De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door Erik »

utmi schreef:Erik, Mein Kampf is er in vele soorten en maten wat al een verzamelonderwerp op zich is.
Ja, dan wordt het echt een verzamelobject. Je wilt een bepaalde 'serie' bij elkaar hebben. Dat was ook niet wat ik eigenlijk bedoelde.
utmi schreef:.... Het gaat verder/is meer dan "gewoon" een (niet leesbaar) boek (ongeacht de hoeveelheid gedrukte exemplaren).
Ik had verwacht dat iemand met interesse in geschiedenis dat wel zou snappen...
Laatste opmerking vind ik wat flauw maar ik realiseer me ook dat datgene wat ik eigenlijk wil zeggen moeilijk is om onder woorden te brengen.
Ik respecteer jouw bedoeling met jouw uitgave van MK geheel, het doel waarvoor jij het gebruikt is volkomen legitiem en klopt ook gewoon. Over dit soort gevallen gaat het mij ook niet zozeer.

Het gaat mij meer om de mensen die een originele MK willen hebben. Niet vanwege het doel zoals jij dat doet (dat meer in de didactische sfeer ligt) maar meer vanwege het hebben. Die 'hebberigheid' aangaande militaire uitrusting kan ik mij levendig voorstellen. Ik heb bajonetten verzameld, (deko) wapens, NLD uitrusting jaren '50-'60 en tot op de dag van vandaag vooroorlogse voorschriften, gebruiksvoorwerpen uit de jaren dertig etc. dus die 'koorts' kan ik mij wel voorstellen. Maar het puur hebben van een originele MK puur om te weten dat je een originele MK hebt, daar heb ik gevoelsmatig gewoon moeite mee. Sorry. :(
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:
utmi schreef:Erik, Mein Kampf is er in vele soorten en maten wat al een verzamelonderwerp op zich is.
Ja, dan wordt het echt een verzamelobject. Je wilt een bepaalde 'serie' bij elkaar hebben. Dat was ook niet wat ik eigenlijk bedoelde.
utmi schreef:.... Het gaat verder/is meer dan "gewoon" een (niet leesbaar) boek (ongeacht de hoeveelheid gedrukte exemplaren).
Ik had verwacht dat iemand met interesse in geschiedenis dat wel zou snappen...
Laatste opmerking vind ik wat flauw maar ik realiseer me ook dat datgene wat ik eigenlijk wil zeggen moeilijk is om onder woorden te brengen.
Ik respecteer jouw bedoeling met jouw uitgave van MK geheel, het doel waarvoor jij het gebruikt is volkomen legitiem en klopt ook gewoon. Over dit soort gevallen gaat het mij ook niet zozeer.

Het gaat mij meer om de mensen die een originele MK willen hebben. Niet vanwege het doel zoals jij dat doet (dat meer in de didactische sfeer ligt) maar meer vanwege het hebben. Die 'hebberigheid' aangaande militaire uitrusting kan ik mij levendig voorstellen. Ik heb bajonetten verzameld, (deko) wapens, NLD uitrusting jaren '50-'60 en tot op de dag van vandaag vooroorlogse voorschriften, gebruiksvoorwerpen uit de jaren dertig etc. dus die 'koorts' kan ik mij wel voorstellen. Maar het puur hebben van een originele MK puur om te weten dat je een originele MK hebt, daar heb ik gevoelsmatig gewoon moeite mee. Sorry. :(
Dat is nu het moeilijke punt van verzamelen. Als je een verzameling aanlegt, welke voorwaarden stel je dan aan de verzamelobjecten die toegelaten worden tot je verzameling.
Als je bijvoorbeeld baretemblemen verzamelt, verzamel je dan alleen Nederlandse baretemblemen of laat je Belgische en Britse baretemblemen ook toe tot je verzameling. En verzamel je dan ook nog alleen de baretemblemen uit een bepaalde periode. Een verzameling aanleggen is persoonlijk. Wat is je beweegreden om deze verzameling aan te leggen?!
Met het aanschaffen van een originele uitgave van Mein Kampf is het eigenlijk net zo. In wiens verzameling past het?! Sommige WOII verzamelaars vinden juist dat dit boek in hun verzameling past en een ander huivert ervan en wil het absoluut niet in de boekenkast hebben staan.
Er zullen ook genoeg verzamelaars van boeken zijn die een originele Mein Kampf in hun verzameling willen hebben. Zij hebben waarschijnlijk dan niets met militaria of WOII maar het gaat ze (ook) om de curiositeit die uitgaat van het boek. Ook al vinden ze de inhoud van Mein Kampf wellicht onsamenhangend, slecht en moeilijk te lezen, het is toch een wereldberoemd boek.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
.Platina
Lid

Bericht door .Platina »

Heel aangrijpend,
zet je wel aan het denken!

Mooi verslag!
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

asjemenou schreef:
Erik schreef:
utmi schreef:Zij hebben waarschijnlijk dan niets met militaria of WOII maar het gaat ze (ook) om de curiositeit die uitgaat van het boek. Ook al vinden ze de inhoud van Mein Kampf wellicht onsamenhangend, slecht en moeilijk te lezen, het is toch een wereldberoemd boek.
Het is ook een principiële discussie, willen wij een overheid die voor haar burgers bepaalt wat ze in de boekenkast heeft staan?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
puck
Lid
Lid

Bericht door puck »

Zo , nu staan jullie weer bovenaan want daar was het tenslotte om te doen :mrgreen:
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Plaats reactie