Vanaf 1942 probeerde men het tekort aan scheepsruimte te compenseren door middel van het bouwen van schepen van voorgespannen beton. Daartoe werd in de Rotterdamse haven een schip gebouwd gemaakt van gewapend beton als vervanging van staal waar toen al een tekort aan was. In 1944 werd het schip naar Antwerpen versleept om de Duitse oorlogsvloot te versterken. Toen de stad werd bevrijd, bleef het vaartuig ongebruikt en onbeschadigd in de haven achter. De Belgische staat confisqueerde de boot als oorlogsbuit, maar in 1950 werd het bunkerschip aan het Aartsbisdom Mechelen geschonken om het als sociaal-religieus centrum te gebruiken.
Tegenwoordig ligt het schip in het Houtdok van Antwerpen en wordt nog steeds als kerkschip gebruikt voor zeevarenden
Een tweede betonnen schip uit dezelfde bouwperiode ligt in Bremen als restaurantschip onder de naam " Treue .
Betonnen schepen.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
- patrickh
- Lid
- Berichten: 4971
- Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
- Locatie: nederland
- Gegeven: 111 keer
- Ontvangen: 84 keer
Re: Betonnen schepen.
Apart! Heb ooit al zoiets gelezen in een Terugblik, blad van Documenttiegroep 40-45
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Betonnen schepen.
Tijdens de voorbereiding van de landingen in Normandië hield men er al rekening mee dat er een kunstmatige haven moest komen om zoveel mogelijk manschappen en materieel aan land te krijgen om de operatie te laten slagen.
De havens bestonden uit grote betonnen caissons die men kon laten afzinken waardoor er voor de kust een kunstmatige golfbreker ontstond waarbij men aan beide zijde schepen kon lossen .
Deze Caissons zijn bekend geworden onder de naam Mulberry’s .
Om een verbinding te krijgen tussen deze Mulberry’s en de kust ontwikkelde men betonnen drijvers die met ankers aan de zeebodem werden vastgelegd en door middel van stalen brugdelen aan elkaar werden geschakeld , deze drijvers noemde men “ Beetles “
Aangezien deze Beetles kwetsbaar waren voor luchtaanvallen en storm hield men in Engeland een groot aantal Beetles achter de hand als reserve .
Na de oorlog waren deze Beetles overbodig en werden ze gebruikt in de Solent als bescherming van de kustlijn waar ze achter elkaar op het strand zijn gezet en waar er nu nog steeds 33 liggen.
De havens bestonden uit grote betonnen caissons die men kon laten afzinken waardoor er voor de kust een kunstmatige golfbreker ontstond waarbij men aan beide zijde schepen kon lossen .
Deze Caissons zijn bekend geworden onder de naam Mulberry’s .
Om een verbinding te krijgen tussen deze Mulberry’s en de kust ontwikkelde men betonnen drijvers die met ankers aan de zeebodem werden vastgelegd en door middel van stalen brugdelen aan elkaar werden geschakeld , deze drijvers noemde men “ Beetles “
Aangezien deze Beetles kwetsbaar waren voor luchtaanvallen en storm hield men in Engeland een groot aantal Beetles achter de hand als reserve .
Na de oorlog waren deze Beetles overbodig en werden ze gebruikt in de Solent als bescherming van de kustlijn waar ze achter elkaar op het strand zijn gezet en waar er nu nog steeds 33 liggen.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Betonnen schepen.
Vanaf 1942 ging ook Amerika ging zich bezig houden met het ontwikkelen van betonnen schepen om zo staal uit te sparen voor andere opdrachten binnen het leger.
Het Amerikaanse leger gaf opdracht aan McCloskey & Companey uit Philadelphia , Pennsylvania om 24 zelf aangedreven Liberty schepen te bouwen van beton .
De bouw begon in juli 1943 op de scheepswerf van Hookers Point in Tampa , Florida waar ongeveer zesduizend mensen werkzaam waren.
Tevens werden er aan twee werven in Californië opdracht gegeven om een aantal motorloze sleepschepen te bouwen van beton .
Negen van deze schepen doen nog steeds dienst als golfbreker Chesapeake Bay in Virginia.
Het Amerikaanse leger gaf opdracht aan McCloskey & Companey uit Philadelphia , Pennsylvania om 24 zelf aangedreven Liberty schepen te bouwen van beton .
De bouw begon in juli 1943 op de scheepswerf van Hookers Point in Tampa , Florida waar ongeveer zesduizend mensen werkzaam waren.
Tevens werden er aan twee werven in Californië opdracht gegeven om een aantal motorloze sleepschepen te bouwen van beton .
Negen van deze schepen doen nog steeds dienst als golfbreker Chesapeake Bay in Virginia.
-
- Lid
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
- Locatie: Kubaard
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 6 keer
Re: Betonnen schepen.
Als het goed is zie hier ook een betonnen lichter zien. Aan de overkant van het water staan nog palen waar volgens de overlevering U-boten aanmeerde.
https://www.google.nl/maps/place/Agdene ... d9.6812502
https://www.google.nl/maps/place/Agdene ... d9.6812502
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Betonnen schepen.
SS Sapona diende tijdens de tweede wereldoorlog als oefendoel voor US Navy Air Force - Bimini , Bahamas.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: Betonnen schepen.
In de Straat van Georgia ( Canada ) doen een tiental betonnen bevoorradingsschepen dienst als golfbreker.