Arnhem

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Arnhem

Bericht door Stette »

Hey,

Binnenkort trek ik samen met mijn vriendin enkele dagen naar Arnhem en zou daar graag een museum bezoeken. Iemand mss een gouden tip wat we zeker moeten zien? Wil het wel bij max. 2 musea houden anders komen er spanningen in de relatie :)
Alvast bedankt
Gr
Gert
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Arnhem

Bericht door patrickh »

Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Arnhem

Bericht door Iwan »

Airborne museum in Oosterbeek is niet meer wat t was maar als je r toch bent mooi ff meepikken en bij goed weer een wandelroute rondom t museum nemen langs diverse plaatsen op t voormalig slagveld (snijd t mes mooi aan 2 zijden)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Arnhem

Bericht door Jim »

Op bijna spuug afstand heb je Museum vliegbasis . Deelen
http://www.museumvlbdeelen.nl/

Wat je zeker gezien moet hebben in Oosterbeek:
http://www.airbornemuseum.nl/

Of klein maar fijn. De Glider collectie in Wolfheze.
http://www.wolfheze.nl/_Glider/glidermain.htm

Bij de brug in Arnhem
http://www.infocentrum-slagomarnhem.nl/ (Niet heel spectaculair als je wat wo2 spullen wil zien.)

Dan heb je Bronbeek. Nederlands Indië
http://www.indischherinneringscentrum.nl/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: Arnhem

Bericht door Stette »

Heren, bedankt voor de tips!
Hier kunnen we voorlopig mee verder.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Arnhem

Bericht door Erik »

Stette schreef:Heren, bedankt voor de tips!
Hier kunnen we voorlopig mee verder.
En als je echt indruk wilt maken op je vriendin reserveer je van tevoren een lunch in de Kumpulan op Bronbeek! Eten in een oude Indische sfeer! En lekker!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: Arnhem

Bericht door w200 »

Een echte aanrader
Arnhems Oorlogsmuseum 40-45. Als je wilt loopt er een gids mee die je van alles uitlegt, of je vertelt hoe ze aan het ''item'' zijn gekomen
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Arnhem

Bericht door CollectorWo2 »

http://www.arnhemsoorlogsmuseum.com/website

Ze houden daar ook een beurs om de zoveel tijd,helaas steld dat niets meer voor dan 10 jaar terug..
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Arnhem

Bericht door Bert-Jan »

w200 schreef:Een echte aanrader
Arnhems Oorlogsmuseum 40-45. Als je wilt loopt er een gids mee die je van alles uitlegt, of je vertelt hoe ze aan het ''item'' zijn gekomen

ook als je dat niet wilt!

ben na 6 minuten weggelopen uit het museum werd dood nerveus van die jonge.

net of ik daar alles mee wou gappen!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Arnhem

Bericht door Jim »

bertjan schreef:
w200 schreef:Een echte aanrader
Arnhems Oorlogsmuseum 40-45. Als je wilt loopt er een gids mee die je van alles uitlegt, of je vertelt hoe ze aan het ''item'' zijn gekomen

ook als je dat niet wilt!

ben na 6 minuten weggelopen uit het museum werd dood nerveus van die jonge.

net of ik daar alles mee wou gappen!
Ja dat gevoel krijg je af en toe. De laatste keer gaf echter aan dat ik zelf vrij goed op de hoogte was van wo2 en zelf aan een meegekomen vriend zou gaan vertellen. Dat was geen probleem dus liepen we zonder opgedrongen begeleiding.
Ooit eens gebruik gemaakt van begeleiding maar na verschillende malen deze gecorrigeerd te hebben, concludeerde deze dat ik vrij goed op de hoogte was en besloot weer richting de kassa te begeven.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Arnhem

Bericht door Bert-Jan »

Jim schreef:
bertjan schreef:
w200 schreef:Een echte aanrader
Arnhems Oorlogsmuseum 40-45. Als je wilt loopt er een gids mee die je van alles uitlegt, of je vertelt hoe ze aan het ''item'' zijn gekomen

ook als je dat niet wilt!

ben na 6 minuten weggelopen uit het museum werd dood nerveus van die jonge.

net of ik daar alles mee wou gappen!
Ja dat gevoel krijg je af en toe. De laatste keer gaf echter aan dat ik zelf vrij goed op de hoogte was van wo2 en zelf aan een meegekomen vriend zou gaan vertellen. Dat was geen probleem dus liepen we zonder opgedrongen begeleiding.
Ooit eens gebruik gemaakt van begeleiding maar na verschillende malen deze gecorrigeerd te hebben, concludeerde deze dat ik vrij goed op de hoogte was en besloot weer richting de kassa te begeven.
dat heb ik ook gezegd dat ik geen gids hoefde. hij is geen 2 meter van mij vandaan geweest...
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: Arnhem

Bericht door w200 »

Ow... dat is wel jammer. Heb ik zelf toen der tijd geen last van gehad. ze vroegen het netjes of ik het wou. Ik heb ook niemand meer gezien.
Stette
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2015, 21:36

Re: Arnhem

Bericht door Stette »

Door omstandigheden maar twee dagen kunnen gaan maar toch de tijd gevonden om 2 musea te kunnen doen.
Als eerste het Airborne museum in Hartenstein en als tweede het Arnhems Oorlogsmuseum.
Eerst nog zitten twijfelen om het tweede te bezoeken omwille van de wat minder positieve commentaren.
Toch blij dat ik ze beide bezocht heb want het zijn zeer leuke museums met allebei een andere invulling.
Het eerste gesubsidieerd en met eigentijdse multimedia toepassingen en het tweede een prive collectie met een zeer uitgebreide collectie waar het inkomgeld waarschijnlijk naar de collectie gaat en niet in de displays en de uitleg.
Ben je wat minder op de hoogte zou ik naar het Airborne museum gaan maar echte kenners moeten toch ook zeker het Arnhems oorlogmuseum bezoeken.
Tijdens de avondwandeling ook nog naar de John Frost brug geweest. Indrukwekkend

@erik: ik heb nog proberen reserveren in de Kumpulan maar maandag is helaas sluitingsdag.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips en voor helpen slagen van de mini trip.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Arnhem

Bericht door Jim »

Leuk om te horen wat je met de tips hebt gedaan en nog leuker dat het bevallen is.

Een kleine vermelding. Het airborne museum Hartenstein wordt niet door de overheid (gemeente) gesubsidieerd. In ieder geval een aantal jaren geleden is dat door de toenmalige directeur gemeld. De gemeente staat daar blijkbaar wel voor open. Maar de Stichting airborne museum wil onafhankelijk van subsidie verstrekkers blijven, om te voorkomen dat een subsidie verstrekker sturing zou willen geven aan beleid. Hoe dat nu is weet ik niet, wel dat voor de verbouwing ze wel 2 maal subsidie hebben gekregen van de gemeente.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Arnhem

Bericht door Erik »

Stette schreef:@erik: ik heb nog proberen reserveren in de Kumpulan maar maandag is helaas sluitingsdag.
Kassian! Houdt het in gedachten! Een bezoekje aan museum Bronbeek (het militaire bejaardenhuis met museum) is ook zeer de moeite waard!
Je hebt in ieder geval leuke musea bezocht!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie