Fotoverslag Auschwitz II

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Tim
Lid
Contacteer:

Fotoverslag Auschwitz II

Bericht door Tim »

Een kort fotoverslag van mijn bezoek aan Auschwitz-Birkenau, ofwel Auschwitz II, het vernietigingskamp waar - men is het nog steeds niet eens over de cijfers - ongeveer 1,5 miljoen joden en andere minderheidsgroepen zijn vermoord, misschien wel meer.

Het bekende zicht vanaf het spoor naar het kamp met de uitkijktoren.
Afbeelding

Zicht vanaf de uitkijktoren naar het kamp ; hier stopten de treinen en werden de eerste selecties uitgevoerd.
Afbeelding

Beter zicht op de plaats waar de mensen uitgelaad en geselecteerd werden. Oudere mensen, vrouwen en kinderen werden meestal direct naar de gaskamers doorgestuurd ...
Afbeelding

Zicht vanaf de uitkijktoren op enkele "paardenstallen", per houten barak werden zo'n 400 mannen te slapen gelegd.
Afbeelding

Zicht vanaf de uitkijktoren op enkele stenen barakken. De meeste zijn vernietigd. De stenen barakken waren veelal voorbehouden voor vrouwen en kinderen.
Afbeelding

Slaapplaatsen in een stenen barak. Per plank lagen zo'n 4 à 5 mensen.
Afbeelding

Instructies op de muren ... "Verhalte dich ruhig" ofwel "Hou je rustig"
Afbeelding

Foto van een vernietigd crematorium. Ze werden opgeblazen door de vluchtende nazi's om het bewijs te vernietigen.
Afbeelding

Trap naar de gaskamer ...
Afbeelding

Hier stonden de mensen aan te schuiven die van de trein direct naar de gaskamer werden gestuurd. Op de achtergrond ligt de gaskamer.
Afbeelding

Instructies op de balken in de houten barakken. "Halte ordnung" ofwel "Hou orde"
Afbeelding

Mocht er nog iemand vragen hebben, stel ze gerust.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Indrukwekkend,
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

inderdaad erg indrukwekkend, niet voor te stellen wat die mensen hebben moeten meemaken
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik heb wel de indruk dat het er minder beklemmend is als in Breendonk. Iemand die de twee kan vergelijken?
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

wederom indrukwekkend
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Bedankt voor de mooie fotoreportage!

Ik ben er nog nooit geweest, maar ik wil er zeker een keer geweest zijn in mijn leven.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Wederom veel zeggende foto's Tim. Bedankt
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

antwerpx schreef:Ik heb wel de indruk dat het er minder beklemmend is als in Breendonk. Iemand die de twee kan vergelijken?
Misschien kan je eens meer uitleggen wat je bedoelt met beklemmend. Ik ben ook in Breendonk geweest, maar dat vond ik eigenlijk minder beklemmend dan Auschwitz, omdat je wist dat er geen echte massamoorden gebeurd zijn (ik weet wel, er zijn daar ook honderden doden gevallen). Auschwitz is in die zin meer aangrijpend omwille van de immense omvang (je stapt niet zomaar in 10 minuten van de ene kant van het kamp naar de andere !) en de grootschalige massavernietiging.
Vind je het misschien minder beklemmend omdat er minder overeind staat ? Ik vond de sfeer alleszins nog veel intenser.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Tim schreef:Misschien kan je eens meer uitleggen wat je bedoelt met beklemmend. Ik ben ook in Breendonk geweest, maar dat vond ik eigenlijk minder beklemmend dan Auschwitz, omdat je wist dat er geen echte massamoorden gebeurd zijn (ik weet wel, er zijn daar ook honderden doden gevallen). Auschwitz is in die zin meer aangrijpend omwille van de immense omvang (je stapt niet zomaar in 10 minuten van de ene kant van het kamp naar de andere !) en de grootschalige massavernietiging.
Vind je het misschien minder beklemmend omdat er minder overeind staat ?
Eigelijk omdat Breendonk mij een wreder kamp lijkt. Men had er te maken met bewakers die dezelfde nationaliteit als de gevangenen hadden, het was er zo klein dat men zich niet in de massa kon verbergen, men moest er totaal nutteloos werk verrichten en folteringen kon men over half het fort horen. En je weet natuurlijk dat zowel kampbewakers als gevangenen zo goed als allemaal landgenoten waren, dat maakt het minder ver van je bed.
Maar ik baseer het alleen maar op de foto's, in Auschwitz ben ik nog nooit geweest.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

antwerpx schreef:Eigelijk omdat Breendonk mij een wreder kamp lijkt.
Ik begrijp je motivatie wel, maar je ziet enkele dingen over het hoofd.
Heb je er een idee van hoeveel Duitse joden er naar Auschwitz gedeporteerd zijn ? Het moeten er massa's geweest zijn.
Of neem nu de capo's, die vaak even erg waren als de Duitse kampbewaarders. Deze capo's waren ook dikwijls Polen.
Het staat wel vast dat Breendonk niet wreder was dan Auschwitz. Ik wil nu geen discussie beginnen over het "wreedste kamp", maar weet je wat er in Auschwitz is gebeurd met tweelingkinderen door Mengele ? Experimenten op zwangere vrouwen, verminkingsexperimenten, sterilisatie-experimenten enz enz. Of alleen al het plezier dat de bewakers zochten om de gevangenen op een zo origineel mogelijke manier te doden ... In Breendonk zijn ook folteringen en vernederingen gebeurd, maar zeker niet op zo'n grote schaal als Auschwitz.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Tim schreef:
antwerpx schreef:Eigelijk omdat Breendonk mij een wreder kamp lijkt.
Ik begrijp je motivatie wel, maar je ziet enkele dingen over het hoofd.
Heb je er een idee van hoeveel Duitse joden er naar Auschwitz gedeporteerd zijn ? Het moeten er massa's geweest zijn.
Of neem nu de capo's, die vaak even erg waren als de Duitse kampbewaarders. Deze capo's waren ook dikwijls Polen.
Het staat wel vast dat Breendonk niet wreder was dan Auschwitz. Ik wil nu geen discussie beginnen over het "wreedste kamp", maar weet je wat er in Auschwitz is gebeurd met tweelingkinderen door Mengele ? Experimenten op zwangere vrouwen, verminkingsexperimenten, sterilisatie-experimenten enz enz. Of alleen al het plezier dat de bewakers zochten om de gevangenen op een zo origineel mogelijke manier te doden ... In Breendonk zijn ook folteringen en vernederingen gebeurd, maar zeker niet op zo'n grote schaal als Auschwitz.
Die dingen heb ik niet over het hoofd gezien, maar je vergeet dat Breendonk kleiner was, en ik ben er zeker van dat het procentueel aantal gefolterden (uiteraard rekenen we daar geen medische experimenten bij) in Breendonk veel hoger lag dan in Auschwitz.
Trouwens, ik ben niet alleen in mijn overtuiging. De bekende schilder Wilchar, die beide kampen heeft meegmaakt, zegt net hetzelfde.

Overigens, het uitschot van kampbewakers van de grote kampen kwam in Breendonk terecht....
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Als aanvullign nog even een citraat uit het voorwoord van 'En wat deed mijn eigen volk - Breendonk, een kroniek' van Jos Vander Velpen:

"Breendonk is niet 'zomaar een kamp', want er is al teveel gebeurd wat niet had mogen gebeuren. Volsvertegenwoordiger Jos Bracops benadrukte dat Breendonk alle andere kampen waarin hij zat - Auschwitz, Mauthausen en Belsen - zowel in het kwade als het goede overtrof. Afschuwelijk was het optreden van de ss-politie, en aangrijpend de moed en de samenhorigheid van de meeste gedetineerden die, onder toezicht van Belgische SS'ers, het onder dikke lagen aarde bedolven fort, meter voor meter uit moesten graven. Niet voor niets had Breendonk zich de bijnaam 'kamp van de sluipende dood' verovern. Officieel was het een 'opvangkamp', maar in werkelijkheid verschilde het nauwelijks van een concentratiekamp, hoewel het minder gevangenen en meer bewakers telde, zodat niemand zich in de anonieme massa kan verstoppen."

Voor mij staat het vast dat Breendonk wreder was dan Auschwitz.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

ik denk niet dat je over wreder kan spreken, er zijn verschrikkelijke dingen gebeurt in allebij de kampen, in alle kampen. Alle gevangenen werden als beesten behandeld, teminste ze werden als nog lager dan beesten behandeld.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:ik denk niet dat je over wreder kan spreken, er zijn verschrikkelijke dingen gebeurt in allebij de kampen, in alle kampen
Als de oud-gevangenen die verschillende kampen hebben meegemaakt zelf over wreder spreken denk ik toch wel dat wij daar onze conclusies uit kunnen trekken.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

daar heb je wel gelijk in want hun hebben het immers meegemaakt.
ik vind het alleen zo moeilijk voor te stellen dat het ene kamp nog wreder moet zijn geweest dan de ander aangezien al die mensen zo gruwelijk behandeld zijn.
Plaats reactie