Normandië reisverslag/foto's september

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
a man with a 45
Lid

Normandië reisverslag/foto's september

Bericht door a man with a 45 »

Begin september ben ik 5 dagen naar Normandie geweest.
Ik heb veel gehad aan de "overlordtour bravepages", deze dan ook uitgeprint en zoveel mogelijk in de auto bestudeerd.
Aangekomen bij Caen besluiten we door te rijden naar Bayeux om wat dichter bij de kust te te geraken, daar een hotel gepakt en vandaaruit alle routes gepland van dag tot dag.

De eerste dag is er niet zoveel tijd meer over aangezien we pas laat in de middag arriveren, we besluiten wel om alvast Arromanches te gaan bezoeken. Nog voordat we de kust bereiken heb ik al kippenvel als we door de weilanden en langs de heggen rijden. Precies zoals in de films en de boeken, onaangetast.
Dan zien we in de verte al de restanten liggen van de kunstmatige haven, zeer indrukwekkend moment.

Arromanches in de avond:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al direct ontdekken we de eerste betonresten in de heuvels bij Arromanches, hier een foto van een radarstation:

Afbeelding

De volgende dag staan we vroeg op om zoveel mogelijk dingen te kunnen bekijken. We rijden naar Port en bessin om daar de haven te bekijken. Al snel zien we een trap die naar de kliffen leidt, interessant dus.
We lopen langs een zeer oud bouwsel (uitkijktoren 16e eeuw?) en zien dan bovenop enkele tobruks liggen met uitkijk op zee.

In de heuvels van Port en Bessin:
Afbeelding

Afbeelding

Iets meer richting de afgrond stuiten we op restanten van loopgraven, als je goed kijkt op de foto zie je ze links liggen. Aan de rechterkant is een soort paadje dat langs de kliffen loopt:

Afbeelding

Iets verder in de heuvels ligt een mij onbekend bouwsel (informatie is welkom):

Afbeelding

We besluiten om door te rijden naar Colleville om daar de Amerikaanse begraafplaats te bezoeken. Een heel raar moment als je daar loopt want je herkent meteen de opnames van Saving private ryan zodra je de zee ziet liggen achter de vele kruizen:

Afbeelding

We zien al vrij snel dat er een trap leidt vanaf het kerkhof naar Omaha beach zelf, dat uitzicht/moment is me het eigenlijk het meest bijgebleven van de hele trip. Het dubbele gevoel dat opspeelt bij het zien van zo'n mooie rustige omgeving in de huidige situatie waar 60 jaar geleden zoveel bloed is vergoten is een heel vreemd/emotioneel moment.

Omaha beach today:
Afbeelding

Een gesneuvelde soldaat van het 506th/101st op 6 juni '44:
Afbeelding

Nadat we de trap naar het strand genomen hebben lopen we vrij snel tegen Wiederstandsnest 62 op.
Ook dit is weer zeer indrukwekkend, zodra je bij het beton bent aangekomen zie je goed welk deel van het strand het eigenlijk bestreek.

WN62 bij Omaha:
Afbeelding

WN62 van binnen uit gezien:
Afbeelding

Een tobruk van WN62:
Afbeelding

Dit is een begin, de rest wordt vervolgd met oa Point du hoc, Longues, Crisbeq, Azeville, Hillman, Merville, Utah, Pegasus, La cambe, Diverse musea, etc...
Laatst gewijzigd door a man with a 45 op 03 okt 2004, 22:16, 11 keer totaal gewijzigd.
"Your life"
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Netjes!
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mooie foto's en leuk verslag erbij,laat de volgende delen maar komen! :wink:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mooie foto's! Ben je ook in dat museum in Arromanches geweest over die betonnen haven? Ik ben daar toen zelf wel geweest in het museum, kan me er niet veel meer van herinneren omdat het al aardig wat jaren geleden was.
a man with a 45
Lid

en toen hield geocities er weer tijdelijk mee op, ik vermoed dat jullie ook geen foto's meer zien? als er ook maar even wat dataverkeer is kapt ie ermee.

als ik verder ga zal ik ze eerst op een fatoenlijke server zetten !
"Your life"
a man with a 45
Lid

Nico Roelofs schreef:Mooie foto's! Ben je ook in dat museum in Arromanches geweest over die betonnen haven? Ik ben daar toen zelf wel geweest in het museum, kan me er niet veel meer van herinneren omdat het al aardig wat jaren geleden was.
nope daar niet...leek me erg klein namelijk
"Your life"
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja volgens mij was het ook wel aardig klein. Maar dat staat me allemaal niet meer zo goed bij.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Foto's doen het (al) niet (meer)..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
a man with a 45
Lid

ik heb het gefixt middels een andere server
"Your life"
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Mooie foto's :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Mooie foto's, doe zo verder :)

Mijn foto's van St-Laurent-sur-Mer zal ik zo snel mogelijk ook eens posten René :wink:
Plaats reactie