Was één van jullie zondag 19 december in Bastonge op de herdenking van het beleg van de stad ?
's Morgens was aan de Mardasson een paradropping gepland. Rond de tijd dat dit voorzien was hebben we de stroom mensen gevolgd die allemaal naar het monument trokken. Na meer dan een uur wachten met uitzicht op een veld aan de verste uithoek van de site is er ten langen leste een Dakota overgevlogen die twee windslingers liet vallen. Van parachutisten hebben we niks gezien. De mensen rondom mij veronderstelden, net als ik, dat het weer een dropping niet toeliet. Bleek achteraf, toen ik thuis naar het nieuws op TV keek, dat de dropping aan de andere kant van het domein had plaats gevonden.
Na de middag, zonder een uur te vermelden, had de Stad Bastonge een optocht van Wo 2-voertuigen voorzien. Duizende mensen stonden verkleumd uren in de kou omdat niemand wist wanneer het spektakel zou beginnen. Wat met ook onmiddellijk opviel was dat nergens op het parcours, dat door de voornaamste winkelstraat liep, afsluiting was voorzien. Bovendien waren de ordediensten schamel vertegenwoordigd en onvoldoende om alles in goede banen te leiden. Op het parcours stonden bovendien nog auto's geparkeerd, ondanks het aangekondigde parkeerverbod.
Als de stoet zich dan rond 16.00 uur met horten en stoten op gang trok, was de veiligheid dus alles behalve. Kinderen liepen over straat, volwassenen deden halsbrekende toeren om een foto te kunnen nemen. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurt. En dat mag een wonder worden genoemd als je bedenkt dat in de stoet onder andere Shermans meereden waarin de tankbestuurder een erg beperkt zicht heeft.
De organisatie heeft me dan ook serieus ontgoocheld. 's Morgens op geen enkele plaats een aanduiding wat men waar kon verwachten en 's namiddags een even groot gebrek aan begeleiding en vooral veiligheid. ik kan mij niet van de gedachte ontdoen dat de stad zich er maar gemakkelijk heeft vanaf gemaakt en alles aan veel improvisatie heeft overgelaten. Erg spijtig toch als men bedenkt hoe een belangrijk evenement dit voor de stad had kunnen zijn.
19 december in Bestonge
- rafd
- Lid
-
- Lid