het cavalerie museum ligt in Amersfoort op de Bernhard kazerne waar in 2009 de landmachtdagen waren.
de foto's komen morgen
cavalerie museum Amersfoort
Re: cavalerie museum Amersfoort
Ik ben benieuwd welke foto's je wilde plaatsen.
Het Cavaleriemuseum in Amersfoort is een leuk museum. Buiten een kleine collectie pantservoertuigen. Binnen enkele verdiepingen over de cavalerie.
Het Cavaleriemuseum in Amersfoort is een leuk museum. Buiten een kleine collectie pantservoertuigen. Binnen enkele verdiepingen over de cavalerie.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Het belangrijkste van het cavaleriemuseum, voor degenen die geïnteresseerd zijn in militaire historie tenminste, is de collectie van de bibliotheek. Vrijwel alle Nederlandse voorschriften van de 20e eeuw (met name die van het interbellum) zijn aanwezig!
Ook belangrijk: het museum heeft één van de twee Landsverken in bezit! Wel origineel (van de Ieren), niet authentiek Nederlands. Daarnaast een originele paardenwagen van het leger uit beginjaren 1900!
De voertuigen staan in het enige vooroorlogse gebouw wat we nog over hebben wat origineel is gebouwd voor de pantservoertuigen ('vechtwagens') Het andere gebouw is een paar jaar geleden gesneuveld en stond in Vught.
Jammer is dat een aantal jaren geleden de Goliath is over gedaan aan het pantsermuseum te Münster.
Ook belangrijk: het museum heeft één van de twee Landsverken in bezit! Wel origineel (van de Ieren), niet authentiek Nederlands. Daarnaast een originele paardenwagen van het leger uit beginjaren 1900!
De voertuigen staan in het enige vooroorlogse gebouw wat we nog over hebben wat origineel is gebouwd voor de pantservoertuigen ('vechtwagens') Het andere gebouw is een paar jaar geleden gesneuveld en stond in Vught.
Jammer is dat een aantal jaren geleden de Goliath is over gedaan aan het pantsermuseum te Münster.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 59 keer
- Ontvangen: 104 keer
Het is inderdaad een mooi museum. Ik ben er onlangs ook nog geweest. De opstelling van de vooroorlogse cavaleristen met paarden en M20 mitrailleur met opklapbare kolf, die vind ik toch wel erg mooi.
De Landsverk (pantserknots!) heb ik er ook gezien en deze komt inderdaad uit Ierland. Als ik het goed heb, ligt er ook een andere motor in.
De Landsverk (pantserknots!) heb ik er ook gezien en deze komt inderdaad uit Ierland. Als ik het goed heb, ligt er ook een andere motor in.
Bedoel jij met de Goliath die over is gedaan, de Duitse Leichter Ladungsträger Goliath? Ik was in september in het Cavalerie museum en ik heb er toen eentje in het voertuigen gebouw gezien.Erik schreef:Jammer is dat een aantal jaren geleden de Goliath is over gedaan aan het pantsermuseum te Münster.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Je hebt het goed. Het meest zichtbare is de uitbouw tbv de radioset. Dit wordt niet hersteld naar de Nederlandse situatie, het voertuig blijft zijn eigen Ierse geschiedenis houden. Ook wat voor te zeggen natuurlijk.asjemenou schreef:De Landsverk (pantserknots!) heb ik er ook gezien en deze komt inderdaad uit Ierland. Als ik het goed heb, ligt er ook een andere motor in.
De oorspronkelijke Goliath die ik bedoel heeft heel lang in de struiken geleden bij gebouw X. Dit exemplaar is overgedaan. Het betreft inderdaad de Ladungsträger.asjemenou schreef:Bedoel jij met de Goliath die over is gedaan, de Duitse Leichter Ladungsträger Goliath?Erik schreef:Jammer is dat een aantal jaren geleden de Goliath is over gedaan aan het pantsermuseum te Münster.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
-
- Lid
ik ben er van de week geweest maar alles was leeg er stonden alleen wat tanks op de binnenplaats
-
- Lid