SHOW YOUR STUFF!!!

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door patrickh »

Bij ons in het dorp hebben ze eens iedereen uitgenodigd om zijn hobby tentoontestellen, iedereen kreeg 3 meter ruimte voor één dag. Was een groot succes met veel kijkers!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door patrickh »

patrickh schreef:kijk, dat is ook geen goede oplossing, zo heb ik het vaker gezien op die manier! Veels succes!
Heb hier een typefoutje gemaakt, geen moet een zijn, oeps :roll:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door uniformverzamelaar »

Wat een idee en uitleg !!

Ik huiver gewoon als ik dergelijke zaken lees.

Vooral over de taxaties van de doorsnee verzekeringsmaatschappijen :r
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door ArnoldKwijt »

uniformverzamelaar schreef:Wat een idee en uitleg !!

Ik huiver gewoon als ik dergelijke zaken lees.

Vooral over de taxaties van de doorsnee verzekeringsmaatschappijen :r

Kun je dit toelichten?
Wat is er met het idee en uitleg? Zoals aangegeven is dit om te onderzoeken of er interesse voor bestaat.

Het idee is nu om de verzamelaars hun spullen mee te laten nemen en niet in het kasteel achter te laten gedurende de nacht. Er komt dus geen verzekering of taxatie meer te pas. Wel ben ik ermee bezig om "experts" te vinden voor een eventuele taxatie. Op een Duits forum is het idee goed aangekomen, daar zijn al aanmeldingen van binnen. Niet alleen Duits materiaal maar juist meer geallieerd. Wat dat betreft zijn de Duitsers zonder meer enthousiaster en gemotiveerder.

Inmiddels heeft men gewezen op de volgende punten:
- Foto's. Tijdens de tentoonstelling van de collecties mogen er alleen foto's worden gemaakt van de collecties met toestemming van de verzamelaar. De verzamelaar heeft het recht om de gemaakte foto te bekijken en op verzoek weer te laten verwijderen.
- Bij de ingang een duidelijke waarschuwing met betrekking op tekens of items die men als aanstootgevend zou kunnen ervaren.
- Een vorm van bewaking tijdens de dagen die tevens een aanspreekpunt is voor bezoekers.
- Geen verkoop en of reclame borden accepteren tenzij men dit in een gesprek naar voren komt.
- Middag/avond eten en drank: Dit kan geregeld worden. Hiervoor word een korting regeling bedacht.

Inmiddels heb ik via mail al een vervelend bericht binnen gekregen waardoor ik het volgende moet aangeven:

Het evenement is niet bedoeld om een bepaalde periode neer te zetten. In deze is gekozen voor 40/45. Het vorige evenement was 1200/1600.
In geen geval word het evenement bedoeld om elke politieke gedachte goed of slecht, links of rechts, boven en onder te promoten of enig voorrang te geven danwel te ondersteunen. De goederen die tentoongesteld worden, zijn deels privé en deels zakelijk (musea) en worden verzameld, onderhouden en getoond uit historisch oogpunt.

Met groet
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door uniformverzamelaar »

Indien je geen afgesloten kasten hebt waar je je spullen kan in tonen, blijf dan weg op dergelijke tentoonstellingen.

Als het geweten is zijn er altijd mensen die daar op lopen om te stelen. (kijk maar op beurzen)

De ene heeft een vraag over iets, en als enthousiaste verzamelaar begin je met de uitleg en hebt geen oog meer voor de anderen en daar profiteren ze van. (tenzij je een batterij aan bewakers rond je stand hebt lopen !)
Spreek uit ondervinding.

Zonder verzekering nooit deelnemen aan dergelijke tentoonstellingen en mocht je het doen zorg er dan voor dat alles, maar ook alles dat niet te heet en te zwaar is achter slot en grendel zit.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door johan willaert »

Voor mij geldt tegenwoordig ook

-ALLES achter glas
-verzekerd voor een waarde die IK bepaal, ongeacht of ik er aanwezig ben of niet, en niet door één of ander taxatiebureau of zelfverklaarde expert...

Toch veel success gewenst...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door Bert-Jan »

dit stond vandaag bij ons in de krant:


http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.4872171
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door ArnoldKwijt »

johan willaert schreef: -verzekerd voor een waarde die IK bepaal, ongeacht of ik er aanwezig ben of niet,
Overlegd met de verzekering: Op de vraag of dit realistisch is: NEEN. Er worden vaak monsterlijk hoge bedragen neergezet. Een expert zal hier naar moeten kijken en in overleg de waarde bepalen.
johan willaert schreef:niet door één of ander taxatiebureau of zelfverklaarde expert
Ook weer in overleg: Dan is er geen verzekering mogelijk. Voor de prive situatie thuis geld dat een verzameling tot 5000,- bij de inboedel zit MITS deze aangegeven is bij de verzekering. Van 5000,- tot 25000,- is een aparte verzekering van toepassing. Ik vermoed dat de meeste verzamelaars in deze categorie zitten?

Any way, alleen al het aanschaffen van vitrines gaat een berg geld kosten waardoor wij genoodzaakt zijn behoorlijk wat entree geld te vragen. En dan slaan we de plank mis.

Wij gaan van deze aanvulling afzien en gaan op zoek naar een eventuele andere aanvulling.

Met dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door asjemenou »

Hopelijk worden de militaria verzamelaars in dit topic niet verkeerd begrepen.
Op zich is het leuk om als verzamelaar je verzameling tentoon te stellen. Je hebt immers een verhaal te vertellen. Hoe leuk en interessant het is weet ik uit eigen ervaring.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat het mis kan gaan. Niemand is immers zo zuinig en voorzichtig op de verzamelobjecten als de verzamelaar aan wie de objecten toebehoren. Verzamelen is emotie.
Voor een verzamelaar is er niets vervelender dan dat er getoonde of uitgeleende objecten worden ontvreemd of beschadigd. Het betreft dan ook meestal die objecten die moeilijk te verkrijgen zijn.
Organisatoren van (lokale) bevrijdingstentoonstellingen realiseren zich dit vaak niet. Het hoort er immers rond de viering van de Bevrijding zo bij zo'n WOII-tentoonstelling.
Men vergeet dat WOII-objecten inmiddels minimaal 70 jaar oud zijn en dus al aardig richting de status van antiek gaan. Daarnaast vertegenwoordigen de objecten veelal ook een emotionele waarde (Persoonsbewijs van oma of opa). Onvervangbaar dus.
Het is allemaal "leuk en aardig" tot dat er iets weg blijkt te zijn. Hoe vriendelijk en coulant zijn de organisatoren dan nog?! Als ze de zaak willen afdoen met "je moet niet zeuren" dan kun je vervolgens je rechtsbijstandverzekering gaan aanspreken. Wordt het recht in jouw voordeel beslist (wat je met harde bewijzen zal moeten aantonen) dan krijg je hooguit een geldelijke vergoeding. Vaak is deze geldelijke vergoeding niet voor de volle 100 procent toereikend. Probeer met deze vergoeding hetzelfde object maar weer eens aan te kopen.
Mocht je je als WOII-verzamelaar toch geroepen voelen om aan zo'n tentoonstelling mee te willen werken maak dan goede afspraken met de organisatie van de tentoonstelling.
Denk hierbij aan deugdelijke vitrines, een verzekering maar ook iets van een bruikleenovereenkomst die getekend is door beide partijen. Zo'n getekende overeenkomst is niet alles bepalend maar zonder bereik je bij een juridische zaak niets.
Hopelijk is het voor de lezers van dit topic duidelijk geworden waarom veel WOII-verzamelaars afzien van medewerking aan zo'n tentoonstelling.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door yente »

Twee jaar geleden heeft onze vereniging ook een grote tentoonstelling gehouden, dit over een periode van 10 dagen. Enkel leden van de club mochten items tentoonstellen zodat we wisten wie er wel of niet thuis hoorde. De kleine en persoonlijke items werden inderdaad achter glas tentoon gesteld. Grote items, zoals aangeklede poppen en voertuigen werden met een draad omgeven. In elke tent was minstens 1 iemand of meer aanwezig. Voor ons was het meeste risico 's nachts. Daarom bleef zo goed als iedereen die periode op het terrein slapen en waren er bewegingsdetectoren in de tenten zodat iedereen bij de minste beweging werd gewekt door het alarm. Er werd niets gestolen. Dus het kan ook goed gaan, ondanks dat er veel bezoekers waren.
Onze zaken werden niet verzekerd omdat het bedrag veel te hoog was (vooral ook door de voertuigen).

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door uniformverzamelaar »

Tuurlijk kan zoiets goed gaan dan is er helemaal geen probleem.

Maar een mens is beter gewaarschuwd vooraf dan later met een zeer wrang gevoel te moeten rondlopen......

Het probleem is er pas als er iets weg is en indien er dan geen goede afspraken gemaakt zijn heeft men wel degelijk problemen.

En dat is juist van ik hier aanvoelde naar de eerste uitleg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door yente »

Daar heb je gelijk in.

Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door ArnoldKwijt »

uniformverzamelaar schreef:Tuurlijk kan zoiets goed gaan dan is er helemaal geen probleem.

Maar een mens is beter gewaarschuwd vooraf dan later met een zeer wrang gevoel te moeten rondlopen......

Het probleem is er pas als er iets weg is en indien er dan geen goede afspraken gemaakt zijn heeft men wel degelijk problemen.

En dat is juist van ik hier aanvoelde naar de eerste uitleg
Dit is wel een beetje wrang voor mijzelf. Ik distancieer mij een beetje van u want u bent in deze totaal onredelijk. Ik heb duidelijk aangegeven dat dit een idee is welke in een onderzoekende fase is. U heeft gelijk een oordeel eraan gegeven vanaf bericht 1. En nu? moet ik u nu hiervoor bedanken?

Ik snap terdege waar het hier om gaat en ben ook bereid geweest (ook aangegeven) om naar suggesties te luisteren en zien of we er iets mee kunnen doen. Men vergeet dat ik zelf ook verzamel. Maar goed, het schip is gevaren. Na prutsen met een vinger in een wond (spreekwoordelijk gezien) is niet nodig.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste ArnoldKwijt;

Met een verzamel carrière van meer dan 45 jaar (en heel wat ondervinding op bepaalde punten) vindt ik het mijn verdomde plicht om verzamelaar te wijzen op het risico dat men neemt met dergelijke tentoonstellingen.

Niet meer en niet minder.

Het is uiteindelijke ieder voor zich die bepaald dat hij /zij met een dergelijk initiatief mee zal doen, maar men moet wel het een en het ander afwegen en dat is wat niet ik alleen, maar ook nog collega's verzamelaars onder de aandacht hebben willen brengen !!!

Of U dat nu leuk zal vinden of niet, dat is mijn zaak niet.

"Na prutsen met een vinger in een wond (spreekwoordelijk gezien) is niet nodig."

Dit versta ik al helemaal niet. :?
ER zijn nog geen wonden, maar die kunnen er eventueel wel komen MOCHT er iets fout gaan.....ik blijf erbij het is beter te voorkomen dan te genezen (ook spreekwoordelijk !!)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: SHOW YOUR STUFF!!!

Bericht door ArnoldKwijt »

Beste Uniformverzamelaar,

Waar ik op doel is dat u meent er nog een "verdomde" mening erop na te moeten houden met een voor mij vervelende opmerking als het thema al voorbij is. U heeft zich niet gemengd tijdens het hele verhaal maar als het afgelopen is dan heeft u ineens een bepaalde mening of oordeel. 45 jaar verzamelen zegt mij helemaal NIETS. U lijkt mij dan ook het echte type die altijd problemen gaat maken en er zal ook altijd wel eens iets weg zijn. Gelukkig is mijn mening wat dat betreft niet toegedeeld aan iedereen, ik heb nuttige informatie gekregen en daarmee mijn richting bepaald. Zoals gezegd, u schrijft zelf dat u vanaf het begin af aan al een mening heeft gehad, maar geen moeite gedaan om uitleg te geven, dat wenst u pas te doen als het verhaal al voorbij is.

We moeten beseffen dat meer personen meer dan 1 weten, maar dat de kennis tijdens het gebeuren veel nuttiger is als erna!
Gesloten