Fotoverslag Nürnberg

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Tim
Lid
Contacteer:

Fotoverslag Nürnberg

Bericht door Tim »

Kort fotoverslag van mijn bezoek aan het stadion van Neurenberg, dat destijds door Albert Speer werd aangelegd, en dienst deed als plaats voor partijdagen van de NSDAP etc.

Ik moet zeggen dat dit bezoek toch vrij ontgoochelend was omdat er nog maar weinig herinnerde aan wat hier ooit heeft plaatsgevonden. Enerzijds wel begrijpelijk dat de stad Nurnberg hier niet mee te koop loopt, anderzijds jammer voor een wo2-geinteresseerde die dit toch eens wil meegemaakt hebben.

Het stadion staat er nog, maar daarmee is alles gezegd. Geen informatieborden, geen aanduidingen. Als je er geen voorkennis van hebt, zou je het stadion zo voorbijrijden zonder het te beseffen. Het is vlakbij het hedendaagse stadion van FC Nurnberg (voetbal) en ook binnenin het stadion zijn enkele kleinere voetbalvelden gelegd ... Ook moest ik vaststellen dat hier nu barbeques en feesten gehouden worden.

Op één van de bijgebouwen is nog een weggeveegde adelaar te zien, voor de rest doet niets meer terugdenken.

Afbeelding
Vooraanzicht van de hoofdtribune.

Afbeelding
Iets verderaf.

Afbeelding
In het gele vierkant sprak Adolf Hitler het publiek toe.

Afbeelding
De kleinere tribunes op de achtergrond zijn ook uit de jaren '30.
(Let niet op m'n broer :P )

Afbeelding
Iedereen zal zich wel kunnen voorstellen welk gespuis hier 70 jaar geleden al bijeentroepte :wink:

Meer interessante foto's heb ik niet, omdat er gewoon niets méér te zien was.

Grtz Tim
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ben je naar het museum aan de andere kant van het water geweest? Heel indrukwekkend.

Ik ben er zelf ook geweest en vond dezelfde teleurstelling. De regering was begonnen met het afbreken van het hele complex maar dat bleek een hele dure optie en zijn ze opgehouden. Toen ik er was hielden ze een slipcursus met van die smart auto in het gebied dat je op de 2e foto ziet.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Hoi Tim,

Ik ben vandaag net teruggekomen uit Neurenberg. Ook ik heb het Zeppelinfield bezocht, net als de rest van de stad Neurenberg. Ik ben het niet met je eens dat je zegt dat de stad Neurenberg niet met 'het verleden' te koop loopt. Als voorbeeld wil ik je graag op het vrij nieuwe documenatiecentrum (gevestigd in de Kongreshalle, schuin tegenover het Zeppelinfield) wijzen. Een centrum met grote ruimtes vol met teksten en afbeeldingen over het Nazi- verleden van de stad en de 'Recihsparteitagsgelände.'
Verder ben ik het wel met je eens dat het Zeppelinfield (en niet alleen het Zeppelinfield) veel worden gebruikt voor de meest uiteenlopende doeleinden. Ook ik vind dat jammer. Als ik de foto's van de race wedstrijden zie, met het publiek languit op de tribunes van het Zeppelinfield, vraag ik me af of de mensen weten van het verleden van dit gebouw.
Maar aan de andere kant, moet je dan ieder gebouw dat met het 'nazi- verleden' te maken heeft, koesteren?

Mich.
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Het is voor ons als wo2 geinteresseerden natuurlijk altijd mooi om dingen in de originele staat terug te vinden. Echter dit kan natuurlijk niet altijd. Ik heb wel gemerkt toen ik in Neurenberg was dat er weinig "reclame" voor werd gemaakt. Ook het gerechtsgebouw waar de processen zijn gehouden is helemaal uit zijn originele verband gehaald. De mevrouw die daar was vertelde mij dat er alleen nog een stukje van de originele panelen aan de muur over waren en voor de rest niks.

De pensionhouder waar ik verbleef die begon meteen een verhaal over hoe het "vroeger" was. Hij haalde een fotoboek tevoorschijn met foto's van neurenberg voor de bombardementen en neurenberg na de bombardementen. Hij sprak er schande van dat zoiets had kunnen gebeuren. Detail: hij was als klein jongetje naar de partijdagen geweest en had door de bosjes naar het geheel gekeken.

De duitse bevolking zit nog met een enorm schuldcomplex over de oorlog. Daarom is het heel moeilijk om met vooral oudere duitsers contact te krijgen over de oorlog.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Zo'n vlakte....een moderne stad kan het zich moeilijk permitteren om een dergelijke open ruimte onbenut te laten. Enkele informatieborden hadden leuk geweest, echter niet noodzakelijk. De bezoeker die er komt omwille van de geschiedenis weet wat het geweest is.

Al met al blijft het natuurlijk een troosteloze boel en een schandvlek die velen maar al te graag zouden uitwissen.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ook het gerechtsgebouw waar de processen zijn gehouden is helemaal uit zijn originele verband gehaald. De mevrouw die daar was vertelde mij dat er alleen nog een stukje van de originele panelen aan de muur over waren en voor de rest niks.
Er is bijna niets meer van de rechtzaal over omdat de Duitse regering (toen deze het paleis van justitie in de jaren vijftig weer terugkreeg) de zaal weer terugbracht tot de originele grootte, om het daarna weer als gewone rechtzaal te kunnen gebruiken. Ook tot op de dag van vandaag wordt het ook nog voor dit doel gebruikt. De processen waren iets waar de Duitsers liever niet meer aan herinnert wilde worden en dat heeft ook meegespeeld in de beslissing om de zaal weer om te bouwen. Voor de rest is er dus inderdaad niets meer origineels van over.

Mich.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Van het documentatiecentrum heb ik inderdaad een bord gezien, maar ik ben er natuurlijk niet geweest - is waarschijnlijk niet echt een aanrader om gezellig met het hele gezin naar toe te gaan. Dat is wel een goed initiatief.

Aan het stadion zou toch minstens een informatiebord mogen staan over wat er op die plaats allemaal gebeurd is. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om meer dan dat te doen om dit stukje geschiedenis te bewaren, er zullen wel veel problemen rijzen als ze het stadion authentiek willen houden. Een moeilijke kwestie.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Aan het stadion zou toch minstens een informatiebord mogen staan over wat er op die plaats allemaal gebeurd is. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om meer dan dat te doen om dit stukje geschiedenis te bewaren, er zullen wel veel problemen rijzen als ze het stadion authentiek willen houden.
Dit viel mij wel op toen ik een paar dagen geleden in München was. Ik bezocht het Königsplatz, eens het centrum van de NSDAP in die stad. Ik was positief verrast toen ik daar een groot informatiebord zag staan met foto's en beschrijvingen van hoe het Königsplatz er in de jaren dertig en veertig uit had gezien. Teksten in het Duits en aan de andere kant in het Engels. Ze liepen er verder niet mee te koop, maar het was erg informatief.
Ik ben het met je eens dat zo'n informatiebord ook goed had gepast bij het Zeppelinfield.

De rest van je verblijf in Neurenberg beviel goed?

Mich.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Mich schreef:De rest van je verblijf in Neurenberg beviel goed?
Hoi Mich,
Ik was op doorreis naar Slovakije, we zijn vanaf de autostrade een tweetal uurtjes naar Nurnberg gegaan 's middags :wink:
Daarom was er ook geen tijd voor het museum of gerechtsgebouw.
Verder ben ik vanuit Slovakije ook naar Auschwitz gegaan, foto's daarvan vind je ook in dit forum :)
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Tim,

Neurenberg is een mooie stad, er zijn nog veel gebouwen die geassocieerd zijn met het 'nazi-verleden' in tact. Misschien een idee voor een volgende vakantie? :) Je had wel pech, zo op de foto's te zien. Nogal veel auto's en stoeltjes. Ik bezocht het Zeppelinfield afgelopen woensdag en toen was de hele straat leeg. Maar toch zijn het wel mooie foto's geworden.
Mocht je nog eens iets willen weten over Neurenberg. Ik sta tot je beschikking! :wink:

Mich.
Ellen
Lid
Lid

Bericht door Ellen »

Bij mij komen die foto's er niet voor..
Er staan gewoon kruisjes..
En ik heb foto's nodig van het zeppelinfield stadium.
Op Google kan ik niets vinden..
Wie kan helpen? :oops:
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Dat komt omdat dit topic meer dan 2 jaar oud is, en de foto's dus ook 2 jaar geleden zijn gehost, je kan dan het beste een topic openen in het onderdeel ''Vragen'' Hier op het forum, daar kunnen ze je vast helpen :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

Ellen schreef:zeppelinfield stadium.
Probeer zeppelifeld stadion.
Plaats reactie