Market Garden 2014: De oversteek

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Wijnhoven NL
Lid

Market Garden 2014: De oversteek

Bericht door Wijnhoven NL »

Als onderdeel van de Market Garden herdenkingen is vanmiddag (21 sept.) in Nijmegen de oversteek nagespeeld. Op 20 September 1944 steken de H en I Company van de 504th Parachute Infantry Regiment (82nd Airborne division) de waal over in 26 canvas bootjes van het Britse XXX corps. Er zal uiteindelijk 6 keer op en neer gevaren worden. Een wanhopige maar noodzakelijke actie om de bruggen van Nijmegen in handen te krijgen aangezien men aan de zuidkant van de rivier, in de buitenwijken van Nijmegen, is vastgelopen. De Amerikanen worden tijdens de oversteek van zowel de noord als zuidzijde van de 380 meter brede rivier beschoten. Aan Amerikaanse kant vallen 87 gewonden, 48 Amerikanen sneuvelen. Later die dag zullen de bruggen na zware gevechten worden ingenomen. Hoeveel slachtoffers daarbij vallen is onbekend maar alleen al op en rond de spoorbrug liggen de lichamen van 260 gesneuvelde Duitsers.

Afbeelding

Soundblasts, technische effecten en de NL landmacht maakte de re-enactment realistisch terwijl de huidige 82nd Airborne division in 3 golven de waal overstak. Tienduizenden waren op het spektakel afgekomen maar er waren slecht 3800 (gratis) kaartjes beschikbaar. Rond 15:00 riep de politie op om niet meer naar de kade te komen i.v.m. de drukte. Er waren veel veteranen aanwezig. De dochter van generaal James Gavin en de oudste nog levende oversteek-veteraan, de 97-jarige James Megellas, zaten op de bootjes tijdens de oversteek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leden van I Company 504 PIR 3 dagen voor de oversteek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De watertoren aan de zuidkant waarop destijds een Duitse sluipschutter zat. Hij wist een aantal Amerikanen in de canvas bootjes te raken voordat hij zelf werd uitgeschakeld.

Ook rondom de Oversteek was van alles te zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RoyV
Lid

Re: Market Garden 2014: De oversteek

Bericht door RoyV »

Mooie foto's. Werden die mortiergranaten echt afgevuurd ?
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Zo te zien oefenexemplaren die aan een draad zitten. En zo te zien hebben ze er aardig wat verschoten.
Wijnhoven NL
Lid

Bericht door Wijnhoven NL »

RoyV schreef:Mooie foto's. Werden die mortiergranaten echt afgevuurd ?
Nee allemaal nep. Zou ook niet verstandig zijn geweest aangezien het mortier gericht stond op de overkant waar de 82nd Airborne Division, veteranen en journalisten rondliepen :)
Hij hield zijn linkerhand continu op de loopmonding (zie foto 1) en deed net alsof hij de granaat erin gooide gevolgd door geluid en rook effecten. Vandaar inderdaad de draden. Op de tweede foto steekt hij de granaat wel in de loopmonding maar dat deed hij op mijn verzoek voor de foto.
Dat deed hij trouwens wel heel voorzichtig. Ze hadden maar één mortiergranaat bij zich maar ik betwijfel of het om een scherpe granaat ging.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Wederom mooie foto's
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie