bezoek Berlijn

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

bezoek Berlijn

Bericht door eagle »

Berlijn is een soort Troje (terzijde: er ligt ook een kopie van de 'goudschat van koning Priamus'), er zijn allerlei lagen uit verschillende tijdperken, maar laten we ons even beperken tot wo2:

enkele tips (in willekeurige volgorde):
- Villa am Wannsee, de basis van de Endlösung, een villa ingericht als museum
- Topographie des Terror: opgravingen van fundamenten aan de Albrechtstrasse: de restanten van de kelders van de hoofdkwartieren van SS, SD en Gestapo, met toelichting
- museum Karlshorst: voormalig Russisch hoofdkwartier, zetel van Zukow, plaats waar de onvoorwaardelijke overgave getekend is tegenover de Russen
- het Olympisch Stadion (bekijk vooral de buitenkant)
- bezoek een paar oudere kerkhoven (Dorotheenstädtischer Friedhof 1, 2, 3) en sta versteld van de hoeveelheden begraven burgers, zoek ook Betold Brecht,
- Spandau, de gevangenis
- Oranienburg

- Potsdam
- diverse bunkers

enz. enz.

en doe vooral leuke dingen met vrouw en kinderen

maar Berlijn is zeer de moeite waard
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Hoi eagle,
Schrap de Spandau gevangenis maar van je lijstje! Direct na het overlijden van Rudolf Hess (in 1987) werd de gevangenis vrijwel compleet met de grond gelijk gemaakt.
Verder ben ik het met je eens dat Berlijn een erg mooie stad en zeker een bezoek waard is!

Mich.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

En er schiet me nog iets te binnen...
Het olympische stadion is totaal vernieuwd. Volgens mij is er weinig meer aan te herkennen...
Ik geloof dat dit is gedaan voor het WK dat volgend jaar in Duitsland plaats zal vinden.
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het mooi blijft om daar te zijn!

Michael.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

Wanneer je 'enigszins' afwijkt van de route, richting ludendorf. Daar moet als het goed is nog het hoofdkwartier van de SS staan. De naam ben ik even kwijt.... is iemand daar wel eens geweest? zo ja hoe was dat?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten