Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Echt een goed fototoestel had ik niet bij me, maar ik heb mijn best gedaan.
Ik vond het een beetje een teleurstellend bezoek...het kamp op zich was natuurlijk wel interessant, maar de gids vertelde veel te weinig naar mijn mening. Volgende keer lees ik mij eerst een beetje in op voorhand.
ik had bij de eerste keer het geluk dat we wel een goede gids hadden, maar de tweede keer had ik dezelfde teleurstellende ervaring als jij...
Het is tot nu toe het enige concentratie kamp waar ik ben geweest, dus ik kan het ook niet echt vergelijken met anderen, maar los van de gids vond ik het een erg indrukwekkende ervaring (x2).
besef dat al deze fotos gemaakt zijn van de Kleine Festung, dit was een KZ. De Grosse Festung, het eigenlijke stadje Terezin was het kamp waar Joden samengebracht werden (waaronder velen uit Nederland). Nogmaals: in Terezin waren twee kampen. De Tjechen besteden vooral aandacht aan het eerste, maar in het stadje zelf is inmiddels ook een museum, en bijzonder de moeite waard (in de goede betekenis van het woord) een joods kerkhof, met o.a. een perfect bewaard crematorium.
eagle schreef: De Tjechen besteden vooral aandacht aan het eerste
Het is te zeggen, buiten één verwijzing aan het begin van de rondleiding repte de gids geen woord meer over de Grosse Festung. Mogelijk omdat de grote tijdens de oorlog niet zo spectaculair was omdat het 'maar' eeen ghetto was?
ik ben in totaal drie keer in Terezin geweest, waarvan twee keer met een schoolexcursie, en inderdaad de officiele tour is naar de kleine festung (inclusief entree en gids). Ik dank dat voor de Tjechen dit voormalige KZ belangrijker is. Maar daar zaten dus vooral politieke gevangenen (waaronder vele Tjechen, o.a. opgepakt na de aanslag op Heydrich).
Prive ben ik gewoon het stadje ingereden en er gaat een wereld voor je open. Het is eigenlijk te schilderachtig om een conctratiekamp voor joden geweest te zijn, maar het was het wel. En er staan nog allerlei gebouwen, die er toen ook waren (zoals het staion). Ook een wandeling langs de wallen en de Eger is zeer interessant. Hier werden tegen het eind van de oorlog de as van gecremeerde joden in de rivier gedumpt, om sporen uit te wissen.
ik ben een paar weken geleden in theresienstadt en dus ook de kleine vesting geweest. Is er belangstelling voor wat foto's daarover?
Overigens is hierboven de nooitgebruikte wasruimte daarvan. Deze diende om bij een eventuele inspectie van het Rode Kruis hen te misleiden. De kranen waren niet aangesloten op het waterleidingnetwerk.
Hier een link voor de geinteresseerden naar mijn verslagje van een dag Terezin.
Het was er erg rustig en we konden zelf rondlopen waar we wilden, een gids (oud kamp"bewoner") liep soms stukjes mee en vertelde erhalen.
In het beginstukje staan een paar fotootjes van internet (van plekken in het museum waar je zelf niet mocht fotograferen), maar dat staat dan onder de foto aangegeven,
de rest is door mij gemaakt met een slecht digicameraatje
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi