Expo in Bastogne
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
Expo in Bastogne
Morgen 18 Dec 04 gaat in Bastogne een nieuwe tentoonstelling open.
Deze expo J'avais 20 ans en 1945 blijft geopend tot Nov 2005....
Meer info en een virtueel bezoek op http://www.20ansen45.org
Johan
Deze expo J'avais 20 ans en 1945 blijft geopend tot Nov 2005....
Meer info en een virtueel bezoek op http://www.20ansen45.org
Johan
29th Let's Go!!!!!
-
- Lid
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Wij mogen maar al te blij zijn dat wij nog de kans krijgen om met veteranen te corresponderen of te ontmoeten op herdenkingen!!
Vadertje tijd tikt door en er blijven steeds minder veteranen over, straks zijn er alleen nog de musea, boeken, films etc over, waar onze kinderen kunnen leren over de heldendaden en gruwelijkheden die zijn vericht in de 2e W.O.!!
Musea zijn daarom van zo een belang dat ik het zeker belangrijk vindt dat de opstelling en uitbeelding realistisch overkomt met wat er werkelijk is gebeurd tijdens een veldslag!!
Ik zou het zeer indrukwekkend vinden om een museum in te gaan waar ze b.v. een diorama hebben geplaats op b.v. een stuk "movie ground"
daarmee bedoel ik zoals ze lieten zien in de making of Band of Brothers, Ardennen aflevering dat ze in de foxholes zaten en beschoten werden door 88mm's, dit was in een hangar opgenomen!!
Zo iet's zouden ze dus ook in een museum moeten maken en inplaats van de tanks netjes naast elkaar te stallen, op de movie ground plaatsen en een paar mannequins van soldaten in foxholes en die b.v. bewegen over het slagveld!!
In het imperial war museum in Londen kan je door een stuk trench uit W.O.1 lopen, en door een stuk metro en bombed out Londen, dit geeft volgens mij een beter beeld van hoe een slag was dan alleen maar mannequins naast elkaar te stallen met foto's en uitleg!!
Maar goed das mijn droom van een eigen museum denk ik
Ik ga in ieder geval zeker een poging wagen om er binnenkort een bezoek aan te brengen!!
Vadertje tijd tikt door en er blijven steeds minder veteranen over, straks zijn er alleen nog de musea, boeken, films etc over, waar onze kinderen kunnen leren over de heldendaden en gruwelijkheden die zijn vericht in de 2e W.O.!!
Musea zijn daarom van zo een belang dat ik het zeker belangrijk vindt dat de opstelling en uitbeelding realistisch overkomt met wat er werkelijk is gebeurd tijdens een veldslag!!
Ik zou het zeer indrukwekkend vinden om een museum in te gaan waar ze b.v. een diorama hebben geplaats op b.v. een stuk "movie ground"
daarmee bedoel ik zoals ze lieten zien in de making of Band of Brothers, Ardennen aflevering dat ze in de foxholes zaten en beschoten werden door 88mm's, dit was in een hangar opgenomen!!
Zo iet's zouden ze dus ook in een museum moeten maken en inplaats van de tanks netjes naast elkaar te stallen, op de movie ground plaatsen en een paar mannequins van soldaten in foxholes en die b.v. bewegen over het slagveld!!
In het imperial war museum in Londen kan je door een stuk trench uit W.O.1 lopen, en door een stuk metro en bombed out Londen, dit geeft volgens mij een beter beeld van hoe een slag was dan alleen maar mannequins naast elkaar te stallen met foto's en uitleg!!
Maar goed das mijn droom van een eigen museum denk ik

Ik ga in ieder geval zeker een poging wagen om er binnenkort een bezoek aan te brengen!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
-
- Lid
- Contacteer:
Volledig akkoord....!!! Daarom vind ik ook het museum van Poteau zo jammer....Maj.Cain schreef:Ik zou het zeer indrukwekkend vinden om een museum in te gaan waar ze b.v. een diorama hebben geplaats op b.v. een stuk "movie ground"
Maar goed das mijn droom van een eigen museum denk ik![]()
Enige tijd geleden schreef ik dit erover:
Ben je al eens in Diekirch geweest??? Daar hebben ze enkele grote diorama's nagebouwd....johan willaert schreef:Het museum is gelegen op slechts een paar honderd meter van de plaats waar de meest bekende foto's van het Ardennenoffensief zijn genomen. Iedereen , en ik bedoel echt IEDEREEN, die een beetje interesse heeft in WO2 heeft de foto's van de Duitsers in Poteau gezien. Deze foto's werden door een Duitse Propaganda-Fotograaf tussen de voertuigen van een US Verkenningseenheid genomen, na een hinderlaag. Er zijn massa gedetailleerde schetsen en beschrijvingen van de omgeving beschikbaar.....
Het is echt uniek om op die plaats een museum te kunnen inrichten....
Daarom vind ik het zo jammer dat het materiaal in dat museum zomaar door elkaar gestapeld ligt.....
Het ware toch fantastisch om binnen in het museum door middel van 1/1 diorama's enkele van de bekende foto's na te bouwen en de gebeurtenissen van Poteau echt uit te diepen.
De eigenaar heeft de voertuigen en het materiaal, maar hij maakt er een zootje van. Ik zie daar Amerikanen met een broek achterstevoren aan, een Jeep met kentekens van de 106 Divisie, een Dodge met kentekens van de 75 divisie; allemaal wel mooi , maar wat doet dat daar????
Ik kan best begrijpen dat die kerel daar allemaal in geïnteresseerd is, maar dan verhuist hij beter naar Overloon of misschien moet hij de naam van z'n museum in Poteau veranderen in 'Musée de véhicules et d'uniformes de toute la 2ieme Guerre Mondiale'.
In het Atlantik Wall museum van Oostende vind je toch ook geen Russische tank......
Mijns inziens wordt de bezoeker van Poteau bedrogen. Ik verwachtte een gedetailleerde uitleg over de gebeurtenissen in Poteau en zag er behalve de foto's en een maquette niets over......
http://www.nat-military-museum.lu
Johan
29th Let's Go!!!!!
-
- Lid
Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Dat zou zeker indrukwekkender zijn denk ik!johan willaert schreef:Volledig akkoord....!!!Maj.Cain schreef:Ik zou het zeer indrukwekkend vinden om een museum in te gaan waar ze b.v. een diorama hebben geplaats op b.v. een stuk "movie ground"
Maar goed das mijn droom van een eigen museum denk ik![]()
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Beste Johan,
das een heel mooi ingericht museum en ik ben er nog niet geweest!;)
Wow da zag er echt goed uit en precies zoals ik bedoelde, als je zelf een pak aan zou trekken en er tussen zou gaan zitten, zien de mensen het niet eens lol!!
Nee echt super diorama's, als elk museum nou zo een effort zou maken om het zo te stallen, dan zouden ze van mij een 10 krijgen!!!
Als je een museum hebt op een origineel stuk grond dan moet je juist alles er aan doen om je bezoekers een beeld en gevoel te geven hoe het gegaan is tijdens de slag!!
Ik neem aan dat je in het grote museum in Bayeux bent geweest, kijk hoe groot dat lel is en wat ze aan materiaal hebben, en dan staat het meeste allemaal netjes naast elkaar, alleen achter in staan leukere diorama's!!
Geld zal voor veel musea het grote probleem zijn denk ik!!
Mijn ideologisch beeld van een museum in Europa zou gepositioneerd zijn in Nederland of Belgie, vlakbij een slagveld!!
Het zou wel een megastructie moeten worden ,die b.v. 5 verdiepingen de grond in zou gaan!!
Op elke ronde verdieping zou je dus een levend beeld zien van Europa in de oorlog, en dan het liefst met lighteffects en geluid!!
Maar goed zoals ik al zei das een droom die ik heb!!
Ik zou best wel weer een keer een musea toer door de benelux willen nemen!!!
Bedankt voor de link van het museum, die is echt super!!
das een heel mooi ingericht museum en ik ben er nog niet geweest!;)
Wow da zag er echt goed uit en precies zoals ik bedoelde, als je zelf een pak aan zou trekken en er tussen zou gaan zitten, zien de mensen het niet eens lol!!
Nee echt super diorama's, als elk museum nou zo een effort zou maken om het zo te stallen, dan zouden ze van mij een 10 krijgen!!!
Als je een museum hebt op een origineel stuk grond dan moet je juist alles er aan doen om je bezoekers een beeld en gevoel te geven hoe het gegaan is tijdens de slag!!
Ik neem aan dat je in het grote museum in Bayeux bent geweest, kijk hoe groot dat lel is en wat ze aan materiaal hebben, en dan staat het meeste allemaal netjes naast elkaar, alleen achter in staan leukere diorama's!!
Geld zal voor veel musea het grote probleem zijn denk ik!!
Mijn ideologisch beeld van een museum in Europa zou gepositioneerd zijn in Nederland of Belgie, vlakbij een slagveld!!
Het zou wel een megastructie moeten worden ,die b.v. 5 verdiepingen de grond in zou gaan!!
Op elke ronde verdieping zou je dus een levend beeld zien van Europa in de oorlog, en dan het liefst met lighteffects en geluid!!
Maar goed zoals ik al zei das een droom die ik heb!!
Ik zou best wel weer een keer een musea toer door de benelux willen nemen!!!
Bedankt voor de link van het museum, die is echt super!!
-
- Lid
- Contacteer:
De meeste musea in Normandie trekken ook nergens op.Maj.Cain schreef: in Bayeux staan alleen achter in leukere diorama's!!
In juni was ik voor de 20e keer in Normandie en nog steeds verbaast het me hoe slecht de meeste musea daar zijn....
De meeste musea zijn gewoon een dump van allerlei materialen......
Dit was misschien interessant in de jaren 70 maar nu toch niet meer....
Het museum in Bayeux heeft fantastische items maar ze zijn zo triestig tentoongesteld; op erbarmelijke mannequins..........
Velen zegden dat het materieel tentoongesteld door Detrez in Ste Mere niet allemaal origineel was...... Hebben deze mensen ooit eens goed rondgekeken in het Airborne Museum van St Mere???!!!!! De mooie originele geïdentificeerde stukken liggen er te verbleken in vitrines in de zon terwijl de kopie-jumpsuits en helmen voor een plaatsje drummen...... De enige goeie M2 D-ring helm die ze hebben hangt op een verpleegster. De foto's zijn gekopieerd uit de kranten en de Waco glider die zogezegd gebruikt is op D-Day is gemaakt voor een contract van 1945, te zien op het dataplaatje in de doorgang links van het zweefvliegtuig.....
Buiten staat een Sherman met HVSS die pas laat in de oorlog geproduceerd werden met daarnaast een 57mm Bofors Luchtafweerkanon met een dataplaatje waaruit je opmaakt dat het in 1952 geproduceerd werd voor het Belgische Leger!!!!
En dan dat filmpje dat ze daar durven afspelen, nu al sedert 1990!!!!
Hoeveel prachtige (kleuren)beelden zijn er de laatste jaren niet opgedoken???
In het Ranger museum van Grandcamp ligt een Belgische Fusil Mitrailleur als Amerikaanse BAR.......
In het museum op Les Moulins bij Omaha Beach moet je de goede items zoeken tussen de rommel...... Een superzeldzame gecamoufleerde M1942 jumpjacket van het 377 PFA hangt er als een vod op een mannequin......
Het museum van Arromanches is prachtig door de maquette van de haven...... en ook het Musée des Epaves in Port en Bessin is fantastisch...
Pegasus Bridge is nu ook mooi sedert het nieuwe gebouw..... Kun je je voorstellen dat de Fransen de oude brug gingen verschroten!!!!!
Al eens in het Musée des Commandos Nr 4 in Ouistreham geweest????? Bwa!!!! Walgelijk!!!
Op Utah Beach staan er meer modelbouw items dan andere dingen..... De Jeep die daar staat heeft nog niet eens kentekens van een Divisie die daar geland is, maar wel van de 29th Division, die op Omaha kletsen kreeg......
Het mooiste aan de Merville Batterij is het borstbeeld van Otway dat buiten staat.......
enz, enz.......
.........
Geef mij maar displays zoals die van Detrez of het kleine nieuwe museum van Pierre Louis Gosselin en Fred Fourquemin in Colleville dicht bij het US Kerkhof... Het museum noemt het Big Red One Assault Museum en is gewijd aan de eenheden en gebeurtenissen op Omaha Beach.
Een museum zoals je het in de 21e eeuw mag verwachten........
Kijk maar eens op mijn site voor enkele foto's......
HET museum voor de verzamelaar is in Ambleteuse (FR) dichtbij Boulogne sur Mer. Zeker de moeite om eens van de snelweg af te rijden als je naar Normandie gaat. De collectie van Barbe en Deschodt wordt daar tentoongesteld op een dikke 100 mannequins achter glas.....
Elke mannequin vergezeld van andere voorwerpen..... Misschien wat minder interessant voor de geschiedkundigen, maar het walhalla voor de verzamelaar van zowel geallieerd als Duits Mat......
Hun site:
http://musee3945.com/
Maar ja, Diekirch is prachtig!!!! Enig minpuntje daar zijn de twee US Para's (een op de paal en een in een vitrinekast) die allebei BundesWehr broeken uit de jaren 70 aanhebben...........Waarom geven ze ze geen HBT broeken als ze geen parabroeken hebben????
Die Fransen kunnen nog heel wat leren van Belgische en Nederlandse verzamelaars wat de inrichting van een museum betreft.....
Waarom denk je dat Detrez geen toelating kreeg om
-de expo dichtbij het marktplein te zetten???
-de expo open te houden tot einde augustus?????
Johan
PS: Hartenstein kan mij ook wel bekoren......
Johan
29th Let's Go!!!!!
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Tja dat zijn duidelijke woorden die je daar typt!!
Idd in Frankrijk kom je vaak huilend een museum uit inplaats van gefascineerd!!
Het zijn ook alleen de echte kenners zoals jij die zich daar ook echt druk om kunnen maken, voor de Fransen is het puur een bron van inkomsten, al die hordes toeristen die elke zomer naar Normandie komen om de stranden en bunkers, musea's te bezichtigen!!
En inderdaad Utah beach museum was echt schrikbarend slecht, een museum zie ik toch echt als een memorial voor de slag, dit was idd een grote zandbak met troep, en wat wel origineel is wordt niet met enige degelijke waardigheid behandeld!!
Jou kennis voor materieel is zo groot dat menig museumlid daar nog wel een duimpje aan kan zuigen, het is dan ook jammer dat vaak verkeerde mensen op de verkeerde plek komen, terwijl er verzamelaars/historici zijn die een veel acurate opstelling zouden inrichten voor musea(s).
Maar goed als men iets neerzet wat Post war is dan vind ik dat dat vermeld moet worden en niet omschreven worden als echt, lol en het mooie is staan er ook bordjes bij zoals "Don't Touch" lol as if!!!
Over Hartenstein kan ik je zekers gelijk geven, een jaar of zo geleden heb ik hele nare dingen gehoord over wat zij hadden besloten te laten doen met pas opgedrechte droppingscontainers!!! ik stond met stomheid geslagen!!!nu nog ril ik van die schock!!
En ja lang niet alles in het museum is origineel, maar toch blijft het voor mij me fav museum alleen wordt het door de verkeerde mensen gerund in mijn ogen!!
Ik heb verschillende musea gezien in Normandie en Pegasus bridge museum heb ik voor het laatst in 97 gezien toen was het nog de oude situatie, en de brug lag toen klaar voor de schroothoop!!
Ottaway standbeeld heb ik ook gezien bij Merville, kan ook veel beter ingericht worden.
Toen zijn we idd naar dat kleine f... museum geweest bij de Mulberry haven (waist of time), toen nog een museum als num. 10 Commando dat kleine museumpje is van 2 kamers groot is dan ben ik er geweest.
Ik als geboren Brit heb zo wiezo een hekel aan Frogs dus praat liever niet met Fransen, ze kunnen idd heel wat van de Ned/Belg verzamelaar/historici leren!!
Bedankt voor de tips, aangezien ik misschien naar Beltring ga kan ik onderweg een paar mooie tussen stops maken!!
Krijg het nog druk............................
Idd in Frankrijk kom je vaak huilend een museum uit inplaats van gefascineerd!!
Het zijn ook alleen de echte kenners zoals jij die zich daar ook echt druk om kunnen maken, voor de Fransen is het puur een bron van inkomsten, al die hordes toeristen die elke zomer naar Normandie komen om de stranden en bunkers, musea's te bezichtigen!!
En inderdaad Utah beach museum was echt schrikbarend slecht, een museum zie ik toch echt als een memorial voor de slag, dit was idd een grote zandbak met troep, en wat wel origineel is wordt niet met enige degelijke waardigheid behandeld!!
Jou kennis voor materieel is zo groot dat menig museumlid daar nog wel een duimpje aan kan zuigen, het is dan ook jammer dat vaak verkeerde mensen op de verkeerde plek komen, terwijl er verzamelaars/historici zijn die een veel acurate opstelling zouden inrichten voor musea(s).
Maar goed als men iets neerzet wat Post war is dan vind ik dat dat vermeld moet worden en niet omschreven worden als echt, lol en het mooie is staan er ook bordjes bij zoals "Don't Touch" lol as if!!!
Over Hartenstein kan ik je zekers gelijk geven, een jaar of zo geleden heb ik hele nare dingen gehoord over wat zij hadden besloten te laten doen met pas opgedrechte droppingscontainers!!! ik stond met stomheid geslagen!!!nu nog ril ik van die schock!!
En ja lang niet alles in het museum is origineel, maar toch blijft het voor mij me fav museum alleen wordt het door de verkeerde mensen gerund in mijn ogen!!
Ik heb verschillende musea gezien in Normandie en Pegasus bridge museum heb ik voor het laatst in 97 gezien toen was het nog de oude situatie, en de brug lag toen klaar voor de schroothoop!!
Ottaway standbeeld heb ik ook gezien bij Merville, kan ook veel beter ingericht worden.
Toen zijn we idd naar dat kleine f... museum geweest bij de Mulberry haven (waist of time), toen nog een museum als num. 10 Commando dat kleine museumpje is van 2 kamers groot is dan ben ik er geweest.
Ik als geboren Brit heb zo wiezo een hekel aan Frogs dus praat liever niet met Fransen, ze kunnen idd heel wat van de Ned/Belg verzamelaar/historici leren!!
Bedankt voor de tips, aangezien ik misschien naar Beltring ga kan ik onderweg een paar mooie tussen stops maken!!
Krijg het nog druk............................
- Robin V
- Lid
johan willaert schreef:Al eens in het Musée des Commandos Nr 4 in Ouistreham geweest????? Bwa!!!! Walgelijk!!!
Blijkbaar niet echt het beste museum in Normandië. Door dit museum was ik zo teleurgesteld dat we het Big Red One museum gewoon zijn voorbijgereden uit angst voor een nieuwe zakkenrollerij... De prijs-kwaliteit verhouding in no4 commando was 50-1...Maj.Cain schreef: nr.10 Commando dat kleine museumpje is van 2 kamers groot is dan ben ik er geweest.
Ook het musée des épaves sous-marines hebben we overgeslagen, maar dat kwam omdat get gesloten was... Een voorbeeldje over een verschrikkelijk slecht ingericht museum :

alle medailles/insignes liggen gewoon slordig door elkaar!!!!

Dit is echt zielige inrichting... Nochtans hebben ze een schitterende collectie ; o.a. een Enigma machine,...
waar denk je dat deze genomen zijn...?
Over welk museum heb je het hier?johan willaert schreef:het materieel tentoongesteld door Detrez
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
- mario
- Lid
- Contacteer:
Ik ga daar nooit opgetogen binnen. Het er sip weer uit komen kan ik me wel voorstellen.ironmarc schreef: Kom je met zo'n opgetogen gevoel het museum binnen, kom je er helemaal sip weer uit .
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
http://www.boekenlijst1418.nl
- Jeroen2
- Lid
- Narcolepticus
- Lid