Stafauto's van het derde rijk
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Stafauto's van het derde rijk
De Mercedes Benz 770 was zeer populair bij hooggeplaatste staatslieden zoals Adolf Hitler , keizer Hirohito van Japan , Reichspresident von hindenburg en Paus Pius XI en XII.
Er zijn tussen 1930 en 1943 maar 205 exemplaren gebouwd van deze wagen waarvan de goedkoopste 30,000 Reichsmark koste .
Van de gepantserde versie zijn slechts tien stuks gebouwd die allen voor de Reichskanzlei bestemd waren , waarvan er nu nog drie bestaan.
De wagen was voorzien van een 8 cilinder lijnmotor met compressor en een inhoud van 7,7 liter en was goed voor 230 PK
De hieronder afgebeelde auto was van Freiherr von Neurath de Reichsprotector von Böhmen und Mähren en is gebouwd in 1932 en staat heden ten dage in het technik museum in Sinsheim.
Er zijn tussen 1930 en 1943 maar 205 exemplaren gebouwd van deze wagen waarvan de goedkoopste 30,000 Reichsmark koste .
Van de gepantserde versie zijn slechts tien stuks gebouwd die allen voor de Reichskanzlei bestemd waren , waarvan er nu nog drie bestaan.
De wagen was voorzien van een 8 cilinder lijnmotor met compressor en een inhoud van 7,7 liter en was goed voor 230 PK
De hieronder afgebeelde auto was van Freiherr von Neurath de Reichsprotector von Böhmen und Mähren en is gebouwd in 1932 en staat heden ten dage in het technik museum in Sinsheim.
- Kugelblitz
- Moderator
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Mooie bak, dank voor de info!
Laten we het vooral gezellig houden!
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Nogmaals een Mercedes Benz 770 , ditmaal een gesloten uitvoering van Heinrich Himmler
Ook dit is een gepantserde uitvoering met o.a. 5 cm dik glas .
Een persoonlijke optie van Himmler was de deuren van binnenuit vergrendelbaar zijn.
Ook dit exemplaar staat in het museum van Sinsheim.
Ook dit is een gepantserde uitvoering met o.a. 5 cm dik glas .
Een persoonlijke optie van Himmler was de deuren van binnenuit vergrendelbaar zijn.
Ook dit exemplaar staat in het museum van Sinsheim.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
De stafauto van Arthur Seyss Inquart werd door de BS buitgemaakt in Zutphen waarna de auto werd geschonken aan Prins Bernard .
De wagen werd omstreeks 1951/52 gesloopt.
De wagen werd omstreeks 1951/52 gesloopt.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Van de Mercedes G4 ( G staat voor gelände ) werden tussen 1933 en 1938 72 exemplaren gebouwd.
Oorspronkelijk was de wagen ontworpen om dienst te doen als staf auto voor generale .
Een groot aantal werd toegewezen aan de Reichskanzlei in Berlijn.
Eén wagen werd geschonken aan Benito Mussolini en een tweede exemplaar aan Franco in juni 1940.
De wagen is met een 540K motor uitgerust die echter geen compressor had , 8 cilinder motor was goed voor 115 pk.
De drie assige wagen werd over de twee achterste assen aangedreven .
De hier getoonde wagen heeft deelgenomen aan de bezetting van Oostenrijk en de veldtocht tegen Tsjechië , na de oorlog kwam de wagen bij een Oostenrijks brandweer korps terecht waar de wagen voor werd omgebouwd.
Later is de wagen weer in oorspronkelijke staat terug gebracht en maakt nu deel uit van de collectie van het AUTO & TECHNIK MUSEUM in Sinsheim en is in rijdende staat.
Oorspronkelijk was de wagen ontworpen om dienst te doen als staf auto voor generale .
Een groot aantal werd toegewezen aan de Reichskanzlei in Berlijn.
Eén wagen werd geschonken aan Benito Mussolini en een tweede exemplaar aan Franco in juni 1940.
De wagen is met een 540K motor uitgerust die echter geen compressor had , 8 cilinder motor was goed voor 115 pk.
De drie assige wagen werd over de twee achterste assen aangedreven .
De hier getoonde wagen heeft deelgenomen aan de bezetting van Oostenrijk en de veldtocht tegen Tsjechië , na de oorlog kwam de wagen bij een Oostenrijks brandweer korps terecht waar de wagen voor werd omgebouwd.
Later is de wagen weer in oorspronkelijke staat terug gebracht en maakt nu deel uit van de collectie van het AUTO & TECHNIK MUSEUM in Sinsheim en is in rijdende staat.
- Kugelblitz
- Moderator
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Ook een mooie bak. Bijzonder om die originele foto uit de oorlog te zien waarop diezelfde wagen staat. Ik vind het sowieso altijd een gekke gewaarwording om een voorwerp in handen te hebben of te zien, dat ook op een hele oude foto staat. Soort tijdreizen...
Laten we het vooral gezellig houden!
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4933
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 60 keer
- Ontvangen: 106 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Het is zeker een mooie auto. De foto die erbij is geplaatst suggereert misschien dat Hitler zich in deze automobiel heeft laten rondrijden. Ik schrijf met opzet rondrijden want Hitler had zelf geen rijbewijs.
Mercedes Benz heeft inderdaad een reeks van deze G4's geproduceerd en er zijn er een aantal geleverd aan de Reichskanzlei. De auto's werden overigens niet door Hitler zelf besteld.
Er zijn meerdere van dit type Mercedes bewaard gebleven en zodoende wordt er ook door meerdere eigenaren van zo'n Mercedes geclaimd dat Hitler zich juist in hun exemplaar heeft laten rondrijden.
Bedrijfshistorici van Mercedes Benz kunnen echter niet zeggen in welke Mercedes G4 met welk chassisnummer Hitler zich heeft laten rondrijden. Waarschijnlijk heeft hij zich in meerdere G4's laten rondrijden. De Reichskanzlei bezat immers meerdere G4's waarvan er ook enkele in reserve werden gehouden en zodoende nooit door Hitler zijn gebruikt.
Mercedes Benz heeft inderdaad een reeks van deze G4's geproduceerd en er zijn er een aantal geleverd aan de Reichskanzlei. De auto's werden overigens niet door Hitler zelf besteld.
Er zijn meerdere van dit type Mercedes bewaard gebleven en zodoende wordt er ook door meerdere eigenaren van zo'n Mercedes geclaimd dat Hitler zich juist in hun exemplaar heeft laten rondrijden.
Bedrijfshistorici van Mercedes Benz kunnen echter niet zeggen in welke Mercedes G4 met welk chassisnummer Hitler zich heeft laten rondrijden. Waarschijnlijk heeft hij zich in meerdere G4's laten rondrijden. De Reichskanzlei bezat immers meerdere G4's waarvan er ook enkele in reserve werden gehouden en zodoende nooit door Hitler zijn gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Mercedes W150/770K
Bouwjaar 1938 , 230 pk , inhoud 7,6 liter , deze wagen werd in 1938 aan de Reichskanzlei geleverd en was voorzien van een bodem van pantserplaat die bestemd was tegen mijnen.
De wagen was tevens voorzien van pantserplaten in de deuren en achter de zitting en van 5 cm dik pantserglas , dit exemplaar staat ook in het Motor & Technikmuseum in Sinsheim.
Bouwjaar 1938 , 230 pk , inhoud 7,6 liter , deze wagen werd in 1938 aan de Reichskanzlei geleverd en was voorzien van een bodem van pantserplaat die bestemd was tegen mijnen.
De wagen was tevens voorzien van pantserplaten in de deuren en achter de zitting en van 5 cm dik pantserglas , dit exemplaar staat ook in het Motor & Technikmuseum in Sinsheim.
- Kugelblitz
- Moderator
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Die wagen zal wel wat wegen, stevige vering en onderstel...
Laten we het vooral gezellig houden!
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
De wagen woog 4,8 ton maar haalde toch een top van 180 km !Kugelblitz schreef:Die wagen zal wel wat wegen, stevige vering en onderstel...
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Stafauto's van het derde rijk
Dit keer geen auto maar een rijtuig van de Deutsche Reichsbahn.
Deze salonwagen werd gebouwd in opdracht van Joachim von Ribbentrop voor zijn reizen door Duitsland en bezet gebied.
De wagen koste destijds maar liefst 390,000 reichsmark en werd geleverd in 1937.
De salonwagen was geheel gepantserd incl. de ramen en woog daardoor 63 ton.
Na de oorlog kwam de salonwagen in dienst bij de hoogste commissaris van het Amerikaanse leger in Duitsland.
Uiteindelijk gebruikt Willy Brandt de wagen tijdens zijn verkiezingstour door Duitsland .
In 1981 , na 44 jaar dienst werd de salonwagen door de Duitse Bundesbahn buiten dienst gesteld .
Tegenwoordig is het te zien in het technik museum in Speyer.
Deze salonwagen werd gebouwd in opdracht van Joachim von Ribbentrop voor zijn reizen door Duitsland en bezet gebied.
De wagen koste destijds maar liefst 390,000 reichsmark en werd geleverd in 1937.
De salonwagen was geheel gepantserd incl. de ramen en woog daardoor 63 ton.
Na de oorlog kwam de salonwagen in dienst bij de hoogste commissaris van het Amerikaanse leger in Duitsland.
Uiteindelijk gebruikt Willy Brandt de wagen tijdens zijn verkiezingstour door Duitsland .
In 1981 , na 44 jaar dienst werd de salonwagen door de Duitse Bundesbahn buiten dienst gesteld .
Tegenwoordig is het te zien in het technik museum in Speyer.
-
- Lid
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
- Gegeven: 35 keer
- Ontvangen: 37 keer