Stalingrad - Zomer 2016

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Stalingrad - Zomer 2016

Bericht door Dreesen »

Dag allemaal,

Ik ga in de zomer naar Stalingrad om het een en ander te bezoeken met een vriend in Rusland.

Ik zou graag de volgende plaatsen bezoeken. Weet iemand waar deze te vinden zijn of waar ik hierover meer info kan vinden?
Bijlagen
6.jpg
5.jpg
3-1.jpg
3.jpg
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Stalingrad - Zomer 2016

Bericht door jurgen »

Lees op voorhand een paar standaardwerken over de slag en dan is praktisch elke straathoek levende geschiedenis.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Stalingrad - Zomer 2016

Bericht door asjemenou »

Interessante trip. Je goed inlezen over dit thema is sowieso aan te raden. Na een beetje "googlen" over dit thema kom ik dit soort sites tegen; http://stalingradtours.com , http://www.excursions-volgograd.ru/en/e ... e_day_tour .
Ik denk dat je als buitenlander (lees vreemdeling) bijna niet om dit soort rondleidingen heen kan. Hoogstwaarschijnlijk zullen de gidsen van dit soort rondleidingen uit Wolgograd of omgeving zelf komen dus kennen ze de geschiedenis van elke straathoek. Het lijkt mij dat je na zo'n rondleiding een indruk zal hebben wat waar is gebeurt en of het interessant is om zo'n plek op eigen gelegenheid langer te bezoeken. Ik denk dat je daar je tijd wel zult kunnen doorbrengen.

Toch nog een tip. Bij de toeristische trekpleisters, die je ook in Wolgograd zult hebben, zal men je proberen om allerlei souvenirs e.d. aan te smeren. Zelf ben ik ook lang geleden in Rusland (Sovjet-Unie) geweest. Ik ben toen niet in Wolgograd geweest. Wat ik mij kan herinneren is dat men toen (en misschien nog wel) twee tarieven hanteerde. Een normaal tarief voor de lokale bevolking en een hoger tarief voor de buitenlanders. Het is niet zo dat elke Russische taxichauffeur of verkoper dit zal doen maar wees er wel van bewust. Als je vriend een Russische achtergrond heeft en misschien zelfs de taal machtig is laat hem dan altijd het woord doen. Als je de mensen aanspreekt in het Engels of Duits dan weet men meteen dat je een buitenlander bent en zal je dus meestal het hogere tarief worden gevraagd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Stalingrad - Zomer 2016

Bericht door Dreesen »

asjemenou schreef:Interessante trip. Je goed inlezen over dit thema is sowieso aan te raden. Na een beetje "googlen" over dit thema kom ik dit soort sites tegen; http://stalingradtours.com , http://www.excursions-volgograd.ru/en/e ... e_day_tour .
Ik denk dat je als buitenlander (lees vreemdeling) bijna niet om dit soort rondleidingen heen kan. Hoogstwaarschijnlijk zullen de gidsen van dit soort rondleidingen uit Wolgograd of omgeving zelf komen dus kennen ze de geschiedenis van elke straathoek. Het lijkt mij dat je na zo'n rondleiding een indruk zal hebben wat waar is gebeurt en of het interessant is om zo'n plek op eigen gelegenheid langer te bezoeken. Ik denk dat je daar je tijd wel zult kunnen doorbrengen.

Toch nog een tip. Bij de toeristische trekpleisters, die je ook in Wolgograd zult hebben, zal men je proberen om allerlei souvenirs e.d. aan te smeren. Zelf ben ik ook lang geleden in Rusland (Sovjet-Unie) geweest. Ik ben toen niet in Wolgograd geweest. Wat ik mij kan herinneren is dat men toen (en misschien nog wel) twee tarieven hanteerde. Een normaal tarief voor de lokale bevolking en een hoger tarief voor de buitenlanders. Het is niet zo dat elke Russische taxichauffeur of verkoper dit zal doen maar wees er wel van bewust. Als je vriend een Russische achtergrond heeft en misschien zelfs de taal machtig is laat hem dan altijd het woord doen. Als je de mensen aanspreekt in het Engels of Duits dan weet men meteen dat je een buitenlander bent en zal je dus meestal het hogere tarief worden gevraagd.

Bedankt alvast! Ik ben het boek van Anthony Beevor aan het leen over Stalingrad. Voor de rest is het een beetje een keuze maken wat je wilt zien met een gids in Stalingrad. Niet gemakkelijk.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Stalingrad - Zomer 2016

Bericht door asjemenou »

Een gids is makkelijk en deze kent de stad. Zover ik mij kan herinneren is het openbaar vervoer in de Russische steden goed dus je kunt overal komen.
Misschien is het handig om jezelf het Cyrillisch (Russisch) alfabet te leren. Echt moeilijk is dat niet. Als je het kent dan ben je de Russische taal echt nog niet machtig maar je kunt bepaalde opschriften lezen en begrijpen. Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrillisch_alfabet .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Stalingrad - Zomer 2016

Bericht door Auke »

Volgograd (Stalingrad) is een mooie keuze voor een vakantie!

De eerste twee foto's ken ik niet, maar de laatste twee zijn als ik mij niet vergis op 31 januari 1943 genomen bij het hoofdkwartier van het 64e Leger in Beketovka (ten zuiden van Stalingrad / Volgograd). Dat gebouw staat er nog steeds. De exacte locatie weet ik niet, maar ongetwijfeld zijn er tours met een gids waarin een bezoek aan dit voormalige hoofdkwartier is opgenomen.

Overigens is er in en om de stad nog zo veel te zien dat aan de oorlog herinnert dat je je ook zonder gids prima kunt vermaken. De taalbarrière is eigenlijk het enige obstakel. Ik ben een aantal jaar geleden in Volgograd geweest en het is wel aan te raden om van tevoren goed uit te pluizen waar de bezienswaardigheden zich exact bevinden. Bewegwijzering is niet het sterkste punt van de Russen. Zelfs naar must-sees als Paulus' hoofdkwartier in het Univermag-warenhuis was het even goed zoeken, omdat nergens bordjes staan en de ingang van het museum goed weggestopt zit en meer weg heeft van een laad- en losplaats.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie