Fotoverslagje Terezin - Theresienstadt

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Wat late reactie misschien maar hier zijn mijn foto's van vorig jaar oktober, misschien zijn deze wat beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dictators die, like all men.
battle of the Bulge
Lid

Bericht door battle of the Bulge »

Een zwembad het kan zijn dat dit iets anders is dan een zwembad maar ik vind het er erg op lijken maar wrm een zwembad. En waarom zet men een kruis bij joodse graven???
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Eric
Lid

Bericht door Eric »

Zwembad is gegraven door de gevangen, als beloningen kregen ze daar voor een lepel. Het zwembad ligt bij het huis van de kamp commadant. Het lugubere is, aan de andere kant van de muur werden executies uitgevoerd terwijl hij het aan zwemmen was met ze kinders.

Zie op de achtergrond van de foto, een davidsster. Er zijn daar als ik het goed onthouden heb meer politieke gevangen daar vast gezeten. En het was meer een doorgangskamp naar de grotere vernietigingskampen.

Mvg,

Eric
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

battle of the Bulge schreef:Een zwembad het kan zijn dat dit iets anders is dan een zwembad maar ik vind het er erg op lijken maar wrm een zwembad. En waarom zet men een kruis bij joodse graven???
Het kruis is voor de politieke gevangen die daar vast hebben gezeten. Ook zigeuners, Russische krijgsgevangenen en geestelijk gehandicapten hebben in dat kamp vast gezeten.

Het zwembad is inderdaad gegraven door gevangenen. Als de commandant mijn zijn kinderen niet aan het zwemmen was mochten de kampbewakers ook op bepaalde tijden zwemmen. De slaapkamers van de kinderen waren aan de andere kant van het huis maar vanuit de slaapkamer van de commandant en zijn vrouw kon je over de muur kijken en aanschouwen wat zich daarachter voltrok.

Op de laatste 3 foto's zie je het nieuwe cellencomplex. Dit is ook gebouwd door de gevangenen. Sabotage tijdens de bouw werd bestraft met de dood.

Het fort is gebouwt rond 1750 en is na 1860 alleen maar gebruikt voor politieke en krijgsgevangenen. De belangrijkste gevange zat in isoleercel nummer 1 tot zijn dood in 1918: Gavrilo Princip, de schutter tijdens de aanslag op de kroonprins van Oostenrijk in 1914, de gebeurtenis die de aanzet zou geven tot de Eerste Wereldoorlog.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Excursie naar Theresienstadt

Bericht door asjemenou »

Indrukwekkende foto's Bart M. Begrijp ik nu goed dat je daar met school bent geweest? Wel apart moet ik zeggen. Het is in ieder geval anders dan in mijn schooltijd toen kregen we alleen dia's enz. over de oorlog te zien en gingen we een weekje op schoolkamp naar de Veluwe. Was je reis met school alleen bedoelt om naar Theresienstadt te gaan? En gaat dan ook iedereen uit de klas mee naar Tsjechië?
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Dit was de buitenlandse reis voor Havo 4. Je kunt kiezen uit verschillende bestemmingen (Andalusië, Tsjechië, Hongarije en Engeland). Ik had gekozen voor Tsjechië. We zijn daar een week gebleven en hebben verschillende dingen bezocht. De kleine vesting was naast het joodse ghetto in Praag het enige wat we bezocht hebben wat verder gerelateerd was aan de Tweede Wereldoorlog.

Binnenkort ga ik weer richting Tsjechië, deze keer met de scouting dus dat word vrijwel alleen natuurwandelen.
Plaats reactie