"battle of the bulge" --60 jaar

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Mja... Ik weet het ook niet. Maar ik bedoel er zijn ook herdenkingen bij de concentratie en vernietigingskampen, en dat waren bepaald ook geen overwinningen.

Maar ik ge er over ophouden. Ik kan me toch niet verweren :) kan mijn meningen toch niet argumenteren.
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

herdenkingen bij concentratie en vernietigingskampen ik kan me enkel voorstellen dat er een herdenking is op een van de datums dat ze zijn bevrijd... en dat is op zich wel een overwinning
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Neem bijvoorbeeld de herdenkingen in October in Overloon. Ik heb daar 2 dagen opgetrokken met 2 duitse veteranen (1 die gevochten heeft in overloon[fallschirmjaeger] en gevangen is genomen en nog een andere een vriend[WH soldaat] van die Overloon veteraan die aan het oostfront vocht). zij ook legden een krans neer en stonden bij de britse veteranen. er is wel degelijk respect voor de WH, LW, KM! maar ik kan goed begrijpen dat er voor de SS etc geen monumenten of worden herdacht. ik ben er zelf ook niet mee eens maar ik kan het begrijpen dat ze deze niet willen eren! dit waren tenslotte de lijfwachten van een man die miljoenen levens op zijn naam heeft staan!
Narcolepticus
Lid

Van de SS heb je ook wel gelijk. Maar degene die hun keuze voor de SS namen zullen niet alleen ideologisch gekleurd zijn geweest zeker? (Toch zeker niet bij alle bv. Vlaamse - Oostfronters)
Guido
Lid

Bericht door Guido »

maar daar gaat het niet om. of je nu zegt dat ze alleen tegen het bolsj. vochten en verder niet ideologisch gekleur zoals jij dat zo mooi zei, dat maakt niet uit. zij kozen de hand van Hitler en vind ik het logisch ookal zijn het vlamingen of nederlanders of wat dan ook, zij zaten bij de SS en dit heeft een naam gekregen in de wereld! zelf ben ik ook van mening dat er "goede" SS'ers waren die voor het uniform gingen of dit zagen als de mogelijkheid om weg te gaan van huis etc.. maar als je logisch nadenkt kan je niet anders zeggen dat je lang kan wachten tot dat er ooit een officieel monument zal komen voor de gevallen SS'ers of dat de naam wordt genoemd tijdens een herdenking.

of heb ik dit verkeerd?
Narcolepticus
Lid

Natuurlijk verwacht ik niet dat er monumenten opgericht worden. Afgezien dan als er ooit weer een Fascist/Nazist gelijkaardig aan Hitler aan de macht komt die net zulke plannen heeft met de Joden of zo. Maar ja. Voor mijn part heb je gelijk guido, er is niet echt een eenduidige mening over. Enkel dan dat er geen monumenten gaan opgericht worden.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

maar over het respect voor de SS. dat kan ook niet algemeen maar is voor iedereen verschillend erg subjectief dus.
Narcolepticus
Lid

Inderdaad erg subjectief. En dan zou je ook nog is onderverdelingen in de 'SS' kunnen maken. Veralgemening zou tot drogredenen leiden dunkt me.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

laten we daar maar niet aan beginnen!

maar toch zal ik als ik op mij eigen toch even stil staan om toch even de soldaten te gedenken! afkomst niet van belang.
Narcolepticus
Lid

Inderdaad, daar heb je volkomen gelijk in.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik heb even een deel van dit topic afgesplitst naar hier: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=5313
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Thomas schreef:Voor mij was het een dag zoals een andere, maar ik vraag me af wat mijn SS-vrienden van de LSSAH op een dag als deze ervaren. Ik zie ze in gedachten al zitten, verzonken in gedachten met af en toe een kleine glimach om hun lippen. Dan weet ge, dat zij aan hun dode kameraden denken.
LOL. Niet zo sentimenteel Thomas. Ik was de zestiende met LSSAH veteranen in La Gleize en Coo en ze waren opgewekt, vrolijk en je kon zien dat ze naar de herdenking toegeleeft hadden. Over dode kameraden werd ook veel gesproken maar zonder weemoedige sentimenten maar gewoon goede herinneringen aan hoe ze waren toen ze nog leefden. Al met al een lange en vruchtbare dag. Veel complimenten over mijn onderzoek, aanvullingen en aanbiedingen voor hulp bij het zoeken naar meer informatie. De volgende dag gingen ze heus nog wel even naar de graven op bekende en minder bekende begraafplaatsen maar zonder dromerige weemoed en kleine glimlach op de lippen _/-\o-
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Harro schreef:
Thomas schreef:Voor mij was het een dag zoals een andere, maar ik vraag me af wat mijn SS-vrienden van de LSSAH op een dag als deze ervaren. Ik zie ze in gedachten al zitten, verzonken in gedachten met af en toe een kleine glimach om hun lippen. Dan weet ge, dat zij aan hun dode kameraden denken.
LOL. Niet zo sentimenteel Thomas. Ik was de zestiende met LSSAH veteranen in La Gleize en Coo en ze waren opgewekt, vrolijk en je kon zien dat ze naar de herdenking toegeleeft hadden. Over dode kameraden werd ook veel gesproken maar zonder weemoedige sentimenten maar gewoon goede herinneringen aan hoe ze waren toen ze nog leefden. Al met al een lange en vruchtbare dag. Veel complimenten over mijn onderzoek, aanvullingen en aanbiedingen voor hulp bij het zoeken naar meer informatie. De volgende dag gingen ze heus nog wel even naar de graven op bekende en minder bekende begraafplaatsen maar zonder dromerige weemoed en kleine glimlach op de lippen _/-\o-
Timo Worst en zijn dozijn schuilnamen zijn bijna niet meer bij te houden. Ik had het trouwens niet over diegenen nu in Ardennen (het échte bezoek moet nog komen, dat weet je ook wel, en 2 maand terug was er al een kleine afvaardiging) maar over zij die momenteel aan het bed gekluisterd zijn wegens ziekte en niet kunnen komen. Niet dat ik verwacht dat leugenaars zoals jij daar iets van verstaan. Hoe gaat het met John P. Moore?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Thomas schreef:Timo Worst en zijn dozijn schuilnamen zijn bijna niet meer bij te houden.
Don't worry. Je weet dat ik het ben :mrgreen:
Thomas schreef:Ik had het trouwens niet over diegenen nu in Ardennen (het échte bezoek moet nog komen, dat weet je ook wel, en 2 maand terug was er al een kleine afvaardiging) maar over zij die momenteel aan het bed gekluisterd zijn wegens ziekte en niet kunnen komen.
Man klets niet. Je hebt het helemaal nergens over zieke mensen maar simpelweg over je "LSSAH vrienden". En ik heb het over de veteranen die er dit weekeinde wel waren.
Thomas schreef:Niet dat ik verwacht dat leugenaars zoals jij daar iets van verstaan. Hoe gaat het met John P. Moore?
Met John P. Moore gaat het vast prima. Hij kijkt wel link uit om mij nogmaals aan te pakken nadat ik al zijn leugens over mij onderuit haalde en en passant ontdekte dat hij een dief is en een hacker. Meneer Moore was tien jaar geleden namelijk zo slim om via de email bij zijn toenmalige vrienden te gaan pochen over hoe hij met een externe harddrive achter de rug van de NARA om de Führerliste wist te stelen van een NARA-medewerker. En laten die toenmalige vrienden nu net hun buik vol hebben van zijn leugens over mij en die mailtjes al die tijd bewaard te hebben.

Leuk dat Moore en Yerger hoog van de toren bliezen over mijn "misdaden" en zelfs dreigden mijn goede naam bij veteranen en onderzoekers kapot te maken totdat ik op Feldgrau simpelweg vroeg hoe het met de NARA en die externe harddrive ging. Binnen een minuut werd de hele thread door Yerger gewist en Moore schreef opeens dat hij verder geen probleem met mij had maar dat het een waarschuwing was voor anderen. De dappere helden. Misschien moet je Yerger trouwens even vragen hoe zijn "vriend" wijlen Hans Siegel over hem dacht. _/-\o-

Maar ondankbaar blijft het: tot vlak voor zijn dubieuze acties stuurde ik hem nog braaf alles informatie die ik vond over officieren van de SS AA 1 om te gebruiken in de nieuwe editie van zijn CD's.

Maar ik begrijp dat jij - die geen idee heeft wat er werkelijk allemaal speelde - graag je persoonlijke wrok naar mij wil botvieren door mij als leugenaar af te schilderen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Man klets niet. Je hebt het helemaal nergens over zieke mensen maar simpelweg over je "LSSAH vrienden". En ik heb het over de veteranen die er dit weekeinde wel waren.
Dat was geen officieel bezoek van de Truppenkameradschaft. Dat moet nog komen. Zodoende was jouw "bijdrage" niet alleen misplaatst en ook naast de kwestie. Het draagt niets bij tot de discussie, louter provocatie.
Maar ik begrijp dat jij - die geen idee heeft wat er werkelijk allemaal speelde - graag je persoonlijke wrok naar mij wil botvieren door mij als leugenaar af te schilderen.
Wat een heisa om niets. JIJ kwam hiet met je grote muil de discussie plots verzieken - zoals gewoonlijk trouwens - en nu schilder je jezelf weer af als slachtoffer. Doe geen moeite, ik heb de moderatoren al lang ingelicht met berichten van anderen over jouw "gedrag".
Plaats reactie