiaal: zaken met betrekking tot het onderwerp. Dus overzichten, boekjes, bonnen, foto's, diorama's en al het andere kleine doch zeer informatieve spul.
Materieel: zaken zoals voertuigen en (grote) wapens.
Ik vind het een mooi museum.
We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms
- Charly1975
- Lid
Hebben ze in Best bij Bevrijdende Vleugels wel de juiste uniformen aan? Ben daar vandaag geweest.Jim schreef:Helaas dat de manschappen in de waaloversteek diorama verkeerde model uniformen dragen. De 504 PIR droeg op dat moment nog standaard de oorspronkelijke jumpsuit. Wel leuk is dat op de helm het doodshoofd embleempje staat afgebeeld. Het bootje is schijnbaar een van de props gebruikt in de film Een brug te ver.
Ook erg mooi vind ik persoonlijk. Overzichtelijk, met als uitblinker toch wel de Dakota. (Vliegtuigfanaat hè

We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms