Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door koos24 »

Van alle grote steden had ik in Utrecht de grootste problemen om aan goede "toen" foto's te komen, ze waren er soms wel maar dan veel te klein om bruikbaar te zijn, verder was het lastig om er informatie bij te vinden.
Toch heb ik een serie kunnen maken, veel kijk plezier.

Afbeelding
De SS Leibstandarte gevolgd door de 9e Panzer Division in de Potterstraat mei 1940

AfbeeldingAfbeelding
Duitse eenheden op Wittevrouwenbrug in vermoed ook mei 1940 maar een datum heb ik niet kunnen ontdekken.

Afbeelding
Groepsportret van militairen van de 5e sectie van de Hojelkazerne te Utrecht de Hojelkazerne stond op op de hoek van de (huidige) Croeselaan met de Graadt van Roggenweg en werd in 1990 afgebroken.
De groepsfoto is gemaakt voor het monument van Franciscus Cornelis Donders op het Janskerkhof
Foto is gemaakt op 25 mei 1940 dus 10 dagen na de capitulatie

Afbeelding
Nachtegaalstraat, jaartal 1942 Luftwaffe

Afbeelding
Maliebaan 35 werd door de NSB gebruikt als hoofdkwartier. Hun leider Anton Mussert had er zijn werkkamer op de eerste verdieping. Het balkon aan de voorzijde van het pand gebruikte hij voor het afnemen van parades op de Maliebaan en voor toespraken.

Afbeelding
Reichsführer-SS Heinrich Himmler kwam in 1942 naar Nederland en bracht een bezoek aan de Maliebaan 35.

Afbeelding
Mussert inspecteert de WA

Afbeelding
Locatie: Maliebaan ter hoogte van 109
Datum toen foto: Onbekend
Datum nu foto: 2016

Afbeelding
Ook hier kon ik verder geen informatie over vinden.

Afbeelding
Afbeelding
De Duitse bezetter en daaraan verbonden Nederlandse organisaties namen tijdens de Tweede Wereldoorlog in meerdere panden aan de Maliebaan hun intrek, waaronder de Duitse Sicherheitsdienst, Luftwaffe, Grüne Polizei, Abwehr en de Nederlandsche SS. Van de NSB nam hun afdeling Propaganda haar intrek op nummer 31, Volkscultuur en Sibbekunde op 33, de Weerbaarheidsafdeling kwam op 76 en de Nederlandse Volksdienst vestigde zich op nummer 90.

Deze foto is gemaakt tijdens de bevrijding
Bureau Grüne Polizei, Maliebaan 10A te Utrecht, en leden van de Binnenlandse Strijdkrachten (B.S.); rechts, met stengun, Jan Verkerk.

AfbeeldingAfbeelding
Blitzmädel of Grijze Muizen op de Maliebaan, 1942 toen & nu

Afbeelding
Kromme Nieuwegracht 49 toen & nu

Afbeelding
Mariaplaats te Utrecht, met op de achtergrond de Zadelstraat toen & nu

AfbeeldingAfbeelding
Aan de Nieuwe gracht zat sinds 1871 het Centraal Israëlitisch Weeshuis
Het pand werd beklad, vermoedelijk door NSB ers

n oktober 1942 deporteerden de Duitsers alle kinderen en het voltallige weeshuispersoneel. De directie van het weeshuis bestond uit Bernard Salomon Themans en Judik Themans-Simons. Zij kregen de gelegenheid te ontsnappen maar verkozen bij de kinderen te blijven.

Afbeelding
Afbeelding
Als je goed kijkt kan je de restanten verf nog zien.

Afbeelding
In het pand zit nu het Leger des Heils

Afbeelding
Een bekladde winkel aan de Lange Elisabethstraat

Afbeelding
April 1945 arrestatie NSB ers op de Burgemeester Reigerstraat toen & nu

Afbeelding
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door arie »

Mooi fotoverslag en knap gedaan Koos, ziet er goed uit.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door patrickh »

Ongelofelijk, die foto van bekladding, dat je nu nog de contouren erop ziet!!! Vraag me af hoeveel mensen dat weten...
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door koos24 »

patrickh schreef:Ongelofelijk, die foto van bekladding, dat je nu nog de contouren erop ziet!!! Vraag me af hoeveel mensen dat weten...
Dat had ik dus ook, ik kon mijn ogen eerst niet geloven en toen ik beter keek dacht ik ook
"Dit zal toch niet waar zijn"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door asjemenou »

Wederom een interessante serie Koos. Goed werk. Over een tweetal foto's weet ik wel iets meer te vertellen.
koos24 schreef:
Afbeelding
Ook hier kon ik verder geen informatie over vinden.
De bovenste foto is genomen op 9 juni 1941. Op die dag brengt de leider van de NSSK, Adolf Hühnlein (rechts) een bezoek aan de NSB leider Anton Mussert. Op de foto schudt hij de hand van secretaris-generaal Huygen (links). Adolf Hühnlein komt informeel om steun vragen bij de op handen zijnde aanval op de Sovjet-Unie.
koos24 schreef: Afbeelding
Foto van een parade gehouden in december 1942 ter ere van het elfjarig bestaan van de NSB.

Van het bezoek van Heinrich Himmler aan Nederland en het NSB hoofdkwartier op de Maliebaan van mei 1942 bestaat ook een filmverslag van het Polygoon journaal; https://www.youtube.com/watch?v=U_TvvrBwM5Q .

Tijdens de tweede wereldoorlog was niet alleen de NSB gevestigd aan de Maliebaan maar ook de germaanse SS en de Sicherheitspolizei. Ook het aartsbisdom van de rooms-katholieke kerk en het verzet waren er vertegenwoordigd.
Ad van Liempt heeft er een interessant boek over geschreven; Aan de Maliebaan. Gebaseerd op zijn boek is er ook een website gemaakt over de Maliebaan; http://aandemaliebaan.nl .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door CollectorWo2 »

Prachtig gemaakt weer koos ;)
Idd ongelooflijk dat de bekladding nog te zien is.
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door Nekaf »

Weer fantastisch gedaan Koos.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Utrecht in WO2 een toen & nu fotoverslag

Bericht door platoz »

Ongelooflijk, die muur... :shock:
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Plaats reactie