Toch heb ik een serie kunnen maken, veel kijk plezier.

De SS Leibstandarte gevolgd door de 9e Panzer Division in de Potterstraat mei 1940

Duitse eenheden op Wittevrouwenbrug in vermoed ook mei 1940 maar een datum heb ik niet kunnen ontdekken.

Groepsportret van militairen van de 5e sectie van de Hojelkazerne te Utrecht de Hojelkazerne stond op op de hoek van de (huidige) Croeselaan met de Graadt van Roggenweg en werd in 1990 afgebroken.
De groepsfoto is gemaakt voor het monument van Franciscus Cornelis Donders op het Janskerkhof
Foto is gemaakt op 25 mei 1940 dus 10 dagen na de capitulatie

Nachtegaalstraat, jaartal 1942 Luftwaffe

Maliebaan 35 werd door de NSB gebruikt als hoofdkwartier. Hun leider Anton Mussert had er zijn werkkamer op de eerste verdieping. Het balkon aan de voorzijde van het pand gebruikte hij voor het afnemen van parades op de Maliebaan en voor toespraken.

Reichsführer-SS Heinrich Himmler kwam in 1942 naar Nederland en bracht een bezoek aan de Maliebaan 35.

Mussert inspecteert de WA

Datum toen foto: Onbekend
Datum nu foto: 2016

Ook hier kon ik verder geen informatie over vinden.

De Duitse bezetter en daaraan verbonden Nederlandse organisaties namen tijdens de Tweede Wereldoorlog in meerdere panden aan de Maliebaan hun intrek, waaronder de Duitse Sicherheitsdienst, Luftwaffe, Grüne Polizei, Abwehr en de Nederlandsche SS. Van de NSB nam hun afdeling Propaganda haar intrek op nummer 31, Volkscultuur en Sibbekunde op 33, de Weerbaarheidsafdeling kwam op 76 en de Nederlandse Volksdienst vestigde zich op nummer 90.
Deze foto is gemaakt tijdens de bevrijding
Bureau Grüne Polizei, Maliebaan 10A te Utrecht, en leden van de Binnenlandse Strijdkrachten (B.S.); rechts, met stengun, Jan Verkerk.

Blitzmädel of Grijze Muizen op de Maliebaan, 1942 toen & nu

Kromme Nieuwegracht 49 toen & nu

Mariaplaats te Utrecht, met op de achtergrond de Zadelstraat toen & nu

Aan de Nieuwe gracht zat sinds 1871 het Centraal Israëlitisch Weeshuis
Het pand werd beklad, vermoedelijk door NSB ers
n oktober 1942 deporteerden de Duitsers alle kinderen en het voltallige weeshuispersoneel. De directie van het weeshuis bestond uit Bernard Salomon Themans en Judik Themans-Simons. Zij kregen de gelegenheid te ontsnappen maar verkozen bij de kinderen te blijven.

Als je goed kijkt kan je de restanten verf nog zien.

In het pand zit nu het Leger des Heils

Een bekladde winkel aan de Lange Elisabethstraat

April 1945 arrestatie NSB ers op de Burgemeester Reigerstraat toen & nu

Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina