Bevrijdingsfeesten Antwerpen

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Peter M
Lid

Bevrijdingsfeesten Antwerpen

Bericht door Peter M »

Wat een dag! Na een vrijdagavond doorzakken een hele dag rondspurten, het is niet aan te raden.....

Rond 14u begon de ceremonie voor de onthulling van een monument aan het museum voor Schone Kunsten op het Zuid. De schaarse stoelen waren snel volzet, waardoor verschillenden (waaronder vele ouderen) geduren de 1uur durende inhuldiging recht moesten blijven staan. Ook de vaandeldragers van verschillende veteranenorganisaties moesten recht blijven staan, onder een verzengende zon. Eén van hen werd het teveel en viel in de helft van het gebeuren flauw en werd afgevoerd met de ambulance (terwijl de hoogwaardigheidsbekleders onder een fijn afdakje zaten....).
Sprekers waren de burgemeester van Antwerpen, Patrick Janssens, die een iets té politieke speech hield, de cultuurschepen van Atwerpen, tevens ook voorzitter van het comité 'eerste V-bom op Antwerpen', Philip Heylen en de burgemeester van Nordhausen, die een vrij emotionele toespraak hield over de schuld van het Duitse volk, met name hoe het kon gebeuren dat een kamp als Dora in Nordhausen kon ontstaan.

Bloemen werden gelegd door afgevaardigden van verschillende verenigingen, waaronder Britse veteranen van de Normandy Veterans Association. Voor het spelen van de Last Post, het Belgisch volkslied en andere stukjes zorgden de Antwerpse stadstrommelaars en de muziekkapel van de Antwerpse politie.
Na de ceremonie ging men gezamelijk naar de tentoonstelling over V-bommen op Antwerpen in het museum voor schone kunsten. Een sobere tentoonstelling, veel beeldmateriaal en getuigenissen, helaas schaars authentiek materiaal. Ik liep op de tentoonstelling Werner Palinckx tegen het lijf (Autheur van 'Camouflaged uniforms of the german wehrmacht') en kocht niet lang daarna het boek 'Antwerpen onder de V-bommen 1944-1945' van Koen Palinckx (jazeker, familie van), dat ik maar ineens liet signeren.
Nadien was er nog een receptie, maar wegens de drukte heb ik die maar overgeslagen.

Te ongeduldig om op een bus te wachten, ging ik te voet verder richting stadscentrum. Ik haalde nog net de staart in van de optocht van geallieerde legervoertuigen, die aan de Scheldekaaien aan het parkeren was. Omdat nog niet elk voertuig geparkeerd was, besloot ik nog snel even de ceremonie voor de inhuldiging van een monument ter ere van de Canadezen bij het Steen bij te wonen. Er was spijtig genoeg bijzonder weinig plaats, ik heb wat glimpen opgevangen van veteranen van de Brigade Piron die ik al eens eerder gezien had, maar verder was het opspringen om iets te zien. Onder de aanwezigen herkende ik ook de weduwe van Eugène Colson (alias Harry), de leider van het verzet in de haven gedurende de bevrijding. Het was veel te warm, ik heb dus ook niet gewacht op de daadwerkelijke inhuldiging (van de monumenten ga ik morgen nog foto's nemen).

Na even vluchtig de voertuigen op de kaai te hebben bekeken ging het richting Groenplaats, waar later op de avond nog een 'Liberation Ball' zal plaatsvinden. In een tent was een tentoonstelling van het dagbladmuseum ingericht, met allemaal verschillende oorlogskranten. Na wat wringen en duwen kon ik uiteindelijk de expositie, die vrij interessant was, verlaten.

Het was de moeite, maar alles was te kort op elkaar en het was over het algemeen veel te druk, ze hadden het beter wat meer verspreid over gans het weekend. Desalniettemin een geslaagde dag. Morgen naar de beurs en dan tegelijkertijd al de monumenten fotograferen waar ik gisteren niet bij kon.

Foto's van de ceremonies volgen nog wel eens.....
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Een goede beschrijving van een drukke dag. Persoonlijk vind ik al de drukte maar vrij lauwtjes en licht geforceerd dit jaar, de officiële herdenking te Normandië vond ik ook al maar niets. Wanneer er dan nog politiekers aan de pas komen, die toch alleen maar denken aan hun electoraat, dan vind ik het niet meer zo bijzonder. De tv toont zoals gewoonlijk ook al niet veel soeps. De aflevering van ,,Koppen'' over kamp Dora gezien? Wat was me dat zeg. Tv-makers hadden er niets beter op gevonden dan om de haverklap een of andere donderpreek van Hitler (sterk vervormd) af te speken die natuurlijk niets te maken had met het onderwerp. Ik wist al wat er ging gebeuren toen ik die presentator hoorde aankondigen, in ware Britse tabloid-stijl; ,,terug naar het nazi-kamp''. De Canvas-documentaire over de bevrijding was wel nog vrij goed, veel filmbeelden die ik nog niet eerder zag. Allemaal koud bier in vergelijking met het feit dat ik niet kan deelnemen aan de Normandiefahrt (een paar uur terug hield de bus even halt in Vlaanderen) van I.SS-Pz.Kps., mijn goede vriend en reisgenoot is zwaar ziek. Over een paar dagen komen de veteranen echter terug naar Flandern. En plus, de batterij van m'n digitale kamera viel uit net op het SMF-treffen met als gastspreker een dame die jarenlang onderzoek deed naar vrouwen en kinderen in de repressie. Heb wel een goed woordje gedaan voor jou bij FJ.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik heb nog niet zo lang geleden de getuigenis van Leopold Claessens (die ook bloemen neerlegde bij het mounument aan Schone Kunsten), een oud-gevangene van Dora, gehoord en daarna gelezen, aan sensatieprogramma's heb je dan geen boodschap meer, zodoende heb ik de docuementaire van Koppen aan mij voorbij laten gaan.

Nog iets dat mij van het hart moet: op de tentoonstellign werd er een diaprojectie getoond van de verschillende inslagen in de Antwerpse stadskern....zonder onderschrift met daarin de plaatsbepaling....daar wordt momenteel nog voor gezorgd door een stadsmedewerker (dhr Palinckx had er blijkbaar geen zin in...), die alles zelf moest gaan uitpluizen. Ik heb de man een week geleden een handje toegestoken, maar het is nog niet steeds niet klaar.
Spijtige zaak!
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Eerste lading foto's (voor verklaringen, vraag gerust):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Mooie foto's, Peter! Zijn er enige oud-militairen te zien die je kende? Heeft je familie eigenlijk een of andere plechtigheid bijgewoond? De vlag van Dora is wel ongewoon, de eerste roze vlag die ik zie eigenlijk.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Er bleek wat familie te zijn gaan kijken naar de optocht, maar verder niets.

Die vlag vond ik ook apart, maar ik meende de afbeelding erop al eens gezien te hebben (ik dacht in Breendonk, maar zeker weet ik het niet).

Binnenkort (12 sept) trouwens herdenking aan de Kruisschanssluis (nu van Cauwelaertssluis), ter gelegenheid van de zware gevechten die daar door de weerstand zijn geleverd tijdens de bevrijding. Ik verwacht een boeiende herdenking, gezien de inhuldiging van een gedenkplaat aan de kruisschanssluis van een bekend weerstander die niet bij de gevechten was en de vele weerstanders die er wel bij waren en niet met die inhuldiging akkoord gaan :)
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Er zijn wel érg veel herdenkingen de laatste tijd. Binnenkort zelfs van een zekere Gustaaf, beter bekend als Staf, op een zekere heide. Irma Laplasse werd ook herdacht vroeger dit jaar. Het leeft blijkbaar bij een verscheidener deel van de bevolking dit jaar.

In Breendonk ben ik ook geweest, kan me echter geen zo geen tekening herinneren. Ik ergerde me vooral aan het feit dat de bewakers SD waren en dat de gevangenen over het algemeen géén onschuldige tieners waren - twee feiten die nergens correct worden weergegeven. Het ligt waarschijnlijk te gevoelig bij sommige mensen om aan te vragen waar al de moordenaars, smokkelaars en plunderaars zaten. De beruchte F. Desiron heeft ook nog in Breendonk gezeten. Word daar feitelijk veel over gesproken in dat soort kringen?

Mag ik een gedetailleerd (foto-)verslag verwachten van de volgende weerstandsherdenking? Die digitale camera's zijn toch plezante dingen, hé.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Thomas schreef:Mag ik een gedetailleerd (foto-)verslag verwachten van de volgende weerstandsherdenking? Die digitale camera's zijn toch plezante dingen, hé.
In geuren en kleuren :). Op 4 oktober trouwens herdenkingsmis in Ekeren voor de gevallenen uit de polderdorpen, ik ga proberen daar een bescheiden tentoonstelling in te richten.

Bevrijdingsfeesten in Groot-Antwerpen; een uitgebreide bedoening :)
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Vandaag naar de herdenking geweest aan de van Cawelaertsluis (toendertijd Kruisschanssluis).

Er is vrij weinig te beschrijven....het duurde maar een twintigtal minuten. Het overgrote deel van de ongeveer 30 aanwezigen was weerstander of oud-strijder, dus geen politiek gezwets of niet-gemeende toespraken. Ik heb ervan genoten.......veel adressen/telefoonnummers uitgewisseld en afspraken gemaakt met weerstanders.
Foto's volgen spoedig
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De weduwe van Eugène Colson:
Afbeelding

Afbeelding
(Links in grijs kostuum Leopold Claessens, overlevende Dora, waar we binnenkort een boek van mogen verwachten i.s.m Koen Palinckx)

Afbeelding

Al meerdere malen op tv geweest:
Afbeelding

Afbeelding
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Mooie foto's! Een interessante bijeenkomst ook. Wat betekenen al die onderscheidingen toch? Ik veronderstel dat het allemaal herinneringsmedailles zijn aan dit en dat? Vele oud-SS-vrijwilligers lachen er wat mee, het is bijna het cliché van het belgicisme geworden zou je zeggen. Ik herinner me noch hoe de zoon van wiens vader slachtoffer werd van de weerstand er een hele scheldtirade op afstak dat horen en zien verging. Schrijnen heeft er 8 waarvan 7 militaire onderscheidingen, daaronder de hoogste Duitse militaire onderscheiding. Ik heb de eer de twee meest gedecoreerde "Belgen" (allebei Vlaams-nationalisten van de harde lijn) te kennen, de andere naast Schrijnen heeft zelfs meer militaire onderscheidingen alleen dan de oud-weerstanders politieke onderscheidingen hebben. Je moet niet vragen wat voor een Frontschwein dat hij was!
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Tja, over het algemeen moet er natuurlijk niet TEveel waarde gehecht worden aan weerstandsmedailles e.d, gezien de grote (en vrij onwillekeurige) verspreiding van de meest voorkomende (Medaille van de weerstand en herinneringsmedaille van de oorlog 1940-1945), in dit geval ligt het echter iets anders. De aanwezige weerstanders waren (voor het grootste deel dan toch) mannen die ze 'in het vuur' hebben verdiend (de strijd om de Kruisschanssluis was niet één van de minste), er waren er ook anderen die mee met de canadezen zijn opgetrokken tot aan de grens met Nederland (velen ook nog sterk voorbij de grens).

Natuurlijk niet te vergelijken met wat een gemiddeld Duits soldaat moest doen voor een onderscheiding, maar toch.
Plaats reactie