Fotoverslag bezoek Bastogne

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Is dat bijna allemaal repro ja?? Dat zou ik wel een beetje sneu vinden, een museum met reprospul..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Jeroen2
Lid

Bericht door Jeroen2 »

ik denk dat 70% toch wat overdreven is
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik ben er deze zomer ook geweest, Bastogne heeft duidelijk nog iets extra qua sfeer in de sneeuw. Begin februari ga ik terug, hopelijk is het daar dan ook nog wit :)
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

volgens mij is het niet allemaal repro, grootste deel is origineel.

Het Bastogne Nuts Museum is eigenlijk ontstaan door opmerkingen van toeristen die het jammer vonden dat er geen historisch museum was in Bastogne. Eer vergingen twee maanden en het museum opende zijn deuren in juni 1950 weliswaar bescheiden en onvolledig maar toch al interessant. Officieren van de historische afdeling van het 3e Amerikaanse leger kwamen uit Duitsland over om het te bezoeken en vonden het een grotere toekomst waardig

De Heer Guy Franz Arend, stichter van het museum, werd een overvloedige en tot dan geheime documentatie ter beschikking gesteld met de opdracht er een permanente tentoonstelling van te maken gewijd aan het beleg van Bastogne.

De verzamelde historische voorwerpen ruim plaats in enige zalen van een oud huis in de Grand'rue. In het zelfde jaar bezochten Generaal A.C. McAuliffe en diens vrouw voor de eerste keer het museum en moedigden de jonge oprichter aan.

dagelijks wer het museum verrijkt door giften van verzamelaars, oudstrijders en door voortdurend onderzoek van de conservator. In 1951 werd het daarom in de 20 zalen van het bijzondere pand Siville ondergebracht, dat helaas in 1954 werd afgebroken. Daarna werd het museum naar een gebouw op de Place McAuliffe overgebracht.

De buitengewone verzameling hier tentoongesteld breidt zich nog steeds uit. Generaal van de Pantsertroepen Hasso Eccard, Baron von Manteuffel schonk zijn leren uniformmantel, die hij gedurende de stijd gedragen had een amerikaanse officier kapitein van de artillerie Bernard Jacobson zond het plaatsnaam bord Bastogne terug, dar erg bakend werd door de befaamde foto van Generaal McAuliffe die tussen twee van zijn officieren het bord aan de wereld toonde. Zo word de herinnering aan deze betekenisvolle slag voor altijd bewaard.

kort om ik denk niet dat het hier gaat om 70% repro, er zullen vast wat dingen repro zijn om toch het juiste beeld te krijgen maar echt niet zoveel.
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
gilles
Lid

Bericht door gilles »

sorry, maar er was véél repro.

vb.

Zo waren 90 % van de 101 patches na-oorlogs.Niet echt repro, maar ook niet ww2 origineel.

en nog iets waarbij ok zo moest lachen, waar de totenkopf was bevestigd op de schirmmutze, zag je zo nog resten van lijm :lol:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

:r wat is er met die hetzer gebeurd voor de deur? Die is overspoten en bemodderd. Nu lijkt ie op geen r**t meer
War is something human...
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

70% is NIET overdreven! Kijk eens naar de Fallschirmjaeger, juist een garderobe gestolen uit een tentje van re-enactors op de Beltring (War and Peace show). En hoe mooi zijn toch die Duitse helmen! Heerlijk overspoten met de lelijkste verf die je maar kan vinden. Dan heb ik het nog niet gehad over hun mooie SS MG42 schutter met zijn mooie SS camo kledij aan! Voor een appel en een ei gekocht bij de repro-dealer!
Mag ik doorgaan?
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

ja hoor ga gerust door. Weet je wat ik van zulke dingen vind. Ik vind dit een beetje gezeik allemaal. Wat denk je nou, dat zo'n gast alles origineel kan kopen en nog geld overhoud? Dat het geld aan boompjes groeit bij hem? Wees eens realistisch. Dat museum staat daar om een beeld te geven van hoet het was ten tijde van de WO2. Volgens jou zou deze man dus gewoon ook al is het maar de helft origineel alleen dat plaatsen. Het publiek dat komt dat boeit niet zoveel die hoeven geen compleet beeld te hebben. Zolang de echte verzamelaar maar ziet dat alles echt is. Beetje vreemde redenering, snap je aan de ene kant wel. Tuurlijk het is het mooist vooral voor lieden op het forum die weten wat echt en nep is om te zien dat alles echt is. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Daarbij komt dat ik denk wel 3/4 van wat er komt geen flauw benul heeft van repro spullen en het verschil dus niet zien of dat het hun niets uitmaakt. Het gaat erbij een museum om om een zo goed mogelijk beeld te geven van hoe het nou eigenlijk was. En dat gaat vrij moeilijk als je de helft niet origneel kan krijgen of omdat het gewoon te duur is. Vandaar dat ik het geen enkel probleem vind dat er repro gebruikt word in zo'n museum. Als het beeld maar overkomt daar gaat het om!
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Daarom pleit ik voor een grotere inbreng van de overheid in museums gerelateerd met geschiedenis. Geschiedenis is zeer belangrijk voor een kind. Een paar van m'n klasgenoten wisten niet eens waar Bastogne lag, en ofdat er iets had plaatsgevonden. Natuurlijk is het logisch dat de beheerder van het museum goedkopere reproducties aankoopt dan de vaak heel wat duurdere originele uniformen, omdat de originele vaak helemaal niet haalbaar zijn!
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Slagen ze daarvoor de prijzen op? 25EUR voor 3 personen waaronder 2 kinderen... Is het met dat geld dat ze die mooie Hetzer verneuken en repro uniformen kopen? Dan is het toch wel raar dat er héél veel verzamelaars elke dag gaan werken en wat sparen en een compleet ORIGINELE Fallschirmjaeger kopen. Of niet soms? Tex, ik ga mijn geld niet uitgeven om wat repro uniformen te zien... Dan kan ik beter 2EUR uitgeven om naar Ciney te gaan en dan heb ik identiek hetzelfde gezien! Om de mensen de historie te laten proeven in een museum kan men toch beter originele uniformen gebruiken? Voor re-enactment mag men van mijn part repro gebruiken, maar in een museum toch niet! Daar staat het achter glas en komt geen kat aan!
Mvg,
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 3 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Tex schreef:Wat denk je nou, dat zo'n gast alles origineel kan kopen en nog geld overhoud? Dat het geld aan boompjes groeit bij hem?

Als je ziet welk geld Arend binnenrijfde met z'n musea in Bastogne en Arlon, dan groeit het niet alleen aan boompje, maar zelfs in de moestuin....
Als je een museum voor meer dan 1 miljard oude BF (250.000Euro!!) verkoopt in 1993, dan kun je toch wel één en ander verbeteren aan je andere museum......

De laatste twee jaren hebben ze zo'n beetje gesorteerd en het is een klein beetje beter geworden....
Dankzij de privé-collectie van Franck Ottelet die in Bastogne in het midden staat is er nu tenminste wat origineel te zien.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

Ja kijk op dit forum zal iedereen er zo naar kijken. Dit ziet er niet uit dat ziet er niet uit. Dat is verneukt enz. Maar ik denk dat een groot deel van de bezoekers het niet eens door heeft dat er repro staat! Daarbij komt ook en dat moet je toch met me eens zijn dat dat museum er staat om een goed beeld te geven van het hoe en wat. Dus ook al zou er repro staan zolang het beeld maar goed is. Verder neem ik aan dat wij allemaal wel weten wat er allemaal in Bastogne is gebeurd. Veel andere mensen daarentegen niet. Voor hun geeft dit museum toch een goed beeld denk ik
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 3 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Dat is allemaal wel waar, maar ondertussen hebben we een hoop beginnende verzamelaars die hun (zuur-gespaarde) centen aan rommel uitgeven in de overtuiging dat het goed is 'want in Bastogne staat het toch ook'.

Een klein voorbeeldje....

Afbeelding

Prachtige mannequin???
De helm lijkt een ABL helm en de broek is GEEN!!! US broek, laat staan een Para broek, maar waarschijnlijk de broek van de lokale schilder die het decor geschilderd heeft......
Als je geen US Para broek vindt, zet er dan een gewone wollen broek onder.....
Idem met films..... Direct na 'Where Trumpets Fade' zagen we een massa re-enactors rondlopen met de beanie achterstevoren...... Ze dachten waarschijnlijk 'in the hood' te zitten.....
Ik ben nog altijd op zoek naar een originele foto waar ik tien GI's gedurende meerdere dagen met de beanie achterstevoren zie lopen....

Musea hebben een informatieve opdracht.....
Als je naar een Van Gogh of Rubens gaat kijken, wil je toch wel een echte zien?? En als dat geen echte is, dan staat dat er toch wel bij!!
Waarom accepteren we dat niet van items uit een ver verleden, maar wel uit een periode van nog geen 100 jaar terug....???

Mijn mening is nog altijd dat een musea origineel materiaal moet tonen, of het er anders bijzetten dat het niet zo is....
Liever klein en origineel, dan massa en roimmel....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik ben het helemaal met je eens Johan! Als ik in een museum loop wil ik orgineel materiaal zien.

Als ik in een museum loop ga ik er van uit dat ik naar orgineel materiaal kijk. Ik heb lang niet overal de kennis van om te beoordelen of iets orgineel is. Maar als ik dan achteraf te horen krijg dat er veel repro is dan zal ik niet snel meer naar zo'n museum gaan. Maakt het voor mij toch een stuk minder interessant.
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

hoeft van mij niet allemaal origineel te zijn maar het moet wel kloppen. Wat je nu als voorbeeld geeft dat vind ik ook een beetje achterlijk. Daar hadden ze zich op zijn minst beter in kunnen verdiepen en een bijpassende broek kunnen nemen.
Plaats reactie