Ja, dan wordt het echt een verzamelobject. Je wilt een bepaalde 'serie' bij elkaar hebben. Dat was ook niet wat ik eigenlijk bedoelde.utmi schreef:Erik, Mein Kampf is er in vele soorten en maten wat al een verzamelonderwerp op zich is.
Laatste opmerking vind ik wat flauw maar ik realiseer me ook dat datgene wat ik eigenlijk wil zeggen moeilijk is om onder woorden te brengen.utmi schreef:.... Het gaat verder/is meer dan "gewoon" een (niet leesbaar) boek (ongeacht de hoeveelheid gedrukte exemplaren).
Ik had verwacht dat iemand met interesse in geschiedenis dat wel zou snappen...
Ik respecteer jouw bedoeling met jouw uitgave van MK geheel, het doel waarvoor jij het gebruikt is volkomen legitiem en klopt ook gewoon. Over dit soort gevallen gaat het mij ook niet zozeer.
Het gaat mij meer om de mensen die een originele MK willen hebben. Niet vanwege het doel zoals jij dat doet (dat meer in de didactische sfeer ligt) maar meer vanwege het hebben. Die 'hebberigheid' aangaande militaire uitrusting kan ik mij levendig voorstellen. Ik heb bajonetten verzameld, (deko) wapens, NLD uitrusting jaren '50-'60 en tot op de dag van vandaag vooroorlogse voorschriften, gebruiksvoorwerpen uit de jaren dertig etc. dus die 'koorts' kan ik mij wel voorstellen. Maar het puur hebben van een originele MK puur om te weten dat je een originele MK hebt, daar heb ik gevoelsmatig gewoon moeite mee. Sorry.