Bunkers Hoek van Holland moeten toegankelijker worden

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ARMARIN
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2017, 11:45
Contacteer:

Bunkers Hoek van Holland moeten toegankelijker worden

Bericht door ARMARIN »

'Ga weg als je leven je lief is' staat er in graffiti gespoten op de binnenmuur van een bunker in het Vinetaduin in Hoek van Holland. Als het aan het Zuid Hollands Landschap is dat juist niet de bedoeling. De organisatie wil het normaal afgesloten bunkercomplex meer toegankelijk maken.

Zo'n zestig bunkers liggen er verscholen onder de heuvels achter NS-Station Hoek van Holland-Strand. Het Zuid Hollands Landschap is eigenaar van dit beschermde natuurgebied. Het bunkercomplex is nu maar een keer per jaar onder begeleiding toegankelijk. Het ligt er ook verwaarloosd bij, omdat vandalen er de afgelopen jaren flink hebben huisgehouden.
Creatieve adviezen

Met donaties van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam wil de eigenaar het gebied opknappen en vaker open stellen voor publiek. De bekende Hoekse fotograaf Peter De Krom is hiervoor aangetrokken als creatief adviseur.

De Krom: "Ik heb altijd al een voorliefde voor militaire geschiedenis gehad en was als gids al bij het Atlantikwall Museum betrokken. Dit is een nieuwe rol voor me. Ik ga met architecten, ruimtelijk ontwerpers en kunstenaars kijken hoe we dit militaire erfgoed weer creatief kunnen laten leven."

Het Vinetaduin is onderdeel van de Atlantikwall, de verdedigingslinie die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers werd aangelegd. Er staan ook 4 communicatieschotels van de Amerikanen en er liggen resten uit de Tweede Wereldoorlog. Ook leven er bijzondere planten en dieren zoals de salomonszegel, de zandhagedis en vleermuizen
16387898_1837578603196776_5544995551042116637_n.jpg
Meer over de Festung Hoek van Holland
Ga naar de website: www.hitlersatlantikwall.nl of www.haagsebunkerploeg.com
16387364_1837576763196960_9104187901186722572_n.jpg
Neem een goede sigaar en groet
ARMARIN
When shooting in the dark use a machine gun
INFO CLICK
Plaats reactie