Fotoverslag bezoek Bastogne

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ruben schreef::r wat is er met die hetzer gebeurd voor de deur? Die is overspoten en bemodderd. Nu lijkt ie op geen r**t meer
Het Bastogne Historical Center hééft geen Hetzer.....het is een G13....
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Ik heb nog even nagedacht over repro materiaal in musea. Als je vanuit het oogpunt van de niet wo2-verzamelaar kijkt, bijvoorbeeld een gewone toerist die zijn kinderen wat geschiedenis bij wil brengen, is het niet zo belangrijk of bijvoorbeeld de patch of de broek origineel is. Het gaat erom dat er een algemene indruk gevormd wordt van de Wo2.

Het is misschien wel iets voor het museum om naar meer origineel materiaal toe te werken. Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid subsidie dat zo'n museum van de overheid krijgt.

Het is natuurlijk jammer om 1 originele airborne trooper te maken als voor hetzelfde geld 5 repro troopers gemaakt kunnen worden..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jelle H. schreef:Ik heb nog even nagedacht over repro materiaal in musea. Als je vanuit het oogpunt van de niet wo2-verzamelaar kijkt, bijvoorbeeld een gewone toerist die zijn kinderen wat geschiedenis bij wil brengen, is het niet zo belangrijk of bijvoorbeeld de patch of de broek origineel is. Het gaat erom dat er een algemene indruk gevormd wordt van de Wo2.

Het is misschien wel iets voor het museum om naar meer origineel materiaal toe te werken. Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid subsidie dat zo'n museum van de overheid krijgt.

Het is natuurlijk jammer om 1 originele airborne trooper te maken als voor hetzelfde geld 5 repro troopers gemaakt kunnen worden..
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat de meeste museum bezoekers er vanuit gaan dat ze naar orgineel materiaal kijken uit de tweede wereldoorlog. De meeste mensen kunnen dan wel niet zien of iets repro is of niet. Maar als je niet vermeld dat het om repro stukken gaat dan vind ik het wel een vorm van bedrog.

Natuurlijk wil je als museum een zo goed mogelijk beeld weergeven hoe het in de oorlog was. Dat natuurlijk met zoveel mogelijk materiaal. Maar ik ga er vanuit dat als je een museum start dat je dan genoeg orgineel materiaal hebt. Om dan je subside te gaan gebruiken om je museum uit te breiden met nep spul vind ik dan een beetje jammer. Ik zie dan liever dat ze het geld aan kwaliteits verbetering uitgeven of dan toch maar zo'n dure para.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jelle H. schreef:Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid subsidie dat zo'n museum van de overheid krijgt..
Integendeel; als het museum subsidie krijgt (dwz belastingsgeld van jou en mij), dan dienen ze dit deftig te spenderen en niet om de bezoekers te bedriegen....
Jelle H. schreef:Het is natuurlijk jammer om 1 originele airborne trooper te maken als voor hetzelfde geld 5 repro troopers gemaakt kunnen worden..
Niet akkoord, liever één deftige set dan geen enkele originele.... Quantiteit is daarom nog geen kwaliteit..... Kijk maar eens naar het merendeel van de musea in Normandië....

Ik heb niet echt problemen met het gebruik van repro in musea als het:

1. functioneel is, dwz ter illustratie van een geheel....
2. duidelijk aangetoond wordt dat er repro gebruikt wordt teneinde een goed beeld te geven
3. de hoeveelheid repro niet de bovenhand haalt, opdat het museum het 'grootste' zou zijn...

Een mooi voorbeeld hiervan is de Horsa Glider aan Pegasus Bridge.... Die staat naast een origineel overblijfsel en het staat er duidelijk op dat om een replica gaat....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Johan, als jij 10.000 euro zou doneren aan dit museum verwacht jij dat er bijvoorbeeld een Case V42 en een 501 PIR helmet aangeschaft zou worden.

Als ik 10.000 euro zou doneren zou ik zeggen koop echt spul waarvan de prijs nog enigszins meevalt en koop maar een Paul Chen V42 en een overgespoten helmet. Als het replica materiaal maar zeer veel lijkt op het echte materiaal!

Vergeet niet dat de budgetten van musea in de afgelopen jaren enorm is gedaald!

Een mooie doelstelling van dit museum zou zijn ‘de hoeveelheid echt materiaal ieder jaar met bijvoorbeeld 10% te vergroten‘.

Ik ben het wel met je eens dat het aangegeven zou moeten worden dat, indien van toepassing, het om replica materiaal gaat.

En Johan, als je een echte kerel bent, die zeer veel waarde aan hecht echt spul in musea, ruil die Boker m3 van jou dan om voor die replica m3 van het museum.. De bezoekers zullen het meteen zien! ;)
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Jelle H. schreef: En Johan, als je een echte kerel bent, die zeer veel waarde aan hecht echt spul in musea, ruil die Boker m3 van jou dan om voor die replica m3 van het museum.. De bezoekers zullen het meteen zien! ;)
dat gaat hij doen hoor :roll:

en btw, hij moet die houden voor binnen 15 jaar :lol: :lol:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Jelle H. schreef:Johan, als jij 10.000 euro zou doneren aan dit museum verwacht jij dat er bijvoorbeeld een Case V42 en een 501 PIR helmet aangeschaft zou worden.
In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat ik 10.000 Euro zou willen doneren aan eender welk museum, zou ik zelfs EISEN dat ze ermee origineel spul zouden kopen. Indien ze iets anders zouden kopen, kunnen ze fluiten naar hun geld….. En een V42 hoeft niet, die zag je niet in de Ardennen.... Ze kunnen er een originele Boker mee kopen.... :wink:
Jelle H. schreef:En Johan, als je een echte kerel bent, die zeer veel waarde aan hecht echt spul in musea, ruil die Boker m3 van jou dan om voor die replica m3 van het museum.. De bezoekers zullen het meteen zien! ;)
Mocht Bastogne in mijn achtertuin liggen, zou ik zelfs overwegen om items uit mijn collectie in leen te geven, zoals Ottelet nu in Bastogne doet; niet alleen in het Historical Center, maar eveneens in de tijdelijke tentoonstelling… Maar mijn items zijn voorzien voor het 'Liberator' Museum.... HET museum over de US Army in the ETO in WW2!!
En wat het ‘echte kerel zijn’ betreft; ik heb het al lang opgegeven mij iets aan te trekken wat mensen van mij denken. Ik kom tenminste voor mijn mening uit…

Guy AREND is het type-voorbeeld van de oude verzamelaar. Deze mensen hadden de middelen en de kans om hele mooie collecties op te bouwen. Toen zij begonnen was alles nog te krijgen aan spotgoedkope prijzen. En toch zijn 75% van deze oude collecties voorbeelden van hoe het niet moet. De hele collectie Arend in Bastogne bevat geen enkel geïdentificeerd item, gedragen of gebruikt door een US veteraan in de Ardennen…. En aan Duitse zijde stoefen ze al 25 jaar met de mantel van Von Manteuffel. Dat is idd zowat het mooiste stuk van het museum….
Iedereen kent wel een voorbeeld van een collectie die maar enkele superstukken bevat en voor de rest rommel.
Enkele jaren terug was er in het Belgische Middelkerke een expo over de oorlogsjaren. Daar stond een Amerikaanse tanker, compleet met Nederlandse schoenen, na-oorlogse Belgische tankhelm, jaren 60-borstdoos, ….. Hij had wel een mooi origineel tankerjacket, alleen jammer van het na-oorlogs kenteken… Bij navraag bleek dat het poppen waren van een verzamelaar die in de jaren 50 begonnen was. Het enige excuus dat men zou kunnen aanvaarden is dat er toen geen documentatie voorhanden was….. Nochtans bestaan de US Quartermaster catalogen sinds 1943!!!!

Het museum van Bastogne lijdt aan dit typische jaren 70 syndroom…. Als het er maar goed uit ziet!! Dit was zo in musea, in films, enz…..
Het museum werd geopend in 1976 en bestond toen uit een twee lange rijen uniformen, enkele wapenkasten, twee diorama’s, een centrale diashow en een filmzaal. Daartussen stond notabene een Dodge WC64 KD Ambulance die pas vanaf Februari 1945 werd gemaakt!!?? De poppen waren allemaal zwarte poppen zonder expressie…. Begin jaren 80 werden de poppen vervangen door geschilderde poppen. Dit was in 25 jaar de enige aanpassing in één van de best bezochte en duurste musea van België.
Ik citeer uit het bezoekersgidsje van 1976: ‘Elk van deze uniformen werd gedragen of is volkomen gelijk aan die welke tijdens de slag van Bastogne werden gedragen.’
Pardon???? Wat staat een 10th Mountain Trooper daar te doen???? En ik denk dat Guy Arend teveel cowboyfilms heeft gezien. Steevast hebben z’n tankisten cowboylaarzen aan… Dit was zo in het Victory Memorial Museum in Arlon, dit was in 1976 zo in Bastogne en is nu nog zo!!! Komaan zeg, ik zoek nog altijd een wartime foto van zo’n tankist. Ik reed van 1988 tot 1990 in het Brusselse Tankmuseum met een Sherman en ik kan je verzekeren dat je geen Sherman bestuurt met cowboyboots!!!!
Ik kom even terug op de Mountain trooper; deze heeft nu nog een Gezichtsmasker tegen de koude aan. Het masker is in Nylon en na-oorlogs…. Het WO2 type bestaat uit vilt , heet Mask, Face, Type D-10 en is een AAF item….
Ze hadden jarenlang een US Para met de slechtste repro T5 parachute die ik ooit heb gezien…..enz……
Ik vermoed dat het voor de Duitse uniformen net zo was…
Dit was niet het Bastogne Historical Center (over de Battle of the Bulge) maar het Bastogne museum van uniformen en rommel uit WO2!!
Het voordeel dat Bastogne had, was de naam, de ligging en het monopolie…. Maar dan kwamen musea als Diekirch op de proppen, die wel enkele deftige displays neerzetten (en ook daar zijn enkele foutjes…). In de jaren 80 kwam er een nieuwe generatie verzamelaars (Detrez-Vernimmen-Seles…….) en deze gaven een hele nieuwe dimensie aan het verzamelen en het tentoonstellen…..
En het heeft meer dan 25 jaar geduurd eer ze het in Bastogne door hadden…. De laatste twee jaar hebben ze enkele inspanningen gedaan. De Dodge is weg, de centrale display is vervangen door de collectie Ottelet met US geïdentificeerde stukken en de vitrines zijn wat uitgemest. De diorama’s zijn wat luchtiger geworden….. Maar er is nog veel werk te doen.
Ze hebben geld genoeg om originele stukken te kopen. Kun je je voorstellen dat er in Bastogne een verzamelaar woont die tientallen geïdentificeerde items uit de Ardennen heeft. Ze staan op zijn site:
http://www.geocities.com/eft435/bulge.htm
Pierre Godeau verkoopt zelfs op Ebay en het Bastogne Historical Center heeft geen interesse in die items! Maar ondertussen hebben ze geen enkele gemarkeerde helm, geen enkele originele Parachute First Aid pouch, enz……. De individuele collectionneurs hebben mooier en interessanter spul dan het museum en het heeft 25 jaar geduurd eer het museum zich daar heeft bij neergelegd en begon samen te werken met deze personen....

Ik bezocht tussen 1976 en 1984 jaarlijks het Bastogne Historical Center maar sedertdien toch maar om de 5 jaar…. Ik was er twee weken geleden en was al verbaasd dat het geopend was….
Je moet namelijk weten dat het in December 1984 en 1994 tijdens de herdenkingen gesloten was!!! Wat een interesse in de herdenkingen!!!

Zoals het eruitziet zal het wel weer een paar jaar duren eer ik de dure ingangsprijs weer uitgeef…

Het bovenstaande is mijn mening en die van vele andere verzamelaars die ik ken..... Wat denken jullie???

Allee, toch nog een Gelukkig Nieuwjaar....

Johan
29th Let's Go!!!!!
gilles
Lid

Bericht door gilles »

volledig gelijk johan!

Ik zet daar geen voet meer binnen voordat ze wat moeite doen.
Over de maerikaanse uiformen daar kon ik niet veel zeggen, maar de duitse uniformen trokken ook op niets.
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Echt een paar prachtstukken heeft die kerel, en met een vehraal erachter dan nog wel! Vooral de items van G.Meyer zijn fascinerend! Het probleem volgens mij is een slecht beheer en te weinig (geïnteresseerd en goed opgeleid) personeel, die bV; research doen naar verzamelaars uit de streek, etc...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Plaats reactie