oorlogsmuseum: Ardennen Poteau '44 Museum

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

oorlogsmuseum: Ardennen Poteau '44 Museum

Bericht door okke »

Dezelfde dag dat ik naar het oorlogsmuseum in Clervaux ging heb ik ook een bezoek gebracht aan het Ardennen Poteau '44 Museum in het gehucht Poteau in de Belgische Ardennen. De collectie was mooi. De voertuigen best indrukwekkend; op de website staat hoe ze de voertuigen opgeknapt hebben. De SU-100 staat er een beetje als een vreemde eend bij buiten, net als een een pop van een Russisch soldaat binnen er vreemd bij staat, want het museum gaat voornamelijk over de slag bij Poteau in december 1944 en over westers geallieerd en Duits oorlogsmaterieel.
Afbeelding
Een 10 CM LE FH 14 19 (T) Deutsch Beutewaffe.

Afbeelding
Vooraan een Sherman. Op de achtergrond een Dodge en een Stuart tank.

Afbeelding
Afbeelding
Een Amerikaanse halftrack (wordt dat als halfrupsvoertuig vertaald in het Nederlands?).

Afbeelding
Een Duitse halftrack.

Afbeelding
De Duitse halftrack op de voorgrond en een Russisch gemotoriseerd geschut (SU-100) op de achtergrond.

Afbeelding
Een Amerikaans kanon (75mm Howitzer?).

Afbeelding
Een gecombineerde foto van het geschut met de tractor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duitse poppen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Amerikaanse poppen.

Al met al een leuk museum. Zeker de moeite waard als je in de buurt bent. Ik was op goed geluk naar St. Vith gereden, maar daar was weinig te doen. Op weg daar vandaan, reed ik toevallig dit museum voorbij.

links:
http://www.museum-poteau44.be/
Laatst gewijzigd door okke op 28 sep 2004, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mooi museum zo als ik het op deze foto's zie! :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Persoonlijk vind ik het museum een gemiste kans.... maar daar hebben Gustav en ik al eens een meningsverschil over gehad op het Stiwot forum.....

Vooral de GI met de tankbroek achterstevoren vind ik hilarisch.....
Het Amerikaans kanon is een 105mm Howitser...

Johan
29th Let's Go!!!!!
LAHsoldier12
Lid
Lid

Bericht door LAHsoldier12 »

leuk museum. Ik ben er zelf al 2 keer geweest. Wisten jullie dat die SU100 echt rijd?
Verwunden mein Herz mit eintönige Mattigkeit
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Het schijnt dat er 2 halftracks en 1 sherman tank in staat zijn om te rijden :)
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

gilles schreef:Het schijnt dat er 2 halftracks en 1 sherman tank in staat zijn om te rijden :)
ja dat klopt dat heb ik ook gehoord en met die twee hlaftracks kun je een rondrit maken ! :lol:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 29 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik ben er nooit geweest, maar die "Duitse" halftrack is eigenlijk een Tjechische Tatra OT-810 uit de jaren '50. Gebaseerd op het Duitse ontwerp uiteraard, maar een heel stuk goedkoper. Dit type wordt ook veel gebruikt voor reenactment. :wink:

Grtn

David
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

earlymb schreef:Ik ben er nooit geweest, maar die "Duitse" halftrack is eigenlijk een Tjechische Tatra OT-810 uit de jaren '50. Gebaseerd op het Duitse ontwerp uiteraard, maar een heel stuk goedkoper. Dit type wordt ook veel gebruikt voor reenactment. :wink:

Grtn

David
Ja ik vond ook al dat ie zo'n rare voorkant had. :?
En wat die ritten met die halftracks en tank betreft, die vind ik toch redelijk prijzig. En dat museum ziet er ook redelijk slordig uit, kan toch een heel stuk beter!
War is something human...
sander vw
Lid

Bericht door sander vw »

ik ebn er ook al geweest en ik vin de prijs voor een rit wel heel duur, en dan moest je met min. 5personen zijn :roll:
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

sander vw schreef:ik ebn er ook al geweest en ik vin de prijs voor een rit wel heel duur, en dan moest je met min. 5personen zijn :roll:
Die dingen rijden niet op frituurvet hoor, denk dat je schrikt wat ze verbruiken. En @ Ruben, het is een gehele privecollectie dan kan je niet verwachten dat alles uitgesteld staat als een "normaal" museum.
Owhjah heb weleens meegereden in die Duitse halftrack... is idd best prijzig en om nou te zeggen je rijd er een eind mee... nee niet echt.

Rick
johan willaert
Lid
Contacteer:

Skylighter schreef:het is een gehele privecollectie dan kan je niet verwachten dat alles uitgesteld staat als een "normaal" museum
Dat is het nu juist..... Het hoeft helemaal geen "normaal" museum te zijn......

Het museum is gelegen op slechts een paar honderd meter van de plaats waar de meest bekende foto's van het Ardennenoffensief zijn genomen. Iedereen , en ik bedoel echt IEDEREEN, die een beetje interesse heeft in WO2 heeft de foto's van de Duitsers in Poteau gezien. Deze foto's werden door een Duitse Propaganda-Fotograaf tussen de voertuigen van een US Verkenningseenheid genomen, na een hinderlaag. Er zijn massa gedetailleerde schetsen en beschrijvingen van de omgeving beschikbaar.....
Het is echt uniek om op die plaats een museum te kunnen inrichten....
Daarom vind ik het zo jammer dat het materiaal in dat museum zomaar door elkaar gestapeld ligt.....
Het ware toch fantastisch om binnen in het museum door middel van 1/1 diorama's enkele van de bekende foto's na te bouwen en de gebeurtenissen van Poteau echt uit te diepen.
De eigenaar heeft de voertuigen en het materiaal, maar hij maakt er een zootje van. Ik zie daar Amerikanen met een broek achterstevoren aan, een Jeep met kentekens van de 106 Divisie, een Dodge met kentekens van de 75 divisie; allemaal wel mooi , maar wat doet dat daar????
Ik kan best begrijpen dat die kerel daar allemaal in geïnteresseerd is, maar dan verhuist hij beter naar Overloon of misschien moet hij de naam van z'n museum in Poteau veranderen in 'Musée de véhicules et d'uniformes de toute la 2ieme Guerre Mondiale'.
In het Atlantik Wall museum van Oostende vind je toch ook geen Russische tank......

Mijns inziens wordt de bezoeker van Poteau bedrogen. Ik verwachtte een gedetailleerde uitleg over de gebeurtenissen in Poteau en zag er behalve de foto's en een maquette niets over......

En als ik een Tatra Half Track wil zien, dan ga ik wel naar Beltring, daar zie ik ze gratis......

Echt een gemiste kans............

But then again, what do I know??

Johan
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Contacteer:

De gebeurtenissen bij Poteau zijn blijkbaar wel populair bij de Nederlanders.... Op het Stiwot forum gaat het hier ook steeds weer over.....

Hoe komt dat eigenlijk???

Johan
29th Let's Go!!!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Misschien omdat de foto's die daar genomen zijn zo bekend zijn terwijl gelijk ook niet helemaal duidelijk is wie er precies op die foto's staan?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

Afbeelding

Het schijnt dat deze man nog leeft ergens in Amerika.

Rick
johan willaert
Lid
Contacteer:

Skylighter schreef:Afbeelding

Het schijnt dat deze man nog leeft ergens in Amerika
Heb je daar wat meer info over???

Johan
29th Let's Go!!!!!