De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door koos24 »

Ik heb afgelopen vakantie een reis gemaakt langs de Duitse kust, via Warschau, Oostenrijk en weer terug naar Nederland.

De tocht langs de Duitse kust maakte ik speciaal omdat er nog tastbare herinneringen zijn van de Duitse Kriegsmarine en de foto's wil ik graag met jullie delen.

Mijn tocht begon in Wilhelmshaven de belangrijkste Duitse marine basis tijdens de Eerste en Tweede wereldoorlog.

Afbeelding
Niet alleen als haven was Wilhelmshaven belangrijk ook voor de scheepsbouw was de stad belangrijk, hier de tewaterlating van de
Großer Kreuzer Hindenburg in 1915

Afbeelding
Hitler noemde Wilhelmshaven de "Kriegshafen des Grossdeutschen Reiches" op deze foto is Hitler te zien op het Raadhuisplein,
duidelijk te zien is het kogelvrije glas waar hij achter staat, hij was bang voor een aanslag.
De foto is genomen in 1939

Afbeelding
Hitler in 1931 voor de Christus- und Garnisonkirche in Wilhelmshaven die in 1931 nog Marine-Gedächtniskirche heette.
Hij bezocht voornamelijk kerken om de christelijke kiezers voor zich te winnen.

Afbeelding
Afbeelding
Wilhelmshaven werd een belangrijke basis voor de U boot op deze foto de bemanning van de U-50 gefotografeerd op 2 maart 1940

Afbeelding
Vernielde U boten in april / mei 1945

Afbeelding
Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven hier werd o.a. de Tirpitz gebouwd.
Er worden geen schepen meer gebouwd maar het complex is nog steeds in gebruik bij de Duitse marine.

Afbeelding
Afbeelding
Op de bovenste foto is luchtbeschermingsbunker te zien voor militairen, de onderste was voor de burgerbevolking.

Afbeelding
Afbeelding
De havens van Wilhelmshaven worden gedeeltelijk gebuikt door de marine en gedeeltelijk door particuliere bedrijven.

In Wilhelmshaven ligt een grote marine begraafplaats met slachtoffers uit de 2 wereldoorlogen
verder veel gedenkstenen ter herinnering aan op zee vernietigde schepen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van Wilhelmshaven ging mijn reis naar Bremen waar ik de op een na grootste U boot bunker van Europa bezocht.
U-Boot-Bunker Valentin is ontworpen voor de bouw van de U-Boot-Klasse XXI


Afbeelding
Afbeelding
De bunker is met een gids te bezoeken.

Afbeelding
De montage hal die in de praktijk nooit in gebruik is genomen omdat voor de bouw van de eerste boot de oorlog voorbij was.

Afbeelding
Toegang tot de rivier de Weser zodat afgebouwde U boten zelfstandig naar hun basis zouden kunnen varen.

Afbeelding
Afbeelding
Voor de bouw werkzaamheden werden 10 tot 12 duizend dwangarbeiders ingezet.

Afbeelding
Al vanaf de jaren '50 trok de bunker toeristen en dagjesmensen maar pas in 1990 werd het complex toegankelijk voor publiek.

Afbeelding
Tijdens de bouwwerkzaamheden kwamen 1700 arbeiders om en daar is in 1983 een monument voor opgericht.

Afbeelding
Door bombardementen en na oorlogse sloopwerkzaamheden werden de meeste gebouwen in de omgeving afgebroken, alleen deze barak bleef gespaard.

Afbeelding
Een kwartier rijden verder ligt een U-Boot-Klasse XXI zoals die gebouwd zou gaan worden in bunker Valentin
Omdat de Tweede wereldoorlog nog gevoelig ligt in Duitsland hebben ze de U boot "techniek museum" genoemd.

Afbeelding
In de oorlog heette deze U boot U-2540

Afbeelding
Op 4 mei 1945 liet de bemanning de U-2540 zinken voor de kust in juni 1957 werd hij weer gelicht en, na opgeknapt te zijn, ingezet door de Duitse marine.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De boot is toegankelijk voor publiek.

Afbeelding
Afbeelding
Een paar honderd meter verderop in het maritiem museum is een originele mini onderzeeboot te zien.

225 kilometer verderop kom ik weer een U boot tegen

Afbeelding
Afbeelding
De U 995 ligt aan de Oostzeekust bij het plaatsje Laboe

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook deze U boot is te bezoeken.

Afbeelding
Tegenover de U boot een monument voor de 35.000 in de Eerste Wereldoorlog en de 120.000 in de Tweede Wereldoorlog gesneuvelden marine mannen.

Afbeelding
Een ansichtkaart uit de jaren '30 de U 995 ligt er dan nog niet.

Afbeelding
Niet uit de Tweede Wereldoorlog maar uit de koude oorlog deze Tarantul-class corvette uit de voormalige DDR

Afbeelding
Deze draad vol techniek leek me een uitgelezen kans mijn trouwe metgezel eens in het zonnetje te zetten :)

Meld je hier aan op mijn toen & nu FACEBOOK PAGINA
Afbeelding
Laatst gewijzigd door koos24 op 15 feb 2014, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door JimK »

Wederom een mooi en interessant verslag.

Het grote monument in Laboe vond ik binnen ook erg interessant en de moeite van het bezoeken zeker waard.
De U-boot daar was de eerste U-boot die ik daadwerkelijk gezien heb en kon me toen pas voorstellen wat het voor een verschrikkelijk kleine ruimte is.
Het zit al behoorlijk vol is als je er met 15 mensen aan het kijken bent, en als je dan bedenkt dat de originele bemanning uit ongeveer 3 x zoveel personen bestond.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door koos24 »

mgschutze schreef:Wederom een mooi en interessant verslag.

Het grote monument in Laboe vond ik binnen ook erg interessant en de moeite van het bezoeken zeker waard.
De U-boot daar was de eerste U-boot die ik daadwerkelijk gezien heb en kon me toen pas voorstellen wat het voor een verschrikkelijk kleine ruimte is.
Het zit al behoorlijk vol is als je er met 15 mensen aan het kijken bent, en als je dan bedenkt dat de originele bemanning uit ongeveer 3 x zoveel personen bestond.
Ik vind dat prachtig verfilmd in "Das Boot"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door koos24 »

Das Boot

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Wijnhoven NL
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 sep 2012, 12:15

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door Wijnhoven NL »

Hoeveel kilometer heb je totaal gereden die vakantie?
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door koos24 »

Wijnhoven NL schreef:Hoeveel kilometer heb je totaal gereden die vakantie?
Rond de 5500 km
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door MARKET GARDEN »

Is het moeilijk om locaties terug te vinden als je toen-nu foto's gaat maken?
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door rammsander »

Prachtig Koos!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door Nekaf »

Mooie reportage, dankjewel
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door koos24 »

MARKET GARDEN schreef:Is het moeilijk om locaties terug te vinden als je toen-nu foto's gaat maken?

Soms wel, soms niet.
Je hebt wel eens het geluk dat de locatie er bij staat maar ik maak ook veel gebruik van toen & nu boeken en tijdschriften en Google streetview

Soms is het wel balen dat je een locatie hebt gevonden maar deze bijvoorbeeld in de steigers staat voor renovatiewerkzaamheden of er een verhuiswagen voor
geparkeerd staat.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door patrickh »

Hoe doe je het toch zeg, wederom een topverslag en dito foto's. Knap werk, koos!
Gebruikersavatar
Loopvogel
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 feb 2014, 11:18
Locatie: Noord-Brabant

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door Loopvogel »

Geweldig mooi om te zien, dankjewel!

Mvg Ron
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: De Kriegsmarine 1939-1945 (reisverslag met foto's)

Bericht door koos24 »

Loopvogel schreef:Geweldig mooi om te zien, dankjewel!

Mvg Ron
Ik heb nog wat series voor jullie op de "plank" liggen :D
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie