Mijn speciale dank gaat uit naar Dirk Hartman voor zijn foto's en die ik tot diep in de nacht mocht blijven lastig vallen als ik op zoek was naar een locatie, zonder zijn inzet was het deze serie nooit tot stand gekomen.
Na deel 1 nu deel 2

Nederlandse SS op het Buitenhof foto is gemaakt op 17 mei 1942

Mussert op het Binnenhof
10 oktober 1941: vertrek van het 1e battaillon naar het Oostfront

Gravenstraat De Duitse Rijksarbeidersdienst houdt een mars door de stad, waarbij o.a. gedefileerd wordt voor de Rijksminister dhr. Seyss Inquart

Toen en Nu: Den Haag, augustus 1944. Voor de ijssalon Florencia in de Torenstraat staan Hagenaars in de rij om op de bon een melkproduct te kopen.
Rechts een SS-Rottenführer (korporaal 1e klasse bij de Waffen-SS)
Deze foto is gemaakt door Dirk Hartman

Razzia in de Zoutmanstraat (1944) op zoek naar mannen voor de arbeidsinzet.

Op 28 mei 1944 werd op de Veenendaalkade, niet ver van de kruising met de Heiloostraat, een zekere Pieter Marsman door het Haagse verzet doodgeschoten. Marsman was een z.g. V-Mann (informant) van de Duitse Sicherheitsdienst die kort daarvoor een aantal helpers van het verzet had verraden.
Marsman werd o.a verantwoordelijk gehouden voor het verraad van de verzetsman Leo Voogd (23) op dat moment de leider van de Haagse Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers (L.O).

Als je goed kijkt zie je 4 nieuwsgierige politiemensen naar buiten kijken als de fotograaf het lichaam fotografeert.
(Met dank aan Dirk Hartman)

Door schaarste aan brandstof werden voertuigen getrokken door een paard, helaas was door naoorlogse bebouwing een
goed toen & nu niet mogelijk Muurbloemweg met op de achtergrond het Petuniaplein

Voedselschaarste dwong de inwoners van Den Haag zelf moestuinen aan te leggen zoals hier te zien is op het Thomsonplein

Vooral tijdens de hongerwinter (1944/45) liepen de tekorten hard op.

Er was ook een tekort aan brandstof, hier halen kinderen tramrails uit het wegdek om thuis de kachel mee te stoken.
Op zaterdagmiddag 7 september 1940 marcheerden ongeveer 200 leden van de Nationale Jeugdstorm, de jeugdbeweging van de NSB, begeleid door een aantal WA-mannen dwars door Den Haag. In de Javastraat kwam een fietser ( al dan niet opzettelijk) in botsing met een meisje van de Jeugdstorm en werd vervolgens door de toegeschoten WA'ers in elkaar geslagen. Het publiek ging zich ermee bemoeien waarna ook passerende Duitse soldaten te hulp kwamen. Haagse politieagenten vuurden waarschuwingsschoten af om de orde te herstellen. Een aantal WA'ers werd door kogels getroffen. Het is mogelijk dat deze door de Duitse militairen werden afgevuurd, maar een andere lezing is, dat de Haagse politie gericht geschoten had. Eén van de WA'ers was de 28-jarige Peter Ton, die een kogel in het hoofd kreeg en later die avond overleed.
(Tekst: Michiel Kuijt)

Op de plaats waar Peter Ton geraakt werd hield de NSB / WA een erewacht.

Bij zijn begrafenis op 11 september 1940 op begraafplaats Nieuw Eykenduinen waren duizenden NSB'ers uit het hele land aanwezig.

Zijn graf is er nog steeds.
Ik heb de graven bezocht maar mijn foto's waren door de felle zon niet zo geslaagd, gelukkig mocht ik de foto's van Henk Lukassen gebruiken.

Tijdens de oorlogsjaren werden er herdenkingen georganiseerd bij het graf.
Naast en tegenover Peter Ton vinden we nog de volgende graven.

Graf van Christiaan Wilhelm von Lutzow 15-5-1940
Christiaan Wilhelm von Lützow, eveneens een lid van de NSB, werd op 12 mei 1940 samen met een aantal politieke arrestanten per trein van Den Haag naar Amsterdam vervoerd. Deze groep arrestanten werd door de bewaking verplicht niet te bewegen, toen Von Lützow dat toch deed werd hij door een bewaker neergeschoten.

Henk Scholte, een Waffen-SS militair in de divisie Wiking tijdens zijn verlof in Den Haag overleden (Heb ik weinig van kunnen vinden)

Duitsers verlaten de stad via de laan van Meerdervoort ter hoogte van nummer 50 mei 1945

Deze Duitsers verlaten de stad ook maar dan als krijgsgevangenen.
Laan van Meerdervoort hoek Valkenboschplein juni 1945

Kinderen tijdens een bevrijdingsfeest Valkenboslaan hoek Weimarstraat

Intocht van koningin Wilhelmina Regentesseplein hoek Renetesselaan

Prins Bernhard Laan van Meerdervoort hoek Valkenboskade

Churchill tank 1945-plein 1813 hoek Javastraat

De Atlantikwall in Scheveningen na de oorlog

De Atlantikwall was vijfduizend kilometer lang en liep van het noorden van Noorwegen tot aan de grens met Spanje.
Hij liep ook langs de kust bij Den Haag en het was verboden om te dicht bij te komen.

Een van de straten die gedeeltelijk gesloopt is was de Obrechtstraat hier een toen en nu jaren 20-2015
Het voorste gedeelte heeft de oorlog overleefd.

Het achterste gedeelte werd gesloopt door de Duitsers t.b.v.de Atlantikwall het voorste gedeelte is er nog.
Overigens werden tijdens de honger winter veel leegstaande huizen gesloopt voor hout om de huizen mee te verwarmen.

Een door bommen beschadigd gebouw kuising hoek Prinsessegracht en Korte Voorhout gefotografeerd na de oorlog.

Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina